S

super_fantan

Hello:smirk:
Jag å min ponny ska till våren rida LA:P1 ett för oss nytt program.
Ni som ridit det , vad ska man tänka speciellt på , har ni upplevt att dommarna tittar extra på?
Jag har tidigare ridit LA:1 , LA:2 och lag-03 .
LA:P1 känns ju som en lite större utmaning:p
/FM

Sv: LA:p1

Jag red det 3 gånger under ponnytiden och var placerad alla, det passade mig bra! Det händer ju ganska så mycket och kort bana var skönt på ponny, hade dessutom C-ponny. Domarna kollar på samma saker som vanligt...Den enda lilla grejjen jag minns att tränaren (som är domare själv) tjatade om var att INTE flytta ut bogen till väggen mellan öppnan och halvvolten, utan bogen är ju redan innanför i öppnan, sen ska du direkt in i volten, utan att flytta ut bogen...En sån där liten struntsak kanske... ;) Lycka till!

En till sak angående bågen mellan öppnan och slutan; rid inte ända ner till spåret på kortsidan - volten blir oval och slutan oerhört lång att rida om man gör den - fuska med 1-2 m :D

Sen som vanligt, kanske ännu mer i ett program som det här då allt kommer så snabb in på varandra, rid rörelse för rörelse.

Lycka till =)

Det du ska tänka på är att visa skolorna väldigt noggrant! Försök hålla en sån jämn linje som möjligt och ta hellre för mycket tvärning än för lite. Det är ju koefficient två på dem vilket gör att de blir extra betydelsefulla.
Eftersom du har ridit Lag-03 lär väl inte serpentinbågarna med förvänd galopp vara något problem. Men lägg mycket energi på de enkla bytena, vilka också har koefficient två. Visa verkligen skritten!

Lycka till! :rofl:

halvvolten mellan öppnan och slutan ska vara innanför spåret, många som går ända ut till kortsidan.. men det ska vara 2 m innanför kortsidan, det har domarna varit noga med för mig ;D

Som de andra har skrivit så är skolorna och enkla byterna viktiga.
Något som jag också har upplevt är att 8-metersvolterna vid X är viktiga, att de blir rätt storlek, bra placerade osv.
Rid nogranna övergångar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V