Lämpliga träd att knapra på

M

marijaa

Hej.
Jag undrar om ni vet vilka träd som kan vara lämpliga för en häst att knapra på?

Är det sant att det finns ett giftigt ämne i pil?

mvh/Marijaa
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Asp och lönn brukar vara STORA favoriter.

Men du kan ge nästan vilken sly som helst.

Ingen aning ang pil, det som plingar är att pil innehåller typ acetylsalicylsyra (som i huvudvärkstabletter), men osäker på om det är all slags pil eller bara en viss sort. Och det är inte farligt iaf, bara smärtstillande ;)
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

men hästar brukar få asp och dom älskar de så de kan jag iaf starkt rekommendera
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Har också hört att pil är giftigt...
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Asp och gran. :idea:
Min pålle är galen i asp. Han slukar aspgrenar som en sån där trädgårdstugg. :D
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Hej.
Det var just acetylsalicylsyra jag hörde om, men om det inte är farligt så är det ju ingen fara.

mvh/marijaa
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Mina älskar grenarna jag klipper av från äppelträden när det är dax att trimma dom
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

*lånar*
Hur är det med hassel ? Är det nån fara att ge till häst ?
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

ASP!!

Hästar älskar asp, och enligt en gammal veterinärhandbok från 1800- talet som vi har, så står där i att det t.o.m har en "avmaskande" effekt för hästarna att barka aspträd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Följdfråga (hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden):
Vilka träd är giftiga? Jag vet såklart att ekollon är giftiga. Gäller detta även ekbark?
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Att det är avmaskande är ett av säljargumenten för aspbarkspellets.
Om det finns forskning som backar upp påståendet vet jag inte. Det samma säjs ju om vitlök.
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

via skrev:
Följdfråga (hoppas att det inte gör något att jag lånar tråden):
Vilka träd är giftiga? Jag vet såklart att ekollon är giftiga. Gäller detta även ekbark?

Nej, det är bara ekollonen som är giftiga.
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

marijaa skrev:
Hej.
Det var just acetylsalicylsyra jag hörde om, men om det inte är farligt så är det ju ingen fara.

mvh/marijaa

Däremot kan du nog åka för doping på det om halten blir för hög, det har ju smärtstillande egenskaper bland annat, och febernedsättande.
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Ja, detta uttlande från den gamla veterinärboken är före "säljarargumentstiden", så jag tror på att det kan ligga någon sanning i det som står. Folk har ju trots allt haft hästar i alla tider och för 200 år sen fanns inte ivomec och banminth :) Jag har f.ö provat några kurer från den boken som funkat bättre än dagens moderna preparat. (Inte just avmaskning, men medel mot tex fotskabb)

Jag ska försöka komma ihåg att skriva ner exakt vad som står i boken, om det kan tillföra diskussionen något.
/Asmodeus
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Du kanske till och med kan lägga upp en egen tråd om gamla kurer, tex den mot fotskabb. Det kan ju finnas många som sitter inne med gamla kunskaper. :)
Jag har ett par gamla veterinärböcker själv, som jag kan botanisera i, kan kanske oxå tillföra något.
 
Spin off

Under andra världskriget avmaskade man människor med gul lök har svärmor berättat.

Bara inlagt som ett kuriosa i tråden :p
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

*knapplån*
tänkte ge mig ut i skogen å leta asp... men så slog det mig att jag inte har en blekaste om hur träden ser ut utan löven :confused: :o :p
nån som vet nåt kännetecken så man inte i god tro plockar asp å så visar det sig vara nåt helt annat kanske giftigt :crazy:
 
Sv: Lämpliga träd att knapra på

Hmm.. oj... egentligen så känner jag igen en asp först när jag ser den. Det finns en liknande sort som kallas för adder, men den har "rödaktig bark" om du pillar lite. Den vill hästrana inte gärna ha.

Aspen är silvergrå, ofta med gröna mossiga inslag på. "Träfibrerna(köttet) är oftast ljust till färgen. Den växer i blöt mark. ofta vid vattendrag. De kan bli riktigt höga stora träd. Har ni ingen vedhög hemma du kan botanisera i då?

Eller finns det någon annan som kan förklara bättre hur de ser ut än vad jag kan?!?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: Elo
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
815
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp