Lättare westernsadel?!

C

Curly

Jag promenadrider bara och undrar om det finns någon lätt westernsadel. Den jag har nu väger nog ca 12 kg. Jag tror aldrig jag har sett någon under 8 kg. Jag är ganska tung och visst att sadeln fördelar vikten, men ändå...

Sv: Lättare westernsadel?!

Syntet sadlar väger mindre, håller du bara på med frititd ridning så borde en sådan duga. Bighorn's syntetsadlar väger ifrån 5kg tror jag. Men jag tror inte att det är någon direkt fara för hästen att du väger mkt, det handlar om att rida välbalanserat.

Jag rekommenderar också en westernsadel i syntet, dom väger oftast betydligt mindre! Finns i många olika märken och modeller också... :)

Barrelrace sadlar är lättare också.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 438
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 697
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 834
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras