Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läder som kommer i kontakt med hästen bör ju putsas efter varje användning som tränset tex. Men sadeln har ju schabrak som skydd emellan och blir inte smutsig. Ingen kontakt med svett, stöv och liknande. Den behöver ju inte putsas efter varje användning. Vad är det då man ska göra rent? Att putsa tränset efter varje användning är självklart, liksom lädergjord, men sadeln? Mina sadlar putsas om de blir smutsiga, torkas noga om det kommer regn på dem och smörs in några gånger per år mest på lädrets köttsida.=stjarnfrugt;14945020]Alltså Effax ett par ggr/år på sadelns undersida? Och Ekols tvål i blå ask ett par ggr i veckan? Kan det vara en bra grej?
Låter lite med bara ett par ggr/år? På ridgymnasiet fick vi gno på grejjerna efter varje ridpass. Numera gör jag det några ggr/vecka när jag har tid.
Hur ofta ska man olja?
Aldrig aldrig olja som remmis säger. Fetta in sadeln, både under sida och ovansida (inte sitsen) ett par gånger per år. Tvätta sadeln med tvål som innehåller fett vid behov, dvs. om sadeln är smutsig. Annars - glöm bort sadeln.
Tränset ska putsas varje dag, eftersom den utsätts för svett från hästen, sadeln har ju schabrak som skydd från svetten.
lämplig tvål är tex glycerintvål dvs ekol-tvål i blå ask. eller vanlig grumme såpa.
du tvättar tränset eller annat läder när det blir smutsigt eller utsatt för hästsvett.
Du använder fett på lädret när det inte känns mjukt och föjsamt. Överdosera inte och lägg inte i oljebad eller liknande!!!
du får läsa på innehållsförteckningen på dina fett för att avgöra om de är lämpliga att smörja in läder med.
Effax läderbalsam innehåller lanolin och bivax bla. så det är lämpliga ingredienser att använda på läder
Är tränset helt nytt från butik skulle jag bara dra av det med en fuktig trasa, så eventuellt vax på lädret kommer bort, sen skulle jag fetta in det med ett bra fett. Det bästa jag provat är Stübbens Hammanol som är super på nytt och torrt läder. Cho-Cho-Line är riktigt bra också, svårt att hitta i butik, men har butiken ett sortiment från Jacson så kan de ta hem den lilla burken.
Rapides läderfett gillar jag som ett att använda rätt ofta, då det inte fettar in på samma sätt som Hammanolen, så då kan den användas oftare.
Horsemans One Step är bäst att använda varje dag tycker jag, man slipper krångla med vatten och det löddrar inte, lädret blir blankt och rent.