Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

skogsridmulle

Trådstartare
För ca en vecka sen hade min 02:a en kompis hemma, vid ett tidigare tillfälle har dessa två klippt sönder kläder. Så jag påminde extra till dottern om att man inte får klippa sönder saker, att hon får säga det till kompisen om klipp-suget kommer.

Sen kommer de ner o har klippt sönder mina svindyra satinlakan för att leka spöken. Jag blir skitförbannad. Uppe på vinten hittar jag ett sönderklippt lakan till, varför de nu inte kunde nöja sig med varsitt?

Sen dess har jag hittat trasiga örngott, sladdar:( sönderrivna figurer som hör till sagoböcker.

Vet inte hur mycket man ska tjata, det känns som att det blir överdrivet att säga till igen för varje gång jag hittar en trasig grej till.

Straffet blev iaf borttagen innestående veckopeng, ingen veckopeng på en månad o inga kompisar hem den här veckan. Det tyckte min man var lite hårt, men hon var på fotboll med kompisarna i onsdags, hos mormor igår, ikväll kommer det kompisar eftersom det var bestämt sen innan o hon får gå på kalas som var bestämt sen innan och på jumpa söndag *puh vilken upptagen unge man har* så irl var det inget stort straff.

Hur gör ni när era barn är extraordinärt hyssiga?
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Hade nog blivit ganska förbannad i ett sånt läge.
Men om ni nu satt som straff sas att hon inte får ha kompisar hemma men ändå får åka på kalas osv, hur har ni då tänkt att hon ska lära sig något av det?
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Herregud...hade jag gjort så när jag va 6 år så hade jag fått betydligt hårdare straff än så! :crazy: Man måste väl ändå visa barnen att det finns gränser! :eek:
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Ja du, det är en bra fråga.
Jag resonerade att hon inte klarar av att ha kompisar hemma helt enkelt. Hon gör inte så annars, det är nånting med den här kompisen eftersom det bara är när hon är här som dessa saker händer. Båda är ganska dominanta, men kompisen är äldre o lite mer dominant tror jag. Vet inte hur hårt jag ska straffa mitt barn för det.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Oj, nu låter jag som en standard förälder;- det var det andra barnets fel!:angel: Men det känns lite så... det är ju inte första gången heller o det känns inte som en tillfällighet att det är just när hon är här.(har ofta olika barn hemma)
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Förbjud henne att umgås med den kompisen tills de har lärt sig. Gör de så hos kompisen också? Vad säger dennes föräldrar?
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Jag hade nog tagit bort alla saxar oxå för att det inte ska finnas möjlighet att klippa... Att inte få ta hem kompisar är ett ganska så hårt straff här hemma ialla fall, kompisarna är otroligt viktiga för min 02a...

Men jag skulle vilja säga att du måste ha mer koll på ungarna... Jag kollar mina nästan konstant, tyvärr behövs det... för även om det kanske är "det andra barnets fel" så måste man ändå ha så pass mycket koll att man kan stoppa de värsta tokigheterna. De är fortfarande små även om man tycker att de är stora nu! Impulskontrollen är inte den allra bästa än... :crazy:;)
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Eh om jag gjort så när jag var 6 år hadejag fått sova på de lakanen tills de var utslitna tror jag, nej men seriöst mina föräldrar hade absolut gett mig ett hårdare straff än indragen veckopeng i en månad.

Vet den andres förälder om detta? Då får väl denne ersätta dig för hälften av skadan, så gör väl normala föräldrar.

Jag tycker det är otroligt trångsynt att skylla på det andra barnet, det har ju föräldrar till mobbare oxå alltid gjort... (nej det är INTE samma sak men att just tro att ens barn är ett helgon, i ditt fall ett spöke:crazy:) men seriöst vill du lägga hela skulden på det andra barnet så gå istället över till dens föräldrar o kräv ersättning.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Oj, nu låter jag som en standard förälder;- det var det andra barnets fel!:angel: Men det känns lite så... det är ju inte första gången heller o det känns inte som en tillfällighet att det är just när hon är här.(har ofta olika barn hemma)

Se upp så din dotter ej kommer på det o skyller allt på andra barn.
Straffet var ju inge straff beroende på att hon har massor av andra saker hon får göra.
Åtgärd mot att hon ej lysnar på det du sa om att sköta sig kan bara du åtgärda, det måste ju hänt fler saker under hennes uppväxt. Hur har du bemött det?
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Förbjud henne att umgås med den kompisen tills de har lärt sig. Gör de så hos kompisen också? Vad säger dennes föräldrar?

Flickans pappa var här, han började först garva när han såg dem men eftersom jag blixtsnabbt blev arg, fastnade skrattet i halsen o byttes mot ett ooops.
Han sa att hon skulle få betala ur egen ficka, jag sa att det nog inte går eftersom de är DYRA. Han sa att han skulle hjälpa henne att betala.
Efter det har jag pratat med flickans mamma vid flera tillfällen, hon har inte ens nämnt det hela, vilket jag tycker känns tråkigt.
OT tog jag deras bröllopskort, hon tackade inte mig för det men köpte däremot en blomma till grannen som varit så snäll o hjälpt till när jag var med:eek: Maken hade iallafall vett att tacka.
Jag har varit lite irriterad över mammans nonschalanta sätt, min mans teori är att pappan kanske inte berättat detta för mamman, men är inte det osannolikt?
efteråt har det iallafall inte sagts mer om saken.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Ja precis, för min 02 upplevde också det som ett hårt straff, just för att kompisarna är viktiga nu.

Och ja, hårdare kontroll kommer det definitivt bli, ser inte framför mig att de kommer få leka själva under överskådlig framtid.

I övrigt är vi ett ganska pyssligt hem, vi har i stort sett alltid saker framme som andra kanske tar bort, ex saxar, det har helt enkelt inte varit ett problem hittills.

Kan jag kräva föräldrarna på ersättning? De klippte tillsammans sönder tre lakan à 400 spänn o som det ser ut på jobbfronden kommer jag inte ha råd att köpa nya på vääääldigt lång tid.

Pappan sa ju att de skulle hjälpa till att ersätta, men på en vecka har jag inte hört nånting om det trots att vi pratat flera gånger.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Nej jag håller med, skylla ifrån sig är INTE bra. O hon gjorde sitt bästa men jag sa att hon var delansvarig eftersom jag faktiskt poängterat innan att man inte gör så.
-jag glömde det, svarade hon då:cool:
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

För ca en vecka sen hade min 02:a en kompis hemma, vid ett tidigare tillfälle har dessa två klippt sönder kläder. Så jag påminde extra till dottern om att man inte får klippa sönder saker, att hon får säga det till kompisen om klipp-suget kommer.

Sen kommer de ner o har klippt sönder mina svindyra satinlakan för att leka spöken. Jag blir skitförbannad. Uppe på vinten hittar jag ett sönderklippt lakan till, varför de nu inte kunde nöja sig med varsitt?

Sen dess har jag hittat trasiga örngott, sladdar:( sönderrivna figurer som hör till sagoböcker.

Vet inte hur mycket man ska tjata, det känns som att det blir överdrivet att säga till igen för varje gång jag hittar en trasig grej till.

Straffet blev iaf borttagen innestående veckopeng, ingen veckopeng på en månad o inga kompisar hem den här veckan. Det tyckte min man var lite hårt, men hon var på fotboll med kompisarna i onsdags, hos mormor igår, ikväll kommer det kompisar eftersom det var bestämt sen innan o hon får gå på kalas som var bestämt sen innan och på jumpa söndag *puh vilken upptagen unge man har* så irl var det inget stort straff.

Hur gör ni när era barn är extraordinärt hyssiga?
Varför ge straff när ni inte full följer dom? Måste ge knepiga signaler till barnen. Det spelar ju liksom ingen roll vad dom gör då, dom får ju ndå inget straff.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Fast både måndagen o tisdagen kände hon sig väldigt bestraffad, vi sa även att de saker som var bestämda fick gå men inget annat.

Åter till frågan:
-hur straffar ni era barn?
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Jag har ett helt rum fyllt med pyssel... :angel: Och där har jag varit stenhård, man frågar om lov innan man lånar någonting... Så ingen av dem skulle komma på tanken att ta en sax utan att fråga och säger åt sina kompisar att så gör man inte. Leksaker får de leka fritt med men jag säger ifrån om det blir ren förstörelse, lera, kritor, pennor vattenfärg osv får de jättegärna hålla på med i köket, det har blivit en del tapeter förstörda och då infördes en strikt kontroll på pennor, nu börjar vi släppa på den igen men lite "värre" pennor är under kontroll! :D

Det är svårt att säga några specifika straff, som just nu har båda tjafsat i två timmar för att de ska plocka upp legot som ligger utspritt, jag är bara stenhård på att det blir inget annat förrens det är gjort. Dvs ingen tv, ingen fika osv det tar tid men så småningom brukar det bli gjort...

Ang att begära ersättning från kompisens föräldra så måste nog ni prata om det själva, själv skulle jag ha ansett att jag hade brusit i uppsikt och inte begärt någon ersättning, men jag skulle givitvis ersätta om barnen skulle förstöra något hemma hos någon annan, beroende på vad det gäller.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Jag är likadan ang städning, men det här är något annat. Man kan ju inte säga; det blir ingen lek förrän ni ersatt mig:angel:

Och ja man kan absolut se det som att jag får skylla mig själv.
Och brustit i uppsikt.
Men flickans pappa o min man var också här, det var dock upptagna med att fika... är det ändå meningen att jag ska ha uppsikt över deras barn? Så kanske det är, själv tycker jag att det är lite trist att vara kontrollant medan övriga vuxna slappnar av o har trevligt.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Så här tänker jag:
Jag anser att man måste ha straffet klart för sig förra gången så barnen vet vad som häner om de gör fel igen och sedan förstår att mamma är konsekvent.
Förra gånen som hon klippte sönder nåt skulle du altså sagt att det är förbjudet att klippa med saxen annat en i ritpapper eller vad hon nu får om hon ens får avända sax själv och gör hon det igen drar du in x antal veckopeng eller vad nu ditt straff må vara. I dethär läge är det viktigt att se barnet i ögonen och verligen se att det verkligen förstår.Händer det då igen gör du slag i saken.
De viktiga är man är konsekvent bara inte hårdheten på straffet samt att man varnar först så barnet säkert förstått att det som hon gör är fel. Det är väldigt lätt att som 6 årig ryckas med i en lek.
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Oj, nu låter jag som en standard förälder;- det var det andra barnets fel! Men det känns lite så... det är ju inte första gången heller o det känns inte som en tillfällighet att det är just när hon är här.(har ofta olika barn hemma)
Förmodligen är det något i kombinationen dessa barn emellan som gör att de måste trissa upp varandra.
Jag hade nog tagit ihop bägge ungar och ringt dit en av föräldrarna och sen haft ett allvarligt samtal.
Min son gjorde bort sig i september och han fick inte sova borta förrän efter nyår ... (12 år).
 
Sv: Lämpligt straff för hyss *fem -sex åringar*

Vad som är lämpligt straff för din dotter vet jag inte riktigt.
Min son brukar inte hitta på såna saker så jag måste ge honom värre straff än inget spelande på resten av dagen tex.

Men jag tycker inte att kompisen ska förbli helt ostraffad, skulle nog inte släppa in henne i mitt hem på ett bra tag.
Jag skulle dessutom begära ersättning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp