Lättfödd häst på fri tillgång?

silverblom

Trådstartare
Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Hur gör ni med lättfödda hästar?
 
Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Hur gör ni med lättfödda hästar?
Det kan fungera, vissa hästar lugnar sitt ätande väldigt med fri tillgång medans vissa äter hela tiden. Det är bara att testa och se åt vilket håll det går, det är väldigt olika.
 
Glömde, det var en till som blev gravt överviktig men det hann vi stoppa så hon gick ner till normalvikt. Sen var det två som såg ut som tunnor men inte så illa som den som fick fång. Den enda som höll normal vikt var den gamla hästen som inte klarar att hålla hullet. Är glad att jag valde att ha mina i en egen hage så jag kunde portionera istället, även om det är ett jäklä jobb att göra själv.
 
det beror helt på vad man har för värden på sitt foder. min häst har alltid varit lite åt det tunnare hållet, lyckades fodra upp honom till normalhull och sedan fick han flytta till stall med fri tillgång på hösilage med mkt höga värden i hagen. Han blev tjock. eller ja, många kanske skulle sagt "oj vad han biffat till sig" men nä, han var tjock. det gick fort, bara några månader. Hans lilla hagkompis, liten storhäst men lättfödd, var fet när den kom och ännu fetare några månader in. Som en tunna. jag flyttade mitt i vintern så vet inte hur det artat sig för lilla tjocka kompisen, men med tanke på hur mycket min häst la på sig så hade jag aldrig vågat ställa någon av våra nordsvenskar där, de som går upp i vikt av att se ett grässtrå på andra sidan staketet, liksom.
 
Aldrig varit med om att nån häst faktiskt funkat på fri tillgång, inte ens med nät. Det har varit mestadels hästar av halvblodstyp, fullblod, ponnyer av mer "sportmodeller" etc. De enda hästarna jag sett inte varit tjocka på fri tillgång är vissa unghästar, vissa avelsston men de kan ju vara lite tjockare, och generellt svårfödda.
 
För oss funkar fri tillgång på hö men inte på hösilage, det är för smaskigt. Vi fodrar både på backen och i finmaskigt hönät och upplever att det blir lugn och ro i ätandet då.
 
På mina halvblod har det funkat. Tant som varit världens största matvrak blev avslappnad och harmonisk efter att hon insett att maten aldrig tar slut. Hennes dotter har blivit en aningen för rund men inte så att hon blev fet. Det mesta överflödet försvann i vintras och hon har fått regelbunden motion.
 
Jag har två små storhästar(155 cm ponnykorsningar) som funkar super på fri tillgång. Men det beror ju på höets värden också.
Mitt är inte direkt det med mest kräm i men eftersom de äter fritt så fungerar det perfekt.

Den ena äter fort men inte hela tiden.
Den andra saktare och står längre tid vid balen.
Men de vräker inte i sej, alls. De äter efter väder faktiskt. Nu har vi gräshagar året runt så det finns ju alltid nåt att peta i och det gör de gärna mellan varven.
 
Nej tack. Jag provade med låg energi och nät över i vintras, livsfarligs depåer inom en månad. Min förra häst fick fång och PSSM utlöst av fri tillgång.

Jag ger portioner i nät, på backen och utspritt i skogshagen. Just nu 13kg torrhö / häst, halvblodsimport grov 163cm och halvblod/wc på 170cm. 300g lusern och mineraler balanserade till analysen.
 
Aldrig varit med om att nån häst faktiskt funkat på fri tillgång, inte ens med nät. Det har varit mestadels hästar av halvblodstyp, fullblod, ponnyer av mer "sportmodeller" etc. De enda hästarna jag sett inte varit tjocka på fri tillgång är vissa unghästar, vissa avelsston men de kan ju vara lite tjockare, och generellt svårfödda.

Precis, och jag tror att många tror att deras hästar är i bra hull när de är smällfeta med depåer.

Grannens tävlingstravare är fina på fri tillgång men ur travögon är dom tjocka ;).
 
Precis, och jag tror att många tror att deras hästar är i bra hull när de är smällfeta med depåer.
Hästen har ju muskler. Titta på den muskulösa nacken :meh: Har heller aldrig träffat nån häst som har fungerat på fri tillgång, med undantag för gamla, fölmärrar, föl och riktigt svårfödda. Ägarna har tyckt att hästarna är i fin form men i själva verket så är dom smällfeta.
 
Kan ju tillägga att mina inte är tjocka. Utan i fint normalhull.
Utan att ha glömt glasögonen nu :p utan på riktigt.
Den normal/lättfödda har ökat lite men det är pga gräset och inte vinterns mat.

Sen att det är ovanligt så är det nog, men de finns iaf.
 
Mina har fri tillgång, 1 är lite rund om magen men inga depåer (nej ingen nacke bestående av verken fett eller muskler) den ändra klara inte att äta så mycket på fri tillgång så hon håller vikten utan några kilo lusser och lite olja under vintern behövs.

Mina gamla 1 var inte intresserad av mat när det alltid fanns men åt glatt om maten tog slut 1 till 2 gånger om dagen och 1 a- ponny åt så långsamt pga kraftigt överbett så inga problem med fri tillgång där.

Om hästen klarar det beror en del på fodrets innehåll och hur hästen tränas och en del klarar det inte även dom har kondis för att starta Badminton.
 
Eftersom du frågar om lättfödd häst så svarar jag som har en lättfödd häst. Jag skulle aldrig komma på tanken att ha henne på fri tillgång på grovfoder. Det finns inte så energifattigt grovfoder så att det skulle funka.
 
När jag läser denna tråd och hundra andra på alla sociala media senaste 10 åren med övervikt och sjukdomar relaterat till övervikt på häst i eskalerande takt ..

Så tänker jag på hur merparten hästar tidigare gick i helt andra hagar/annorlunda uppstallning..
Ofta kuperade skogshagar med ängsbete istället för platta leriga hagar med som numera byte sen till odlad vall för "bete"

Det behövdes inga "lunchfodringar" då .
Hästarna är gjorda för att gå och leta /plocka mat - inkl löv, bark , vissnat gräs etc.

TS : det funkar ibland med helt fri tillgång på sporthästar av högt blod/ svårfödda hästar .
Om man inte har sådan funkar det inte .. men om hästen står på halm nattetid tex så behöver den heller inte fodras massor med övrigt .
 
Senast ändrad:
Här ransoneras grönfodret som spriten under motbokstiden. Halm utan grönt är det fri tillgång till - det vill säga det ges i så kalibrerade givor att även de lite grövre och tråkigare stråna slinker ner.

Att mumsa fritt är stort - att mumsa rätt är större.
 
Aldrig varit med om att nån häst faktiskt funkat på fri tillgång, inte ens med nät. Det har varit mestadels hästar av halvblodstyp, fullblod, ponnyer av mer "sportmodeller" etc. De enda hästarna jag sett inte varit tjocka på fri tillgång är vissa unghästar, vissa avelsston men de kan ju vara lite tjockare, och generellt svårfödda.
Oj! Jag tycker i princip alla travhästar i full träning fungerar bra, även min ridhäst fungerar jättebra på fri tillgång. Och hon är inte småmullig eller liknande. Ganska perfekt i hull året runt. Om hon vilar och går på bete kan hon bli rund om magen, men inte på hösilage/hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 466
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp