Läcker mjölk

Ela

Trådstartare
Jag har ett sto som troligtvis kommer att föla i natt, hon har läckt mjölk i tre dygn till och från. I onsdags visade refraktometern ett värde på 30 och nu är det nere i 17. Över 15 ska väl vara okej men ska man trots allt ge råmjölk från ett annat sto med bättre värden? och isf hur mycket?

Sv: Läcker mjölk

Mitt sto låg på 10 och det räckte inte på långa vägar. Jag gav 2,5 dl råmjölk med värde på över 30 + en liter med
plasma. (Jag fick inte i fölet mer råmjöl än så.) Trots det så visade foalchecken på extremt dåliga värden.

15 är bara o hälla i slasken,ska vara min 20 för att man ska vara lite säker,så du bör nog antingen gardera dig med någon liter bra råmjölk eller ringa vet.för plasma.
Men det är ju toppen o ha en refraktometer så man vet redan ifrån början.

Tack båda för bra svar! Jag har 7 dl i frysen med värden mellan 29 och 31 så det är väl bara att ta fram och börja tina.

det står ju på reffen att 15 är ok, men jag hade som dobbe redan sagt inte tyct att det var nog utan hade gett ersättning också. Allra minst 20 vill jag ha för att vara någorlunda lugn. Du kan ju kolla mjölken igen precis efter fölning. Lycka till, hoppas allt går bra och att vi får se fina bilder i morrn!!

Hon fölade vid 23.30 i går kväll till en början gick det bra att ge bättre råmjölk ut flaska men så fort han lärt sig äta själv fick vi honom inte att dricka ur flaska. Värdena på hennes mjölk hade vid fölning ökat till 19 men i morgon skall det tas en foalcheck för att vara på den säkra sida eftersom värdena är i underkant.

stuteridagbok

stuteridagbok

Håller med :)

För övrigt så har vi aldrig lyckats nappa en unge som väl ställt sig och diat själv.
Brukar gå alldeles bra innan men inte efter.
Man får vara lite snabb där för att tanka i så mycket det går :D

AM

Nej det är ju helt omöjligt! Jag brukar nappa dom när dom fortfarande ligger (tar alltid från stoet och nappar).

Samma här.

Sen finns ju dom där som bara vägrar.
Diskussion kl 02.20 på natten är typ så här:

-Kan själv!!
-Nää du. Du har för långa ben och kommer inte upp ju.
-Vill inte ha plastflaska!
-Det vill du visst..suck.

Av någon märklig anledning så är det alltid samma märrar som får sådana där vrånga ungar...

AM

Våra distriktveterinärer hade inte möjlighet att göra en foalcheck!! Nu är frågan hur jag ska göra, ska jag ställa dom på tansporten och åka till närmaste djursjukhus? Vetrinären där verkade osäker med tanke på smittorisker osv...

Fniss... känner igen! Och när man får in pipen i munnen så beter dom sig som dom har noll sugreflex, gomspalt och är dummys så man måste börja nojja fast sen har dom inga problem att äta "på riktigt".

Leta rätt på en seminveterinär eller kolla med större stuterier.
Bättre att du åker själv och hämtar foalchecken.
Sedan kan din veterinär ta provet.

Finns exakta intruktioner på förpackningen hur man gör.

Man tar ett blodprov på ungen och sedan blandas vätskorna på ett speciellt sätt.. om det är snap-provet.
Finns en till sorts foalcheck men det använder vi inte.

AM

jag vet ju att foalchecken bör tas efter 24 timmar men hur lång tid har man på sig?

Våra distriktveterinärer hade inte möjlighet att göra en foalcheck!! Nu är frågan hur jag ska göra, ska jag ställa dom på tansporten och åka till närmaste djursjukhus? Vetrinären där verkade osäker med tanke på smittorisker osv...

Men vad är det för en veterinär??? Ville dom inte eller hade dom så många akutfall att dom inte kunde komma ut någon gång under dagen alls (verkar ju konstigt isf, särskilt med tanke på att en nyfödd fölunge ändå också får räknas som ett prioriterat fall... och hur många akutfall kan dom ha särskilt som om är flera och inte hinna ut till dig?)

Om det är att vet. inte ansåg det vara viktigt nog (?) hade jag krävt att dom kom.

Har ni inga andra veterinärer i området?

Jag hade nog inte lastat och åkt i ditt läge om allt verkar bra men jag hade insisterat på att vet skulle komma, eller ringt någon annan vet.

Tillägger.

Du bör absolut inte åka någonstans med din unge. Speciellt inte då den KAN vara i riskzonen.

Vore jag dig så skulle jag hålla kvar inne i den miljön den är född i.
Släpp inte ut i någon hage..än.
Håll rent i boxen.

Våra distrikare har foalcheck men du bor för långt bort..
Eventuellt åk själv till klinik och hämta.

Och om ni sen behöver plasma så räkna med ytterligare en resa
AM

jag vet ju att foalchecken bör tas efter 24 timmar men hur lång tid har man på sig?

Problemet är om du släpper ut, eller att ungen får infektion, eller en liten pyttesår eller nåt med naveln eller osv..osv..
Har den dåligt med antikroppar så får du ganska omgående ett bakslag.

Svårt att sia om det. Bakslaget kan du få ikväll eller om tre dagar..

AM

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka