Läcker ur spenarna?

Daff

Trådstartare
Min tik löpte i februari och var sedan skendränkning (främst slö) men är nu sen en månad tillbaka sitt vanliga jag igen. Jag har sett att hon har haft lite vätska i spenarna, det har kommit någon droppe när jag har kliat henne bland annat.
Nu skulle jag klia henne under magen och upptäcker att hon är fuktig i pälsen runt det sista paret spenar. Min första tanke var att hon var svettig eftersom det ju blir lite tätt mellan magen och bakbenen när hon ligger ner men jag kom på mig ganska snabbt och insåg att det inte kan stämma.

Jag provade klämma lite på spenarna och det kommer vätska direkt, genomskinlig och lite kladdig, så jag antar att det är den som har gjort att hon är fuktigt. Jag kikade på de främre spenarna också och där kommer det också vätska om jag klämmer men inte lika mycket. Jag tycker inte hon ser ut att vara svullen i juvren, möjligen litegrann längst bak.

Är det någon som har erfarenhet av tikar som lakterar? Kan det vara farligt och behöver jag kontakta veterinären? Hon har inte verkat irriterad av det men efter jag var där och pillade har hon tvättat sig en del.

Jag är hemskt tacksam för svar!
 
Så länge juvret inte är stint och stenhårt av mjölk, så det riskerar att bli mjölkstockning så är det ingen fara - det brukar ge med sig av sig självt efter några veckor :)
Dra gärna ner på maten en tid, eller ge magrare mat för att försöka minska produktionen.
 
Min tik löpte i februari och var sedan skendränkning (främst slö) men är nu sen en månad tillbaka sitt vanliga jag igen.

Den autocorrecten har jag också råkat ut för! :rofl: Nog för att jag kan förstå att "skendräktig" inte finns i ordlistan, men hur vanligt är det att man har behov av att skriva "skendränkning"?
 
Den autocorrecten har jag också råkat ut för! :rofl: Nog för att jag kan förstå att "skendräktig" inte finns i ordlistan, men hur vanligt är det att man har behov av att skriva "skendränkning"?

(OT) Tell me about it. Jag är allra mest pissed över att min vill särskriva precis allting!! :arghh:

@Daff Angående skendräktighet så är det väl ingen jättefara att hon lakterar om inte det ser illa ut. Du kan ge galastop för att minska mjölkproduktionen om du vill det. Annars är det bara att hålla koll på att det inte blir svullet, mjölken klumpar sig och hon får beteendeförändringar som är oroväckande (dålig aptit, håglöshet, slöhet o.s.v.). Jag tycker inte ökad motion och minskad mat har hjälpt nämnvärt mycket utan bara köra på som vanligt och vänta ut det har funkat bäst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur normalt är detta? När jag klämmer på tikens spenar kommer det vätska ur, genomskinlig och tunn, precis som vatten. Det luktar inte...
Svar
4
· Visningar
9 035
Senast: Filbunke
·
M
Katthälsa Vår katt på 13+ är inomhus sedan det blev snö. Det är en lång historia som jag inte ska utveckla. Hon får gå ut om hon vill men hon vill...
Svar
1
· Visningar
1 539
Senast: Meta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp