Ladda hästen på framridningen..

N

Neah

Nu är det så att jag rider en lite småseg ponny. När det är kallt ute så taggar hon till som bara den och bockar och har för sig, men så fort jag fått henne att sluta med det så går hon jättebra! När det däremot blir varmare så blir hon inte lika busig, och det känns därmed som om hon tappar lite energi.
Så nu skulle jag vilja veta, hur gör ni för att få era småsega hästar att tagga till på framridningen/-hoppningen? :D

Själv brukar jag köra galopp-halt-galopp-halt, då vaknar hon till. Några fler tips? :laugh:

Sv: Ladda hästen på framridningen..

Min ponny brukade också vara väldigt seg på hopptävlingarna, även om hoppning är det bästa han vet :crazy:

Har din häst bra kondition? Annars kan det vara en av anledningarna, Tuffe blev som en ny ponny när han fick upp kondisen!

Annars brukar jag köra lite snabbare galopp på långsidorna av framridningen så att han vaknar till lite och inte går och sover :)

Jodå, hon har nog helt okej kondition. :) Som ridskoleponny går hon ju mer än en gång per dag, fast hon arbetar ju inte ordentligt på alla lektioner precis. ;)

Tack för tipset, gasa på långsidorna ska vi testa! :D

Min förrförra ponny var också lite seg innan han kom igång. Jag brukade rygga och sen fatta galopp direkt. Det funkade väldigt bra på honom!
Sen gav jag honom alltid betfor innan jag började rida!

Det där med rygga till galoppfattning låter som ngt som skulle passa min pålle, ska testa det, tack! :)

Eller bakdelsvändning - galopp - (halt) bakdelsvändning - galopp...

Massa tempoväxlingar! Skritt-galopp-halt-trav-halt-galopp osv osv.
Tänk på att inte trötta ut hästen innan du ska in på banan bara, utan hellre lite uppvaknande ridning kort men intensivt :)

Något som får min sommar slöa polle att piggna til är galopp från halt. Då måste han ta i ordentlig o efter det blir det en väldig fart på honom:)

Ja det är något som funkade bra för mig också! Det blev dock ännu bättre effekt när jag ryggade och sedan fattade galopp!

Ojoj, nu fick jag många bra tips! :D Låter bra allihop, ni tänker lite som jag, med att hon kvicknar till när det blir en tempoväxling som liksom "hoppar över" några gångarter. :) Måste prova det där med att rygga och sen fatta galopp, det verkar effektivt! :laugh:

Måste bara säga till er som tipsade om att rygga, sen fatta galopp direkt, funkade helt okej! :D När man hade gjort det några gånger så började hon vakna till. ;)

Haha nej, men någon timme innan vi skulle starta :)

Min pålle är superseg och jag brukar se till att på framridningen få fram honom ordentligt genom att öka galoppen och så samlad galopp o sen öka igen o så håller jag på så. Tillslut "vaknar" han...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur