Kylskåpet på jobbet

Jag har varje dag med mig en lite kylväska där jag har egen mjölk till gröt, samt nödsmörgåsar i - så att stjäla av mig är extra svårt. Dock stjäl jag naturligtvis så mycket jag kan av de andras mat i det gemensamma kylskåpet, enligt parollen "hellre spräcka en tarm, än låta någonting förfaras".

Vi har dessutom problem med stölder av toalettpapper på jobbet. Man förhandlar nu därför om att ha kameror inne på toaletten, så att företagsledningen äntligen kan få svar på den gäckande frågan om var toalettpappret tar vägen nånstans.


(det finns delar av detta inlägg som inte är 100% sanningskontrollerat)

Inte skrämmas så där
 
Jag visste att det skulle komma ... Men det tafsar på integriteten att övervakas med kamera. Det är därför det är så strängt reglerat i tillståndsgivningen.

Skulle snarare säga att kameraövervakning tar skamgrepp på integriteten, inte bara tafsar på den.

Kameraövervakning för mjölkstölder, står inte på något vis i proportion till vartannat.

För mig är det helt obegripligt - och inte så lite skrämmande - att så många är så blinda för den typen av integritetskränkningar.
 
Problemet är att det i "privata" områden som arbetsplatser är så lätt att kameraövervaka. På offentliga platser ska det mycket till för att få sätta upp kameror, och de som sätts upp utan tillstånd är det riktigt dryga böter på just för att integriteten kränks så offantligt.
 
Problemet är att det i "privata" områden som arbetsplatser är så lätt att kameraövervaka.

Oavsett om det är olagligt eller inte att övervaka kylskåpet på en arbetsplats, så skulle jag se det som en så stor integritetskränkning att det vore ett seriöst arbetsmiljöproblem. Jag skulle också ha svårt att ha något som helst förtroende för den chef som fattar beslut om sådan övervakning.
 
Hos oss försvinner det mesta som folk tar med sig, inkl uppmärkta lunchlådor, smörgåspaket och frysta färdigrätter.
En dag hade någon tröttnat på att hens mjölk alltid var slut, en person fanns som misstänkt. Mjölkägaren blandade då lite kontrastvätska (vit flytande, ofarligt) i mjölkpaketet. :devil: Och ja, den misstänkte lät veta hur heeeemskt elakt detta var. :p:banghead:

På kylskåpet på mitt förra jobb fanns en lapp som något satt upp där det stop typ "Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin" :D Och ja, det försvann MÅNGA matlådor ur vår kyl. Det värsta var när jag fann min matlåda halvuppäten i kylen :wtf:
 
Jag visste att det skulle komma ... Men det tafsar på integriteten att övervakas med kamera. Det är därför det är så strängt reglerat i tillståndsgivningen.

Jag håller med jämna mellanrum föreläsningar som rör etik och integritet och då brukar jag använda exemplet övervakning. Jag brukar ta upp arbetsplatsövervakning som exempel, både kameraövervakning och "Big Brother-ware" (där transaktionsgenererad information registreras, t.ex. e-post, regelbundna skärmdumpar från Internet, antalet tangentslag per minut, osv.).

Till saken: För ca 10 år sedan tyckte studenterna att det var oerhört problematiskt med övervakning på arbetsplatsen och det brukade resultera i rätt vilda diskussioner. För ett par veckor sedan när jag tog upp övervakning på arbetsplatsen med samma exempel som ovan så ryckte studenterna bara på axlarna och tyckte att det inte var något att haka upp sig på alls.

Nu vet jag inte Dandylinns ålder, men om jag går till mina studenter så funderar jag på om de som är födda i början av 90-talet är så vana vid övervakning att de inte uppfattar det som någon stor sak? Håller vad som utgör en integritetskränkning på att förskjutas?
 
Jag håller med jämna mellanrum föreläsningar som rör etik och integritet och då brukar jag använda exemplet övervakning. Jag brukar ta upp arbetsplatsövervakning som exempel, både kameraövervakning och "Big Brother-ware" (där transaktionsgenererad information registreras, t.ex. e-post, regelbundna skärmdumpar från Internet, antalet tangentslag per minut, osv.).

Till saken: För ca 10 år sedan tyckte studenterna att det var oerhört problematiskt med övervakning på arbetsplatsen och det brukade resultera i rätt vilda diskussioner. För ett par veckor sedan när jag tog upp övervakning på arbetsplatsen med samma exempel som ovan så ryckte studenterna bara på axlarna och tyckte att det inte var något att haka upp sig på alls.

Nu vet jag inte Dandylinns ålder, men om jag går till mina studenter så funderar jag på om de som är födda i början av 90-talet är så vana vid övervakning att de inte uppfattar det som någon stor sak? Håller vad som utgör en integritetskränkning på att förskjutas?
Så jätteintressant! Är det en facebook- och instagrameffekt alltså? Alla är så vana vid att hamna på bild överallt att det inte spelar någon roll. Gud så hemskt.
 
Samtidigt har jag undrat mig blå varför det då det begav sig var en sån våldsam aversion mot FRA-lagen på våra sociala medier.
 
Så jätteintressant! Är det en facebook- och instagrameffekt alltså? Alla är så vana vid att hamna på bild överallt att det inte spelar någon roll. Gud så hemskt.

Ja, kanske det är det - gränserna mellan offentligt och privat luckras upp mer och mer.

Och visst är det hemskt. Jag blev rätt ställd faktiskt när det inte blev någon diskussion.
 
Nu vet jag inte Dandylinns ålder, men om jag går till mina studenter så funderar jag på om de som är födda i början av 90-talet är så vana vid övervakning att de inte uppfattar det som någon stor sak? Håller vad som utgör en integritetskränkning på att förskjutas?

Fast i många sammanhang då integritet/övervakning diskuteras, anförs ju argumentet att om man bara har rent mjöl i påsen, är övervakning inget problem. Nu ser jag främst detta på nätet, så jag vet inte vilken generation de som skriver tillhör, men "rent mjöl i påsen" är ett uttryck som jag inte associerar med ungdomar i tjugoårsåldern.

En förskjutning av vad som är en integritetskränkning, som inte enbart är åldersrelaterad, kanske?
 
Samtidigt har jag undrat mig blå varför det då det begav sig var en sån våldsam aversion mot FRA-lagen på våra sociala medier.

Visst är det lite "lustigt"! Det kan nog ha att göra med vem det är som övervakar och i vilket syfte, samt om det finns möjlighet att välja, dvs. undvika övervakningen. En förklaring som jag fick varför arbetsplatsövervakning inte var något att hänga upp sig på var att "passar det inte så kan man alltid byta arbete". Det skulle vara intressant att testa studenternas moraliska intuitioner på FRA-lagen och se om de identifierar några i deras tycke moraliskt relevanta skillnader mellan sådan övervakning och arbetsplatsövervakning.
 
Fast i många sammanhang då integritet/övervakning diskuteras, anförs ju argumentet att om man bara har rent mjöl i påsen, är övervakning inget problem. Nu ser jag främst detta på nätet, så jag vet inte vilken generation de som skriver tillhör, men "rent mjöl i påsen" är ett uttryck som jag inte associerar med ungdomar i tjugoårsåldern.

En förskjutning av vad som är en integritetskränkning, som inte enbart är åldersrelaterad, kanske?

Ja, absolut! Det anfördes också som ett argument när jag försökte pressa fram varför de ansåg det oproblematiskt.
 
Det skulle vara intressant att testa studenternas moraliska intuitioner på FRA-lagen och se om de identifierar några i deras tycke moraliskt relevanta skillnader mellan sådan övervakning och arbetsplatsövervakning.

Om studenterna kan presentera argument för den relevanta skillnaden, är ju en sak, men jag tycker mig lägga märke till att "folk" verkar vara mer toleranta för övervakning från företag/organisationer som inte är myndigheter, jämfört med att myndigheter skulle stå för övervakningen. Mot bakgrund av diverse totalitärt kontrollerade stater genom tiderna, är det kanske begripligt. Men ändå. Det tål att tänkas på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp