Labradoodle

Sv: Labradoodle

Då det inte finns någon garanti för att brorsonen inte skulle reagera på en labradoodle heller så skulle jag råda att träffa såna hundar först, eller någon annan ras för den delen.

Det är så individuellt vilken hund man kan tåla mer än någon annan.

Precis. Fast det hjälper inte ens att träffa andra labradoodles eftersom det inte går att förutsäga vilken typ av päls hunden kommer att ha, man kan alltså tåla en viss labradoodle som har mer pudelpäls men inte en annan som har mer päls åt labbehållet.

Överlag är det ju ruskigt svårt att förutsäga blandraser hur de kommer att se ut, hur pälsen kommer att vara eller hur de är mentalt.

Jag e väl medveten om att det inte finns någon 100% garanti att hunden e allergi vänlig. Eller att han e allergisk, vilket jag inte tror dom han inte har vist något tecken på det än trots daglig kontakt med min hund.

Då inte det e bestämt till hundra än om dom ska ha hund eller inte, så e det inte lönt i dagsläget att komma med råd av något slag.

Så därför kollar jag upp det hon vill veta.

Det är ju inte heller ovanligt att det inte är själva pälsen man är allergisk mot. Man kan aldrig veta hur man ska reagera på en hund utan att umgås med just den individen man vill kunna umgås med.

Det e min svägerska som undrade vad en kunde kosta då hon var lite inne på att skaffa en hund. Men eftersom brorsonen har astma och dom vet inte om han (och brorsdottern) även e allergisk, så var hon inne på en mera allergivänlig hund. Hon var inne på Labradoodlen då det finns ett sjukhem som har just denna som servishund.

Så hon frågade mig vad en sådan kunde ligga på. Och eftersom jag inte visste frågade jag här;)

Läs artikeln som är länkad ovan. Ur två olika kullar labradoodles reagerade en allergisk person på vissa valpar och på andra inte.

Jag tänkte mer bara att det kan ju vara "onödigt" att kolla upp priser på en ras som sägs vara mer allergivänlig då det ändå inte är säkert den funka:)

Bättre att dom då när dom bestämt sej för hund, funderar vilken ras som kan passa i övrigt och sen hälsar på valpar/hundar av den rasen.

Ett första steg kanske vore att göra ett allergitest. :) Kan ju vara så att han inte är allergisk och då är det ju lite lättare att hitta en ras som passar familjen och deras liv.

Som det e i dagsläget så går det inte att fastställa allergi eller ej. Dock så har han svår astma. Så när han e sjuk försvåras astman och blir ännu värre av en hund.

Angående priset så kan jag tycka att det åtminstone har en del i valet av en hund. Ffa om man inte kan välja mellan dom olika hundraserna som kan tänkas passa.

Dock så har han svår astma. Så när han e sjuk försvåras astman och blir ännu värre av en hund
.

Då tycker jag inte det är värt risken att skaffa en hund. Även om han tål en hundindivid av en viss ras behöver det inte betyda att han tål en annan av samma ras. Ibland kan en allergiker vänja sig vid ett djur och reagera mindre, men det kan gå åt andra hållet också, att man blir sämre.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag är intresserad av vinthundar. Tycker den avslappnade energin med en lite studsig prommenadstil maskerar den otroligt explosiva... 2
Svar
26
· Visningar
2 112
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 348
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 909
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 207
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka