Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

alazzi

Trådstartare
Min jämnåriga kusin som jobbar på fritids berättade för mig att dagens barn inte känner igen Astrid Lindgrens figurer numera? Klart att det kommer nya favoriter, inte bara Harry Potter förhoppningsvis. Men är det så överlag att barnen inte alls känner till Astrid Lindgrens figurer?
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Jag kan inte alls svara för andra föräldrar men vi läser gärna Astrid Lindgren för dottern. Hon är nitton månader gammal och fullkomligen älskar Pippi Långstrump. (Och dessutom älskar hon hästen Lilla Gubben och apan Herr Nilsson :D )
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Jag kan inte svara hur det är "överlag", men vår 5åring har många gånger hört Lotta kan cykla och Barnens dag i Bullerbyn (som är de böcker vi har hemma och har läst för honom). Han älskar filmen Pippi Långstrump på de 7 haven, har sett Nils Karlsson Pyssling åtskilliga gånger och vet vem Emil i Lönneberga är (har dock inte hört någon bok eller sett film med Emil ännu).

Men det kommer ju förstås också nya figurer; det som för oss föräldrar är förknippade med vår egen barndom behöver ju inte nödvändigtvis vara samma för våra barn när de är vuxna.
Allra mest vill vår 5åring läsa Kråke-böckerna på kvällen; de sista månaderna är det BARA Kråke som gäller.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

För vår treåring läser vi lite Astrid Lindgren, men vi påminns ofta av att böckerna skrivna i en annan tid då värderingarna var annorlunda. Ofta får vi förklara saker som vi tycker är fel/konstiga, t.ex. Emils pappas uppfostringmetoder, varför ska Olle i Bullerbyn ta hand om korna och flickorna ska ta hand om Kerstin, Olles lillasyster, när de vuxna åker på kalas osv.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Min 20-månaders är helt tokig i Pippi. Han tittar varje dag en snutt på Pippi på youtube och vi har en bildebok från när jag var liten som är mycket välanvänd nu. Fler figurer har vi inte lyckats introducera, för det har mest varit pippi som gäller
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Arbetar inom förskolan och på de arbetsplatser jag arbetat på så har Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga varit favoriter för de flesta barnen. Det har t.o.m byggts flygplan a la Pippi Långstrump på utegården.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Här det fullt med Astrid Lindgren-karaktärer. Fyraåringen är i pippi-åldern men älskar också Emil, läster Lotta cyklar. Lyssnar på Pippi-berättelser på CD och tittar på filmer. Ettåringen äääääälskar Emil, hon är som klistrad framför tv-n när Emil är på. Rasmus på luffen och Ronja går varma de också. Fyraåringen kan snart alla sånger som finns i filmerna.

Det är väl olika helt enkelt, och beror nog ganska mycket på vad man som förälder erbjuder barnen. De gamla AL-filmerna har ett tempo som jag föredrar framför nyare filmer och mina barn är faktiskt inte så förtjusta i de olika nya animerade filmer som finns. Det kommer nog med tiden.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Har en 7 årig brorsdotter som älskar Pippi! Hon var på Pippiteatern på Intiman (som gick här precis innan jul) och älskade den föreställningen också.

Vet att hon tidigare år har sett Karlsson på Taket och uppskattat det väldigt mycket.

Visst är det mycket andra influenser också, populärt just nu är Lady Gaga och Monster High, men Pippi följer med som favorit år efter år.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Jag är själv inte uppvuxen med böcker av Astrid utan jag har i huvudsak mött hennes karaktärer på tv:n. Mest gillade jag Pippi och Ronja. Eftersom det inte finns böcker från min barndom (eller treåringens pappa) av AL så har det inte blivit att vi läser dem för sonen heller. När nya böcker införskaffas känns det mer intressant med modernare böcker, för jag upplever precis som Soapbubble säger att det är mycket i böckerna som måste förklaras. Antagligen kommer vi låna de lite mer populära böckerna när sonen blir större och det går att förklara bättre.

Filmen/serien med Pippi tittar han på då och då, det är som någon innan sa lagom tempo, knasigt och härligt! :)

Det känns helt naturligt att nya generationer upptäcker nya karaktärer.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Astrid Lindgrens böcker är kanske för lite äldre barn, men uppfattas vara för yngre? Så de hamnar i ngt slags glapp?

Just nu känns AL inte aktuell, Tove Janssons bilderböcker och Elsa Beskow passar bättre, får tvååringen att fastna direkt.

Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta o Ronja (mina favoriter) är kanske lite bättre för små skolbarn (där Harry Potter tagit över) och Emil tyckte jag nog var som roligast vid 5-6-7 års ålder. (Pippi gillade jag aldrig) Lotta på Bråkmakargatan kanske funkar om något år. Barnet är 2,5.

Så ev har filmerna fångat in yngre barn, så de är inte så intressanta att läsa när de är äldre? Föräldrarna kanske aldrig läst Mio min Mio o Ronja, bara sett filmerna. Böckerna har fått rykte om sig att vara barnsliga (när de egentligen är rena skräckromanerna. Dessutom nära livet/döden, svåra frågor.), så när rätt ålder kommer hoppas de över.

Jmf, hur många har egentligen läst de riktiga Muminböckerna? (inte jag tex fast mamma har dem) folk känner dem genom bilderböckerna och genom serietidningar som tagit över från böckerna.

De kanske har en down nu, men kommer tillbaka när filmerna är för gamla för att ersätta ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Mina syskonbarn känner till en del Astrid Lindgrenfigurer. Mamma prenumerar på någon Astrid Lingdren serie där man får en bok/månad med olika figurer (emil, pippi, madicken o.s.v) och de böckerna har mamma gett till två av sina barnbarn i jul/födelsedagspresent :). Men tror som någon skrev att AL är nog för de lite äldre barnen?
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Jag är AL frälst. Jag är uppvuxen med hennes böcker och jag älskar hennes språk. Det är helt fantastiskt!

Jag har lånat hem många AL böcker till mina barn, redan när äldsta dottern var rätt lite , runt året skulle jag tro. Det är ju fina bilder i hennes böcker oxå som är härligt för ett litet barn att titta på (främst gillar jag Ilon Wiklands illustrationer).

Mina barn är nu snart fyra och 2,5 år gamla och böcker som verkligen går hem är bl.a: Barnen i Bullerbyn, Lotta på Bråkmakargatan (både bilderböckerna och kapitelböcker), Pippi, Emil, Allra käraste syster (en av mina favoriter), Draken med de röda ögonen, Jag vill också ha ett syskon, Jag vill inte gå och lägga mig och Ronja. Filmmässigt är det väl Lotta (som min yngsta ÄLSKAR och den äldsta gjorde det oxå i samma ålder) Emil, Pippi och Barnen i Bullerbyn som gått varma. Ronja är för läskig än tycker jag, och Madicken får de nog vara lite äldre för att förstå, men de har börjat lyssna på den på CD.

I övrigt jobbar jag som lärare och har själv blivit överraskad av att så många barn inte läst/fått läst r sig AL böcker. De känner ofta till figurerna genom filmerna, men inte genom böckerna. Jag jobbar mycket med hennes böcker, både i de yngre åldrarna och i de äldre. Det är ju det som är så fantastiskt med hennes böcker, att de har så stor åldersspridning. Alla kan läsa dom och ta till sig olika saker ur böcker beroende på var man befinner sig utvecklingsmässigt. Jag förstår många av böckerna på ett helt annat sätt nu än vad jag gjorde när jag var barn.

Jag har precis avslutat ett terminslångt arbete med Ronja i en 1-3a och tidigare har jag jobbat med Bl.a. Mio min Mio i en åk 5. Jätteroligt och otroligt lärorikt!

När set gäller att de är från en annan tid och att mycket behöver förklaras tycker jag bara är kul! Man får många spännande samtal, både med en vetgirig 3,5 åring, en fundersam och reflekterande åk 1-3:a, en mogen åk 5:a och en trotsig tonåring :) eller varför inte med en annan vuxen!
 
Senast ändrad:
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

För vår treåring läser vi lite Astrid Lindgren, men vi påminns ofta av att böckerna skrivna i en annan tid då värderingarna var annorlunda. Ofta får vi förklara saker som vi tycker är fel/konstiga, t.ex. Emils pappas uppfostringmetoder, varför ska Olle i Bullerbyn ta hand om korna och flickorna ska ta hand om Kerstin, Olles lillasyster, när de vuxna åker på kalas osv.

Och en treåring ska ta till sig all den infon?

KAn inte bara en bok få vara en bok och så tar man upp dåtida livssituationer när barnen blir lite äldre?
Både jag och alla mina vänner är upvuxna med AL , samt min dotter å hennes vänner.
Inte tusan har vi behövt få förklarat för oss att det inte går till så nu. Inte heller dottern har undrat nämnvärt. För henne är det en bra berättelse och vrf förstöra det?
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Nåja det är väl som med allt annat olika från barn till barn. Mitt barn kommenterar "konstiga saker" och visst är det utvecklande att förklara och diskutera men jag upplever att vi inte får till så bra diskussioner just nu så därför får det vara.

Förmodligen hade jag resonerat annorlunda om jag själv som barn levt med ALs historier från morgon till kväll men nu är det inte så och vi hittar guldkorn ändå. :)
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Jag som har undervisat på lärarutbildningen, har snarare reagerat på att Astrid Lindgren verkar vara nästan den enda barnboksförfattare de blivande lärarna känner till. När de pratar om att de är sååå intresserade av barnlitteratur, nämner de nästan aldrig några andra exempel än Pippi och Emil. Litterära figurer som det enligt min mening inte krävs något litteraturintresse alls för att man ska känna till.

I övrigt är ju Lindgrens böcker alltmer föråldrade, och håller väl inte i evighet, åtminstone inte som något slags stomme i vad man läser för barn, som de väl har varit.

Hemma hos oss har de böckerna heller inte fungerat som diskussionsunderlag, de verkar inte alls vara upplagda så att barn ställer frågor, tycker jag. Generellt sett tycker jag inte heller att böcker som förmedlar helt förlegade värderingar är ett bättre underlag för diskussioner med barn, än vad tex verkligheten är. Emils pappa och andra som beter sig underligt, passerar nog mer som just sagofigurer, än som något att diskutera, tror jag.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Våra barn (7-åringar och en 2-åring) är uppväxta med Astrid Lindgren. De äldre har nog plöjt igenom hela filmutbudet medan den yngre bara vill se på Pippi. I bokform är han dock förtjust i Kajsa Kavat.
Jag har för ett tag sedan avslutat Bröderna Lejonhjärta som högläsningsbok till de äldre men jag grinade så tårarna sprutade.... Så där blev det en hel del frågor och diskussioner mellan oss.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Min lärarutbildning hade t o m en föreläsning med inriktning Astrid Lindgren. En ingift släkting som idag bor på Näset höll i den. Som du säger så finns det så oerhört många andra författare med inriktning barnböcker.
 
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

I övrigt är ju Lindgrens böcker alltmer föråldrade, och håller väl inte i evighet, åtminstone inte som något slags stomme i vad man läser för barn, som de väl har varit.

Hemma hos oss har de böckerna heller inte fungerat som diskussionsunderlag, de verkar inte alls vara upplagda så att barn ställer frågor, tycker jag. Generellt sett tycker jag inte heller att böcker som förmedlar helt förlegade värderingar är ett bättre underlag för diskussioner med barn, än vad tex verkligheten är. Emils pappa och andra som beter sig underligt, passerar nog mer som just sagofigurer, än som något att diskutera, tror jag.

*spinner vidare*
Jag håller nog med; mycket till diskussioner tycker inte jag att det blir. Och då har vi ändå en väldigt frågvis 5åring. Jag tror/upplever att han tar böckerna för vad det är: sagor med fantasifigurer. Precis som sonen nu några gånger sett Loranga, Mazarin och Dartanjang på film. De gör en hockeyrink av taket på garaget, fyller garaget med vatten och gör en pool och får en mängd tigrar som de stänger in i lagården. Det är ju en saga helt enkelt, en fantasi. Det är ju det som är så härligt med böckernas värld!

Det jag tycker är BRA med Astrid Lindgrens böcker är just språket. Att få in lite ovanligare och äldre uttryck; sådana som jag begriper själv, men kanske inte naturligt använder i vardagen. Jag inbillar mig att det redan nu kan ge ett större "latent" ordförråd. Ibland frågar sonen vad något ord betyder, ofta gör han det inte. Men jag tänker mig att han så småningom kommer att fråga eller förstå av sammanhanget vad ordet betyder (så som man lär sig språk överhuvudtaget när man är liten).
 
Senast ändrad:
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Jag tror också det beror på vad man själv har för relation till Astrid Lindgren. Jag tyckte mycket om hennes längre berättelser som barn, Mio min mio och Bröderna Lejonhjärta, de är sådär härligt melodramatiska på ett sätt som åtminstone jag tyckte om i den åldern, med hemskhet och död och hjältemod och så vidare. Men det är ju inga småbarnsböcker. Alfons Åberg är mycket mer barndomsbok för mig, i så fall. Jag har testat att visa pippi för sonen, som är två och ett halvt, men han är inte intresserad, utan föredrar t ex Alfons, Vem och Mullewapp.
 
Senast ändrad:
Sv: Läser barn inte Astrid Lindgrens böcker längre?

Mitt 3½-åriga kusinbarn tog tre poäng i På Spåret häromveckan när det gällde Astrid Lindgrens figurer :D

Jag har inga barn själv - i alla fall inte ännu - men kommer garanterat att se till att Astrid Lindgren finns i deras liv, om jag får några.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 108
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 467
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp