Labradorer-testosteronstinna idioter??

L

liten82

Labben är ju en rätt vanlig ras, och efter de exemplar jag träffat så är det för mej fullständligt obegripligt :crazy:
Så, jag tänkte att jag bildat mej en felaktig uppfattning efter de exemplar jag träffat... Vad har ni för erfarenhet av rasen?

Samtliga exemplar av rasen som jag träffat (endast utställningstypen) har varit extremt jobbiga på massa vis.
Egensinniga, utan något som helst "will to please" och fullständigt överkåta :eek:
Hanhundarna har gett intryck av att leva för tik-dofter, sprungit med näsan i backen och totalvägrat gå nånstans innan varje fläck varit noga genomluktad och övermarkerad.
Även tikarna har varit väldigt "nosiga", slöa och inte alls arbetsglada.

Deras motto i livet har verkat vara "visst, jag kan eventuellt lyssna på vad du säger, men jag gör det i min egen takt- låååångssamt" :crazy:

När jag var på utställningen i vännäs i sommar så såg jag ett gäng labbe-ägare stå och prata, men samtalet verkade tämligen ansträngande då hundarna slet och drog åt alla håll för att nosa förbipasserande hundar i baken (vilket ledde till en del gruff).

En tanke har varit att Labben trots allt är en arbetande hund och därför hittar egna sysselsättningar pga understimulering.
Men kompisen har en Labbe som hon regelbundet försökt träna, dock med föga framgång.. Hunden blev slutligen kastrerad och fungerar kanonbra efter det, även om han fortfarande inte är så intresserad av att jobba.

Så, har jag träffat skräck-exemplar?
Är det stor skillnad på jaktlabben och utställningstypen?

Sv: Labradorer-testosteronstinna idioter??

hehe... min uppfattning om labradorer är väl i princip samma...
Några grannar till mina kusiner har två stycken, och dom lever typ för att nosa folk i skrevet... så EXTREMT otrevligt, haha... Har därmeot inte sett dom med andra hundar.
så är dom så slöa att matten själv kan hinna både sätta och ställa sig upp samt springa några varv runt huset innan dom har hunnit sätta sej ner vid kommandot "sitt". visst, dom gör det, men dom är ju inte direkt ärtiga.
Min bekant har en labradortik, som visserligen är väldigt duktig på lydnadsmomenten, men som också gör allting otroligt segt.
Seg, seg, seg.

Senast ändrad:

Jag tror det är ett direkt resultat av avlen på feta och övermaskulina hundar i syfte att få fram "snygga" utställningshundar.

De Jaktlabbar jag träffat (inte så väldans många ioförsig) ser både ut och beter sig annorlunda än de där flåsande tunnorna.

Jag tror det är ett direkt resultat av avlen på feta och övermaskulina hundar i syfte att få fram "snygga" utställningshundar.

De Jaktlabbar jag träffat (inte så väldans många ioförsig) ser både ut och beter sig annorlunda än de där flåsande tunnorna.

Jo, jag har också tänkt att det kan ha med det att göra..
Tänkte även att Jaktlabben OMÖJLIGT kan vara likadan om det ska kunna användas i jakt- annat än på tikar;)

Sen har vi faktiskt en liten klick vanliga Labradorer också där vi försöker att se till arbetslust! Dock är de inte riktigt lika lättstyrda som jaktlabradorerna, men det är något man tar om man väljer den varianten.

Min Labrador som jag tränat med har det gått bra med anser jag. Hennes arbetslust eller talang har det inte varit fel på. Snarare tvärtom :D Men hon är ju vald med omsorg efter arbetande föräldrar. Hon kommer från samma linjer som sveriges sista dubbelchampion. Sprungen ur samma linjer har en bekant en tik som tagit pris ekl på jaktprov, SLCH och även godkänd i ekl spår samt cert på utställing :)

Så sent som förra året så blev en "vanlig" Labrador även SJCH. Så det finns små guldkorn även om man kan räkna dem på en hand ;)

Tyvär så tror folk att de köper en annan hund än vad de gör... Nått slags snällt och lättuppfostrat lufs. Jag får mycket skit när jag försöker att ärligt berätta för folk vad de kan få för hund. Jag får alltid svaret: Den blir vad man gör den till...

Men helt klart. Det är verkligen en ras man får välja med omsorg och "även" våra hundar med inrikting mot arbetsluts kräver en fast hand. Det måste till mer fokus mot ännu bättre samarbetsvilja i aveln, även om många får fram den bra! (Annars skulle de inte presterat som de gjort ;))

Så jag tycker att du gjort en helt korrekt iaktagelse och det är synd att det inte är fler som gör det. Framförallt uppfödare...

Jag måste försvara den underbara labradoren!
Jag har labbar (tikar av dual purposetyp) och har alltid haft och har naturligtvis inte samma uppfattning som dig.
Jag tycker att labbar (iallafall mina) har mycket "Will to please" i sig, kanske inte i just lydnad, men spåra (bruks och viltspår), leta, stötande, agility mm då är det fart i dem.
Mina är inte särskilt intresserade av vare sig andra hundar eller andra människor man möter. Det är i och för sig något man får lära dem från början och jag tror att just de som mest åker på utställningar med sina inte tränar speciellt mycket på annat än att springa fint i ringen. Mina går alltid lösa på promenad och springer inte fram till okända hundar och människor.
Som familjehund är de mycket behagliga. De älskar alla och är pålitliga och trygga med små barn, lugna inomhus, alltid glada och pigga på allt du får för dig. De är dessutom tåliga och friska och tål att äta i princip vad som helst. Jag har bara haft tysta labbar, men som snabbt lärt sig skall på kommando och varit mycket lättlärda f ö.

Du måste ha träffat riktiga skräckexemplar :eek: Iofs, jag har bara träffat 3 stycken, och alla ägda av pappas kompisar. Som dessutom tävlar och tränar dom regelbundet i jakt :D Håller med Brandgul helt och hållet, dom flesta vet nog inte vad dom köper för hund.. :crazy:

Oj oj... Det finns många av dem som Liten träffat... Övevägande skulle jag nästan säga... Tyvärr...

/Aktiv inom rasen sen 13 år tillbaka

Vet att jag läste en artikel för en del år sedan om problemet med översexuella labbe-hanar. Det var tydligen pga att sådana hanar hade använts väldigt mycket i avel och spridit detta mycket i rasen.

haha det enda jag kan bidra med är att dom verkar ha väldigt god aptit, kompisens lilla labbis har satt i sej både glödlampor, och kräftor med skalen på och en massa annat :crazy:

Måste nog skilja sig då. Jag har en jaktlabbe, jätte mycket need to please i den. Fast överkåt å luktfixerad är han dock.

Hehe när du säger det så stämmer det faktisk väldigt bra med dom labbar jag träffat... Men det är inte så många så jag vet inte om jag haft otur eller om alla är så.

haha det enda jag kan bidra med är att dom verkar ha väldigt god aptit, kompisens lilla labbis har satt i sej både glödlampor, och kräftor med skalen på och en massa annat :crazy:

Jo, de har jag också märkt att dom är :D
Å dom verkar dessutom ha dålig förbränning, kompisen ger sin labbe 1/2 av vad jag ger min Kelpie (som väger 10kg mindre) å ändå är han för tjock enligt mej :eek:
Men det blir ju billigt med maten iaf ;)

min labbe var aldrig särskilt hormonstinn innan jag kastrerade honom. med tanke på hans storlek tror jag att han är till hälften show-labbe, andra hälften är jaktlabbe.

han är väl kanske inte jättevillig att vara till lags alla gånger, och är ganska hård, men han har en enorm arbetslust och är mycket lättmotiverad, så han är skitkul att träna med. vi tävlar som du ju vet lydnad och jag tycker det går rätt bra, med tanke på att vi började så sent och de första åren gick ut på att lära om precis allt ;).

jag har faktiskt varit skonad från de allra värsta labbarna, och träffar oftast väldigt trevliga exemplar. på klubben har vi några som tävlas i spår med framgång.

*kl*

Det värsta jag sett i labbeväg var grannens skitstora hane jag mötte i skogen en gång. Jag trodde på allvar det var en brunbjörn eller nåt tills jag såg nosen titta fram ur snåret.
Han vägde 75 kg (!!!)...

Blev bara 4 år, höfterna så klart... :crazy:

*kl*

Det värsta jag sett i labbeväg var grannens skitstora hane jag mötte i skogen en gång. Jag trodde på allvar det var en brunbjörn eller nåt tills jag såg nosen titta fram ur snåret.
Han vägde 75 kg (!!!)...

Blev bara 4 år, höfterna så klart... :crazy:

:eek:
Det måste verkligen varit ett monster!!
Kompisens väger väl strax över 40kg och jag tycker att den är för tjock:crazy:

Ja, men då är jag inte helt fel ute iaf.. Tyvärr!
Så synd när man ser hur aveln barkar åt skogen bara för utseendets skull:(
Jag skulle behöva träffa några trevliga Labbar också, annars får jag snart utslag så fort jag tänker på rasen;):crazy:
Vi har nämligen massor av Labbar i stan, den ena tokigare än den andra;)
Sen kommer många förvisso av samma uppfödare, vilket säkert inte är helt irrelevant!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka