• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mimosa1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 366
M

mimosa1

Hej! Nån som vet något om en hingst vid namn Ladalco?? Han har avkommor här i Sverige men tror nog inte att han använts här. Hittar ingen info någonstans..

Sv: Ladalco

Om det är Ladalco efter Ladykiller ue Adalto så vet jag detta. Han har 4 godkända söner och 53 ston sfter sig. Lite konfunderad blir jag efterson han är född 1977 och skulle ha vunnit individuellt brons o lagsilver i fälttävlan 1978!!
Han har använts i avel i Holland. På den här länken kan du hitta en lista på en del avkommor.
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=1563
Och här har du en bild
http://www.worrenberg.ch/tafel_ladalco1.html

Tack!
Kul med bilder på Ladalco: På pricken likt mitt sto som har honom som morfar. Läckert!

Ladalco är en av mina äldre favorit hingstar! Vi hade ett sto efter Silvester - Ladalco som var superfin. Hon hoppade allt (och lite till :D ).

Här är en bild till på Ladalco:

LADALCO1977Hol.png

Här är en mycket fri översättning ur en gammal tysk Holsteiner bok:

Ladalcos exteriör beskrivning vid godkännandet:

Präglad av fulllblodspappan Ladykiller xx. Bra uttryck. Optimal skuldra. Bra, stark rygg. Kraftigt musklad kruppa. Korrekt benställning, men något svaga kotor fram. Bogfri gång. Arbetsvillig.

Förärvning:

Avkommorna är storramiga samt besitter stor förmåga. Som jag tolkar det som står sedan (tyvärr är inte mannen hemma) så är avkommorna något sena, hans föl ser inte så bra ut men de utvecklas enormt fint senare. Plusförärvare.

Senast ändrad av en moderator:

Hingsten Nobel som står på gränsbo har honom som morfar. En mycket komplett hingst. Har dräktigt med honom iår :)

Såg den här tråden imorse och tänkte svara att bäbisen som jag rider har Ladalco som morfar, vilken tur att jag inte gjorde det då :p

Såg den här tråden imorse och tänkte svara att bäbisen som jag rider har Ladalco som morfar, vilken tur att jag inte gjorde det då :p

Hej! Vad kul att du såg den! Visste inte att det var så här lätt att få info om saker som intresserar en gammal hästtant... :smirk:
Det är ingen dålig stam alltså. Visste lite om mamman men inget om Ladalco innan detta. Holländska är ju inte minn starka sida...

Ladalco född 1977 är en hingst.
Ladalco född 1969 är en skimmel, valack, Holsteiner.
Ladalco (1969) reds av Helmur Rethemeier, Väst Tyskland i Lexington 1978. Han låg sexa efter dressyr, gick felfri på hinder i terrängritten fick 54 tidsfel låg fyra efter den, på hoppningen fick de två nedslag men slutade endå trea totalt. Endast tre lag fullföljde tävlingen och Kanada vann, Väst Tyskland tvåa, USA trea.
Webb sidorna har blandat ihopp dessa två hästar med samma namn båda har vad jag vet Ladykiller som far.
Rethemeier kom tvåa i Luhmulen i 1982 med Santiago.

Om nu Ladalco finns som morfar till flera hästar här i Sverige, varför finns det så lite skrivet om honom? Det finns massor av sidor med hingstar på nätet...

Hoppar allt är precis vad mitt lilla sto gör. Men hon är superkänslig o sååå rädd om sina små ben... Lite jobbigt faktiskt när man hanterar henne. Något jag ska skylla på pappa, morfar eller vem? Hon har ett fantastiskt temperament då hon är lättlärd o orädd men hon är lite jobbig också men det är nog bara unghästfasoner hoppas jag. Hon gör aldrig något utan att fråga "Varför då?" men går med på det mesta bara man visar att det är ok.
Har Ni några fler positiva saker att berätta? Hingstar som passat bra på Ladalcoavkommor?
Nyfiken..

En av mina favorithingstar; Nobel har Ladalco som morfar.

Har nu spanat in Nobel o jag måste bara säga att det verkar vara en väldigt komplett hingst. Att hans avkommor visats med goda resultat bådar gott inför framtiden. Ovanligt med resultat i båda grenarna. Numera verkar de flesta hingstar vara specialmatchade för en av grenarna. Nobel är dessutom väldigt snygg!! :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka