Läcker mjölk

Sv: Läcker mjölk

De hade inte själva foalchecken hemma :confused:

Jaga rätt på ett travstuteri. Kolla med deras seminveterinär.
Molkolm, ligger det långt ifrån dig?
Norra Viken tänkte jag på.

Långt till Örebro?
Översta gård och deras seminveterinär...

Hur många mil har du till Arboga?
Lilje semin med tillhörande veterinär som har foalcheck.

Som sagt, du kommer att få åka en bit..

Kan tyvärr inget om Värmland :(

AM

En till och det är ju givetvis Valneviken i Värmland
Dom måste ju ha tillgång till foalcheck.

Skickar länk med karta
Valneviken

En mellan Örebro och Kristinehamn

Sättran

Det är pdf fil. Hoppas det är ok med Görel att jag länkar detta.

AM

Tack för hjälpen!

Verkar som om det troligtvis har löst sig vet ska ringa tillbaka om en liten stund. Hur långt efter kan man ta foalchecken och ge plasma?

Foalcheck bör ju tas då ungen är 24 timmar.
Man kan ta den före, i ditt fall nu i eftermiddag, för man kan se om det är urusla värden.
Då ger man plasma ganska omgående och dygnet senare en ny foalcheck för att se att ungen är på rätt köl.

När det gäller din märr, så har vi också någon sådan, som först läcker mjölk och sedan ligger på under 20 på reffen.

Då har vi först försökt ge så mycket det går från frysen, om hon fölar nattetid.
Sedan har veterinären kommit och tagit provet på dagen.

Har märra fölat på morgonen så har vi ringt ut vetten och samtidigt tagit fram plasman.
För då har vi slangat plasman i stället.
Vid 24 timmar så måste det ske intravenöst. Tar ca 1 timme.

AM

Min fölunge var ju 24 timmar vid midnatt så nu är han ju redan 37 tim :crazy:

Tillägger. Har ungen dåliga värden bör den ha plasma inom snar tid. Alltså idag.

Tjatar vidare. Släpp inte ut ungen!

Nu går jag ut och jobbar lite.
Lycka till så länge.
Kollar här senare för att se hur det gick.

PM ar mitt nummer ifall du har flera frågor.

AM

Vilken dag! Det var verkligen inte det enklaste att få till ett foalcheck men nu är det gjort och värdena var bra (lite över 800 vilket är det bästa man kan ha enligt vet)

Distriktveterinärerna hade inte möjlighet och visste heller inte vart jag kunde vända mig utan rekommenderade att åka med sto och föl till klinik alternativt kontakta närliggande distriktstationer och se om det kunde komma ut och ta ett foalcheck.
Frågade givetvis distriktet varför de inte hade det hemma så här under fölningssäsong men det kunde de inte riktigt svara på. De tyckte det var få perosner som ville ha ett foalcheck och dessutom brukade det ju inte vara nödvändigt :eek:

Tillslut fick jag iaf tag på kliniken som sa att vi kunde be distiktet komma ut och ta ett lila rör som jag sedan kunde köra till kliniken och som de kunde testa där vilket var en mycket enkel lösning för oss. Synd bara att distriktet inte visste detta och kunde ge oss denna informationen tidigare.

Men nu är det iaf gjort och jag är jätteglad över att värdena var bra :laugh:

Perfekt!!
Det där löste du riktigt riktigt bra!

Du lyckades nappa ungen med det nödvändiga och var envis nog att
lösa problemet för att få en foalcheck.

Mycket bra av dig :bow:

AM

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat