LA:2 2003 - vänding på bakdelen

M

Muffin

Är lite förvirrad :confused:
Enligt stallbacken skall man först vända till höger, sen vänster. Rörelsen hamnar då med hästens rumpa mot domaren, vilket är helt emot vad 'man brukar göra' (LA4/LA5 ex)

Kan någon vänlig själ berätta om det är rätt att det skall vara så?

Sv: LA:2 2003 - vänding på bakdelen

Först höger, sedan vänster blir framdelen mot domaren i min värld.

Domaren är i vilket fall som helst tillräckligt kompetent för att se på vilkt håll som helst.

Senast ändrad:

Stor tack - nu kan jag fortsätta 'programrida' hemma på hallgolvet inför helgen :D (tur att man är ensam hemma)

Edit : så att du hade ändrat ditt svar?
Rörelsen går AKD i mellanskritt sen vänding mellan D-F till höger. Enligt min hjärna måste det bli med rumpan mot domaren?

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju ritat så på stallbacken, man ser på bilderna att den ska vända med baken mot domaren...

Konstigt.

Är lite förvirrad :confused:
Enligt stallbacken skall man först vända till höger, sen vänster. Rörelsen hamnar då med hästens rumpa mot domaren, vilket är helt emot vad 'man brukar göra' (LA4/LA5 ex)

Kan någon vänlig själ berätta om det är rätt att det skall vara så?

nej nej nej...bakdelen SKA vara MOT domaren. Fick avdrag från alla tre domarna att jag red fel och de blåste i sin "viselpipa".

Jag såg helt fel på stallbacken, förlåt. Väldigt länge sedan jag tävlade det programmet. :rofl:

Vad är det som är konstigt med att rida med rumpan mot domaren??? Förstår inte frågan riktigt... Domaren ser väll lika bra ändå?

Jag tror att det känns lite udda eftersom bakdelsvändningarna oftast rids mot domaren (och ofta i domarens ände av banan).
Tror att det bara är i LA2 de ligger så, iaf av de program jag ridit.
Får en känsla av att det borde vara svårare att se just hur hästen är ställd, men jag kan ha fel - ser sällan några bakdelsvändningar från det hållet.

Jag vet bara att i FEI:s gamla ponnyprogram red man i alla fall i något av programmen, pirutterna åt det hållet.

Ställningen syns ju i alla fall precis i inledningen och i slutet, samt att man ser böjningen i bålen - och av den korrekta böjningen kan man ju anta att hästen är korrekt ställd. :idea:

Det kan t o m vara lättare för domaren att se om hästen tar ett steg utåt eller missar ngt tramp.

Tack för alla svar - baken mot domaren verkar vara i majoritet, så får väl välja det :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 648
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 127
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka