N

Nathaaliiie

Hejsan!
Jag undrar hur detta systemet fungerar, LA, LB, LC, LD, MSV osv. Vilken klass är svårast? Vilken är enklast?
Tack på förhand :-)

Sv: La?lb?lc?

I dressyr så följer ordningen såhär; LE (Lättaste) LD, LC, LB, LA, MVSB, MVSA St. george och Grand Prix (svåraste).

I hoppning är det samma sak, men jag tror inte att man har LE. Det slutar vid MSVA som alltså är svårast.

Tack så hemskt mycket alla tre, men svår? Finns det liksom svår a och svår b då också eller? :confused:
Taack!:D

*KL

Hm, nu håller jag ju inte på med så mycket ponnyhoppning, men klasserna heter väl inte så längre? Man benämner dem väl med hindehöjder och inte LD, LC osv?

Storhäst klasserna börjar på 0.90 m. Sedan ökar man med 5 cm per klass upp till 160 cm.

Det är samma sak hos ponny, de skriver hinderhöjden i proppen istället för LA osv.

Ja 160 cm är den högsta tävlingsklassen men det finns specialtävlingar med höjdhoppningar som såklart då är högre, men dom händer inte så ofta.

Vet att det finns nåt som heter intermediare I / II oxå men det kanske bara är dressyr? Vart hamnar det i klassordningen?-efter St George??

Och vad är FEI för nåt kan någon förklara detta?

Intermediare ligger följande i ordningen med den högsta tävlingen sist;
St. George
Intermediare 1
Svår B
Intermediare 2
St. Prix

FEI är förkortningen på Internationella Ridsportfederationen. Det är dom som bestämmer över internationella och olympiska tävlingar och TR´s regler ska helst vara så lik deras som möjligt.

FEI brukar man också förkorta namnen till på de svåraste ponnyprogrammen i dressyr. De heter FEI's Induviduella mästreskaps program för ponnyryttare, FEI's Lagtävlansprogram för ponnyryttare och FEI's inledande program för ponnyryttare - vilket ingen orkar säga så då brukar man kalla dem FEI-program istället :D

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: caballus
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 949
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka