LA:1 för häst

C

Ciazon

Sitter och tittar på de olika LA-programmen och rent spontant så tycker jag att LA:1 verkar svårare att rida än tex LA:3. I LA:1 är det små volter, förvänd galopp, ryggning, små snäva vändningar i galopp på diagonalen etc. Har trott att det är siffran efter som betecknar svårighetsgraden, har jag fel?? :confused:

Sv: LA:1 för häst

det beror nog lite på hästen vilket program som uppfattas som svårast. :idea:

vissa har lättare för det ena än det andra sas. så det stämmer inte alltid att la3 är svårare än la2 typ..

Det är ju sant att olika hästar har olika lätt för att utföra vissa moment :) men rent generellt om man talar om att tävla i LA, tror inte de flesta att LA:1 är lättare. Eller är det bara lättare att tävla på en liten bana än en stor??

Men det måste väl ändå anses som svårare att rida tre serpentinbågar i samma galopp än att rida en "halvt igenom"?

Det är ju tänkt att programmet skall öka lite, lite i svårighetsgrad för varje siffra så att säga. Men sen kan ju ekipaget uppleva ett program svårare än ett annat, pga individuella svagheter.

Men nej, jag håller inte med om att LA:1 är svårare än tex LA:3. Serpentiner i galopp och ökade gångarter på långa diagonaler (dessutom sent i programmet) gör att svårighetsgraden generellt sett är svårare än i 1:an.

LA-program finns ju för både kort (1,2) och lång (3-6) bana, så det går inte att säga rakt av att ju högre siffra desto svårare program.
I mitt tycke är LA1 och LA3 ungefär lika svåra, skillnaden ligger väl mest i storleken på banan. Vissa hästar är lättare att rida på större bana, andra på mindre.

Det som för mig verkar knepigast är att du måste samla galoppen ganska rejält för att hinna vända innan A på kortsidan och sedan komma ut mellan F och B för att sedan fortsätta i förvänd galopp, men det är väl bara att fortsätta öva :angel: :angel:

självklart är det väl olika för olika eklipage men jag tycker personligen att det är svårare med lång bana än kort, serpentinbågar i förvänd istället för halvt igenom samt ökade gångarter på långa diagonaler än mellangångarter på korta... :)

Det enda jag uppfattat gällande A:1an är väl att banan är kort och att en del tycker att det känns svårt att få plats med att utföra alla moment(vilket i sig är konstigt då dressyr ju faktiskt går ut på att ha en lydig häst som gör det man vill, när man vill det).

Själv föredrar jag kort bana, diagonalerna blir ju flera kilometer på den långa banan. :)

Senast ändrad:

Det som för mig verkar knepigast är att du måste samla galoppen ganska rejält för att hinna vända innan A på kortsidan

mja....allting är ju iofs relativt, men i kan man rida hästen i normal arbetsgalopp brukar det inte vara några som helst problem att vända.
Ofta ser man iofs att folk vänder försent med förböjd häst - och då blir det svårt ;)

mja....allting är ju iofs relativt, men i kan man rida hästen i normal arbetsgalopp brukar det inte vara några som helst problem att vända.
Ofta ser man iofs att folk vänder försent med förböjd häst - och då blir det svårt ;)

Det är lustigt att nästan alla här på Buke är så "uppmuntrande". Tack för det väldigt givande inlägget PrinceFair, jag har äntligen förstått att jag inte rider tillräckligt bra, då jag tycker att det är svårt med dessa vändningar. :devil: :devil:

Skrev för en domare som tyckte att den svängen var riktigt elak för det var ytterst få ekipage på den nivån som kan få till en såpass bra sväng där!

Det är lustigt att nästan alla här på Buke är så "uppmuntrande". Tack för det väldigt givande inlägget PrinceFair, jag har äntligen förstått att jag inte rider tillräckligt bra, då jag tycker att det är svårt med dessa vändningar. :devil: :devil:

ta det inte så... alla har vi saker att träna på och förbättra :idea:
svängen ska ju ridas i arbetsgalopp -> ingen större samling ska krävas, "bara" ;) lite bra balans och planering från häst och ryttare
(eller är du ironisk :confused: hur som helst har jag ju ingen aning om hur du rider, så ang det kan jag varken säga bu eller bä)

jag tycker att LA:1 är väldigt lätt i jämförelse med LA:3. kan nästan säga att jag tycker den är lättare än LB:1 också. min häst behöver mycket att tänka på för att kunna koppla bort det som är runtomkring så därför är LA bättre än LB. ska iväg och tävla de två snart (har aldrig tävlat dressyr innan) och hoppas att det ska gå bra. min häst är en valack men beter sig som en blandning mellan hingst och sto:p

Och jag satt med hos en domare som dömde felridning på de ekipage som kom ut efter mittenbokstaven, vilket jag tycker var lite väl hårt. De behövde inte komma ut långt efter bokstaven, bara att de inte kom ut innan så blev de avblåsta och fick göra om. Och som den dommaren kommtenterade de stackars ryttarna, de får vara glada att de slapp höra det.

Hej,
nej normalt betyder inte en högre siffra att programmet är svårare även om man ordnade dem så 2000 eller när det nu var man bytte ut alla program senast.
Korta banan brukar ha lägre siffra än långa banan.
LA:3 var ursprungligen ett program för unghästar och var därför ett av de lättare LA-programmen. Det användes ofta även till äldre hästar och införlivades senare bland de 'vanliga' programmen och 3 var den första 'lediga' siffran.

I just LA finns en gräns mellan LA:4 och LA:5 så att LA:5 och LA:6 egentligen är ett mellansteg på väg upp till Msv B. Det har förekommit förslag om att döpa om dem till Msv C, men det har uppenbarligen inte införts.

Och jag satt med hos en domare som dömde felridning på de ekipage som kom ut efter mittenbokstaven, vilket jag tycker var lite väl hårt. De behövde inte komma ut långt efter bokstaven, bara att de inte kom ut innan så blev de avblåsta och fick göra om. Och som den dommaren kommtenterade de stackars ryttarna, de får vara glada att de slapp höra det.

Iofs står det ju _mellan_ bokstäverna i programmet, så efter ÄR faktiskt fel... Men de domare jag skrivit åt brukar inte begära att ryttaren rider om om det är ngn avsaktning el likn som gjorts vid fel bokstav, det blir bara -2 på den bedömningspunkten.

Jo, absolut, det är fel. Men sättet hon gjorde det på kändes inte riktigt schysst. Kanske berodde det på hennes tonläge också, hon var väldigt otrevlig helt enkelt.

Det är heller inget vanligt program att använda för ridhäst; enligt dressyr TR II moment 208:
"H" De program som är skrivna för 20x40 m bana bör ej ridas utomhus, ej heller inomhus där måtten medger att program på 20x60 m bana rids.

På ponny betydligt vanligare än att använda t ex LA:3 eller LA:4 däremot!
Men det är väl bra att det finns program både för ponny och ridhäst, och som är lite mer avpassade efter ekipagets storlek?
Sen gör det ju inget om man använde dessa program ändå, det är ju upp till ryttarna om de anmäler sig eller ej! ;)

Hej,
I just LA finns en gräns mellan LA:4 och LA:5 så att LA:5 och LA:6 egentligen är ett mellansteg på väg upp till Msv B. Det har förekommit förslag om att döpa om dem till Msv C, men det har uppenbarligen inte införts.
Det hade ju varit logiskt! Mycket nytt som kommer in då- skolor, enkla byten evt kandar (det får man ju iofs välja)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 641
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 260
Senast: Emelei
·
Hästvård Har ett fullblod som jag haft i tre år och har haft genomgående problem med denne vid ridning. han är den enda hästen jag har stött...
2
Svar
23
· Visningar
6 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18