"lackade" sadlar

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Någon som har koll på vad man smörjer(?) på lädret så att det nästan ser lackat ut? Man brukar se på stora tävlingar bak på sadlarna (bossor och bakvalv) och nosgrimman. Lädret ser sjukt välputsat ut. Chalotte haid bondergard har bla. Någon som vet var det är ocg hur dom gör?

Sv: "lackade" sadlar

Cockpit shine i svamp från lämplig bensinmack gör så att det blir superblankt.

På stövlar kör man skokrämen Kiwi som man eldar och sedan borstar in på stövlarna, sedan polerar man med vatten och bomull.

Annars så är hårspray något som går hem för att få det blankt.

Hörde av någon att Veredus Curiumsoap ger denna effekten men har aldrig provat själv.

Vanligast är nog att man till, i alla fall träns och sadlar, använder vanliga skoprodukter. Först rent läder, selfshine i två-tre lager där man putsar upp ordentligt mellan med en redan använd quickshine (inte längre "kladdig"), nylonstrumpa går nog också bra. Avsikten är att få upp en blank yta. Sist avslutar man med en helt ny quickshine när det väl är dags för tävling/uppvisning.

Curium soap är fantastisk men det blir inte "lackeffekt" av att bara putsa med det. Men visst så blir lädret lite glansigt på ytan. Har både balsamet och tvålen från den serien och det är svårt att hitta bättre produkter. :love:

Det är inte så att det ÄR lackat då? Nu är det ju modernt med allt möjligt lackat...

Jag brukar köra med Colonil på nosgrimma och stövlar för att få den lackade looken. Hårspray förstör lädret.

jag sätter helt enkelt burken på elementet en liten stund medan jag putsar :angel:.

Blankputsat, ja.

Lackat påminner om när man var liten och skulle vara fin på ridskoletävlingarna, så man körde silikonsvamp på sina usla små konstläderstövlar och kände sig förhållandevis sofistikerad...

:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 157
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar