Lädervård

nightcrawler

Trådstartare
Jag har i många år använt effax läderbalsam när jag har smörjt sadeln och varit nöjd. Men nu vill jag ha något annat. Tycker inte den är bra längre. Det blir bara kladdigt och den är svår att få ut jämt. Blir bara ett kladdigt lager som sätter i ridbyxorna. Så vad ska jag använda? Flytande balsam? Olja? Eller något annat balsam på burk?
 
Jag ÄLSKAR Antares lädervårdsprodukter. Förutom att vara helt fantastiska så luktar de typ....lyxigt franskt spa. Min man klarar inte av doften av Effax läderbalsam så när jag köpte mina Antaresträns så köpte jag även lädervårdsprodukterna till dem och är så nöjd! Jag brukar olja in nya läderprodukter med oljan 1-2 ggr och sen underhålla med tvålen och balsamet.
 
Jag ÄLSKAR Antares lädervårdsprodukter. Förutom att vara helt fantastiska så luktar de typ....lyxigt franskt spa. Min man klarar inte av doften av Effax läderbalsam så när jag köpte mina Antaresträns så köpte jag även lädervårdsprodukterna till dem och är så nöjd! Jag brukar olja in nya läderprodukter med oljan 1-2 ggr och sen underhålla med tvålen och balsamet.
Kanske skulle prova Antares då 🤔 om det dessutom luktar gott så är det ju ännu bättre 😊
 
Express läderbalsam/olja har jag och är supernöjd! Har en (begagnad) sadel där lädret var ganska tråkigt och försökte rädda det med equpies olika medel utan att lyckas. Express gjorde jätteskillnad och sadeln ser riktigt fin ut igen 👍🏻
 
Jag har i många år använt effax läderbalsam när jag har smörjt sadeln och varit nöjd. Men nu vill jag ha något annat. Tycker inte den är bra längre. Det blir bara kladdigt och den är svår att få ut jämt. Blir bara ett kladdigt lager som sätter i ridbyxorna. Så vad ska jag använda? Flytande balsam? Olja? Eller något annat balsam på burk?
Jag brukar ha antingen Amerigo eller Equipes produkter. Tycker de är kanon och luktar behagligt. Hade en elev som jobbar som miljökonsult som kollade igenom ingredienserna och tyckte de var vettiga för lädret.
 
Olja är egentligen inte jättebra för läder. Det öppnar porerna och gör lädret sladdrigt och töjbart. Är det dessutom mineralolja i produkten som används kan det slita på tråden i sömmarna. Med undantag för nötfotsolja. Det och lanolin (återfinns oftast i läderbalsam) skall vara bäst för läder.

Jag, personligen, använder balsam som innehåller lanolin och bivax (i dagsläget veredius curium). Lanolinet gör lädret smidigt och bivaxet ger en hinna som är vattenavstötande och går att putsa upp till glans. Använder balsam typ ... varannan månad om lädret inte blivit blött. Emellan putsningarna drar jag oftast bara av det.

Angående att du får en kladdig hinna: är lädret mättat så att produkten lägger sig utanpå? Eller är det produkten som är kass?
 
Jag ÄLSKAR Antares lädervårdsprodukter. Förutom att vara helt fantastiska så luktar de typ....lyxigt franskt spa. Min man klarar inte av doften av Effax läderbalsam så när jag köpte mina Antaresträns så köpte jag även lädervårdsprodukterna till dem och är så nöjd! Jag brukar olja in nya läderprodukter med oljan 1-2 ggr och sen underhålla med tvålen och balsamet.
Håller med. Har tidigare varit ett stort fan av equipes produkter men fick med ett lädervårdskit till min antaressadel och wow🤩!
 
Jag har lärt mig att de produkter man använder till läder ska man också kunna äta i mindre mängd och att olja och läder aldrig är kompatibelt. Olja förstör både läder och sömmar. Jag använder stübbens och har använt det i närmare 20 år och tycker det är klart bäst. Jag har använt det även på hjortskinn utan minsta problem. Ledsna, nariga, spruckna vinterhänder blir som nya efter att ha smörjt vilket jag ser som ett väldigt bra betyg.
 
Angående att du får en kladdig hinna: är lädret mättat så att produkten lägger sig utanpå? Eller är det produkten som är kass?
Jag har aldrig haft det problemet förut med det balsamet. Upplever inte att lädret är mättat då jag smörjer sällan. Men jag tycker att balsamet över lag känns trögt att smörja. Förr var det inte så. Men dom två sista burkarna.
 
Jag har lärt mig att de produkter man använder till läder ska man också kunna äta i mindre mängd och att olja och läder aldrig är kompatibelt. Olja förstör både läder och sömmar. Jag använder stübbens och har använt det i närmare 20 år och tycker det är klart bäst. Jag har använt det även på hjortskinn utan minsta problem. Ledsna, nariga, spruckna vinterhänder blir som nya efter att ha smörjt vilket jag ser som ett väldigt bra betyg.
Har haft stübbens hammanolfett. Bra för lädret med nästan omöjligt att få ur tuben och hopplöst att smörja med. Olja har jag faktiskt aldrig använt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
693
Senast: Angel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 965
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 184
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp