BernT

Trådstartare
När är en häst egentligen utbildad LA?
Ska den kunna vissa rörelser, eller ska den kunna gå ett dressyrprogram med godkänd procent eller hoppa en 120 bana felfritt?
Jag har tittat på rätt många hästar det här året och det skiljer sig vääääldigt mycket.
Det är ju lättare om man säger att hästen är tävlad typ LA/LA, för då ska den ju ha gått det, utbildad däremot verkar ägarna ibland tro lite för mycket om sina hästar :angel:
Tex :
Häst 1, utbildad LA/LA.
Kunde inte flytta för skänkeln, kunde inte samla sig, kunde inte öppna/sluta, kunde inte hoppa typ öht. Den är iaf enligt mig inte utbildad LA :p Lögn-säljare helt enkelt.
Häst 2, samma nivå.
Kunde öppna iaf, och byten inte helt rena alla gånger iofs.
Hade aldrig hoppat högre än 1meter och gick inte att rida en hel bana på, den skulle alltså enligt ägaren kunna gå 120 banor :smirk:
Häst 3, samma nivå.
Kunde allt som ovanstående hästar inte kunde.

Så den enda jag tyckte faktiskt var utbildad LA var nr 3, eller var de andra det också?

Sv: La/la

I de fallen skulle jag definitivt påstå att den enda häst man kan säga är utbildad LA/LA är nr 3. Vet dock inte om byten hör dit, men det är ju bara ett plus annars!

Håller absolut med dig. Folk brer på hur mycket som helst. Om det står utb LA/LA kan man nog (tyvärr) inte anta att hästen klarar skolor osv. Många skriver nog LA dressyr när de t ex har flyttat hästen sidvärtes längst långsidan några steg, eller kanske lyckats galoppera i "fel" galopp i en serpentinbåge.

Om hästen inte är tävlad på dessa nivåer så bör man inte hoppas på för mkt... Sen kan ju tävlad LA hoppning oxå betyda att man lyckades kravla sig över (riva) hinder nr 1 som låg på ca 1.10, mot utgången, för att sedan vägra ut sig :angel:

Nej, jag tycker inte hast 1 o 2 var utbildade enligt vad du beskriver.

Enligt mig ska en LA hast ga atminstone LA:4 i dressyr for att man ska kalla den for utbildad LA och da ska den ju ocksa ga godkant i de klasserna. Garna over 60%, annars ar den ju inte redo for klassen. Det ar ju en enorm skillnad pa LA:1 och LA:4. Daremot tycker jag inte att byten maste vara helt befasta.

Hoppmassigt tycker jag en LA hast ska ga stadiga rundor upp till 110-115 och hoppa 120 utan problem pa traning

Men en häst kan ju vara utbildad utan att vara tävlad.
Tex en hopphäst kan ju ha gått 120 hopp och sen kan de ju säga att den är utbildad La dressyr med, men utan att vara tävlad i dressyr.

mm, men man blir ju så irriterad på säljarna :p
Vill man ha en outbildad häst som bara springer på och inte kan ngt så köper man väl en oinriden haha.
Visst är det ju svårt för häst & ryttare att lära sig varandra direkt, men är den utbildad en viss nivå så ska den ju klara att göra det ryttaren ber om.

Jo, men LA ar lite luddigt i dreesyren ju.. LA hoppning ar ju 120 det kan du inte komma undan, men LA dressyr kan ju vara en fjompig LA:1 som de mesta kan ratta runt in hast pa godkanda resultat i eller en LA:6 som ar occeaner fran en LA:1

Sjalvklartt behover inte hasten vara tavlad, men da ar det nog lite svart att vara saker pa att hasten verkligen klarar av konkurrensen.

Jag kanske sitter och kan fa min hast att springa runt i nan form av sluta och snurra den i nan bakdelsvandningsliknande rorelse, men jag har inte form, takten eller tempot.

Forstar du hur jag tanker?

Jag vet vad du menar, tex bakdelsvändningen var inte heller bra på 1 & 2.
Den ''flöt'' liksom inte, utan stannade upp. Men det kan ju lika gärna bero på att jag & ägaren inte gav exakt lika signaler. Iofs kunde de inte med sina ägare heller.

Om man vander pa det ar det jju samma sak faktiskt
Om jag som ryttare sager att jag rider pa LA-niva sager ju det inte sa mycket egentligen. I LA:1an ar det ju bara lite skankelvikningar, mellangangarter och forvandgalopp, men kommer jag till LA:6 ar det ju samlade gangarter, oppnor och slutor och latta byten.

Jag personligen ligger pa LA-niva i min ridning, men jag skulle aldrig klara en LA:6a idaglaget. Jag rider upp till LA:4.

Jag tävlar ju inte i dressyr så jag vet inte vad jag skulle lyckas bli godkänd i eller inte.
Men jag kan iaf allt som en LA:6 innehåller. Men jag är inte helt säker på att jag skulle klara ett sånt program godkänd, eller jo om jag red en häst som gick LA6 så borde jag ju rimligen klara att bli godkänd :p
Men samlade gångarter, skolor, byten osv kan jag ju, det trodde jag var basic.

Samlade gangarter haller jag inte med om ar basic, men iovrigt haller jag med..

Fast vi kanske menar olika saker med samlade gangarter?

Jag kan ocksa de sakerna, men de sitter idagslaget inte sa pass bra som de skulle behova for att rida en LA:6 tex.

för att kunna säga att hästen är utbildad la/la så måste man kunna tävla den med gokänt resultat i dem klasserna. Den behöver inte vara tävlad men den ska kunna hoppa banor på la nivå och alla skolor på la nivå.

Jag anser att en häst som är utbildad LA dressyr ska kunna gå förvänd galopp i balans, utföra korrekta skänkelvikningar, kunna gå att samla lite så att man kan rida tex enkla byten osv. En häst som är utbildat LA hoppning bör kunna hoppa en bana på 1,20 med kombinationer, relaterade avstånd osv.

I verkligheten är det dock ofta så att en häst som är utbildad LA/LA enligt annonsen i själva verket en gång blev rädd och sprang åt sidan - den kan skänkelvikning! Den fick fel galopp och råkade rusa genom ett hörn - den kan förvänd galopp!
En gång hoppade den ett enkelhinder på strax under 1,20, den kan LA hoppning!
Är den utbildad MSV kanske den tom byter galopp (rent eller orent) om man sätter den tillräckligt ur balans!

Om det står att hästen är utbildad till LA så ska den kunna genomföra ett LA-program.

Om hästen däremot "bara" kan rörelserna som ingår i programmet, men har svårt att genomföra allt i ett svep, sas, med alla övergångar och i stadig form, så är det nog bättre att skriva att hästen "gör rörelser motsvarande LA" eller liknande.

Om hästen är tävlad på den aktuella nivån känns inte relevant.

byten kommer först i msv.

enkla byten förekommer i LA men då skrittar man imellan o fattar ny galopp och det kan dom flesta hästar göra :-)

om det står att en häst är utb. LA så tänker jag att den kan förvänd galopp, skänkelvikning, ryggning. (o göra det stadigt)

är den utb MSV tänker jag att den kan byten, öppna, sluta.

oftast är det så att startar man LA:5 samt la:6 så kan hästen i många fall även gå msv.

oftast är det så att startar man LA:5 samt la:6 så kan hästen i många fall även gå msv.

mja, går den LA:5/6 med bra eller iaf klart godkända resultat är det kanske så...men å andra sidan finns det ju olika definitioner på att "gå msv" åxå
det finns skrämmande många som startar LA:5 el 6 och gör det på under 50% eller möjligtvis strax över och de ekipagen anser jag inte kunna gå ngn msv whatsoever

Haller med!

Det tycker jag ar forekommande oavsett vilken niva du ar pa. Inte i eliten, men LC, LB, LA, MSV... Forvanasvart manga rider klasser som hast och/eller ryttare tydligt inte klarar av. Samma problem finns ju i hoppningen, dar man tavling efter tavling stannar ut sig, men man vagrar ga ner en klass.

Manga skulle ma bra av att ta sig en funderare och ga bak ett steg.

Det ar ju har det bli knas nar man sager att hasten ar utbildad tex LA/LA. Jag kanske rider LA klasser (forutsatt att du tavlar) men gor det pa under 50% eller godkanda rundor om vi ska kalla det sa, da ar det ju tydligt att hasten inte ar redo for de har klasserna och alltsa ar den inte utildad LA/LA.

Jag tycker att för att man ska kunna säga att hästen är utbildad LA/LA så ska de kunna gå ett LA program i dressyren godkänt, och den ska kunna hoppa en LA bana godkänt.
Den ska alltså inte bara kunna göra ngn LA rörelse eller kunna hoppa ett hinder som ligge på LA höjd.

Min första egna häst, såldes som utb LA/LA men i själv verket gick hon msv dress och 1.30 hoppning så jag i min goda tro tänkte (oklocknog) att folk skriver antingen rätt nivå eller lägre nivå på sina hästar och sedan när de var dagst för mig att ha en annan pålle så kollade jag på ett sto där de stog utb msn/la, sjuk va bra tänkte jag (måste bara tilllägga att jag var 14 år när första hästen köptes och 15 när jag provred andra) och åkte och kollade på den. men när de väl kom till kritan kom hon knappt över 50 cm och gick knappt lb:confused:, kontolera temp och dyligt gick inte, efter en stund kröp de fram att den var ny imp och endast stått i sverige en vecka:mad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II