Lägga mineralerna i betforen?

G

Getaway_hon

Kan man göra så? Nu får pållan mineralerna i kraftfodret, men när man häller det i krubban hamnar mineralerna längst ner i botten och ligger sen kvar där så att hon inte får i sig dem riktigt. Kan man blanda ner dem i betforen istället? Då borde hon få sig dem bättre... Eller kan det vara så att hon lämnar dem med flit för att hon inte behöver dem? Då är det väl inte så bra om hon "tvingas" i dem med betforen... Hon har en uträknad foderstat där jag ska ge henne 0.75 dl mineraler, men kan det vara så att hon själv inte känner något behov av dem?
 
Sv: Lägga mineralerna i betforen?

Det enda som man kunnat bevisa att hästen själv kan reglera är behovet av salt. Andra mineraler äter de oftast för mycket (mineralfodret smakar gott av melass eller salt som brukar ingå) eller för lite (de tycker inte att det smakar gott, eller de gillar inte konsistensen) av.

Ett bra knep är att blanda ut mineralerna i betfor, då "försvinner" de.
Speciellt om det är pelleterade mineraler.

Låt betforen svälla nån minut, och rör sedan ner mineralerna försiktigt.
Om man lägger i mineralfodret direkt brukar de sjunka till botten och fastna där, och lägger man dem ovanpå färdigsvälld betfor hamnar de ju i botten av krubban och hästen kan sortera ut dem.

Pelleterade mineralfoder brukar en del hästar äta utan problem även utan betfor eller annat till.

Lycka till! :)
 
Sv: Lägga mineralerna i betforen?

Det går alldeles utmärk att ge dem med betforen, vad jag vet så gör de flesta så, eftersom hästar har en tendens att inte vilja äta upp dem annars.

Har du mineraler i grusform? Pelleterade mineraler tycker jag personligen är att föredra, dels för att de är lättare att fodra med och dels för att de inte petas ut så lätt, gruset ramlar ju liksom igenom lättare.

Jag tror inte att hon känner att hon inte behöver dem tyvärr, utan att hon lämnar dem för att hon kan.
 
Sv: Lägga mineralerna i betforen?

Just nu får hästarna mineraler i grusform (blandar i betforn) men jag håller också med att pelletsformen är att föredra för en av hästarna lyckas alltid peta ur grusmineralerna hur noga man än blandar. Pelletsmineralerna löser upp sig mycket bättre och kan inte bli urpetade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 397
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: Ace
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 799
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp