Läcker mjölk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kangaroo
  • Startdatum Startdatum
K

kangaroo

Hej! Mitt varmblodssto är beräknat att föla 1 maj. I onsdags fick hon rejäla vaxproppar som försvann på torsdagen och då började det stället läcka mjölk ur hennes juver som är minst sagt proppfullt, något att oroa sig över? Bäckenbanden är helt slappa så hon borde väl föla vilken dag som helst. Jag var helt säker inatt, men inte då. Mjölken hon läcker (inte hela tiden utan framförallt då hon rör sig mkt då bakbenen förmodligen pressar ur då det är så fullt) var vit ur ena spenen men lite gulare ur den andra. Någon som kan reda ut detta för mig eller ge mig lite lugnande svar?

Hur gör ni med era nyfödda? När får de gå ut i hagen?

Mvh Fia :bump:

Spara utav den mjölk som "rinner ut" Frys den och datummärk den för att kunna stödmata fölis om det är så att råmjölken är påväg att försvinna ut.

Jag låter mina föl gå ut första dagen men under kontrollerade former med stoet för hand. Utöka succesivt utevistelsen och naturligtvis är det beroende på vädret. Låt det sunda förnuftet råda. Tänk på att det fortfarande är kallt på marken...

Lill / Stall Nöbbeled

Kan inte själv särskilt mycket om detta men vi fick vårt första föl i slutet på februari. Stoet släppte bäckenbanden drygt en vecka innan fölningen, ljus mjölk lite vattnig rann från henne de sista dagarna och samma dag några timmar innan fölningen såg vi vaxpropparna. Verkar som om du ska få föl vilken dag som helst :)

Vi släppte ut dem efter tre dagar. Den första veckan fick de vara ute ungefär en - två timmar åt gången. Tror att de ska vara ute så mycket som möjligt redan från början. Man får nog en tåligare häst då.
Vädret nu är väl såpass bra (åtminstone här i Södra Sverige)att hon nästan skulle kunna vara ute hela dagarna med en gång. Ok, kanske inte första dagen då. Det tar ju alltid någon dag innan benen rätar ut sig och så.

Lycka till och är du osäker ring en veterinär och fråga, känns alltid lite tryggare då.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
E
Avel En kompis till mig har ett sto på foder som ska föla nu i dagarna. Hennes ägare har ganska många hästar och stor erfarenhet av fölning...
Svar
10
· Visningar
4 171
Senast: enola
·
Avel Jag har alltid haft ston som mjölkat mycket men nu är jag fundersam på mitt sto.. Hon är förstföderska och 15 år. Jag tycker hennes föl...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Annanaz
·
F
  • Låst
Avel Igår kunde jag "mjölka ur" det dräktiga stoet för första gången... det kom rejäla strålar från båda spenar, dock med genomskinlig...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur