Kylning, liniment och lindor på unghäst???

Centaur

Trådstartare
Vad tycker ni om det?
Jag har ju hållit på sådär med min gammla häst, med slitna och söndriga ben.....
Hade inte tänk att hålla på med en massa lindor och liniment på min nya häst, han har ju inga benproblem!! :smirk:

Men jag läste en bok om unghästar, och där pratar dom varmt om båda kylning, stalllindor och ridlindor.... Vad tycker ni?? :confused:

Är inte så konsekvent men om mara har löshoppat ett tuffare pass så brukar jag linimenta eller lägga på kylgelé på benen.

Sen använder jag strykkappor bak för hon stryker sig ibland och nu har hon en svullnad i det området som inte vill ge med sig.

(Och så såklart senskydd när hon hoppar).

Ponnyn är tre och ett halvt.

Tycker att man ska ta hand om benen på unghästen också men inte börja linda och grejja i onödan. Kyla är en annan femma *tycker*.

Skydd runt om har jag, även boots. även skydd i hagen faktisk.... Hästen är fem år, aldrig varit halt. Tycker du jag skall lägga på kylgele efter pass med mkt galopp till ex? Kan man försvaga benen på något sätt om man "översköter" dom?? :confused:
Eller är det bara hälsosamt att kleta liniment och lera??

Skydd runt om har jag, även boots. även skydd i hagen faktisk.... Hästen är fem år, aldrig varit halt. Tycker du jag skall lägga på kylgele efter pass med mkt galopp till ex? Kan man försvaga benen på något sätt om man "översköter" dom?? :confused:
Eller är det bara hälsosamt att kleta liniment och lera??

Skulle aldrig falla mig in att hålla på att linda, linimenta eller kyla hästben i onödan - vilket jag anser att de allra flesta tillfällen är. OAVSETT hästens ålder!
FRISKA hästar behöver inget sånt! Möjligen en kylning erfter ett HÅRT träningspass, där det finns risk för att det blivit blödningar i senor eller liknande. MEN detta är SÄLLSYNT!
Liniment använder jag endast när det verkligen behövs.

Mina hästar har inga skydd på sig i hagen (trots att de ibland = varje dag, far runt osm idioter och leker och busar i hagarna), arbetas normalt och blir inte bortklemade med en massa tjafs. Och de mår alldeles utmärkt.
Jag tycker att många hästägare krånglar till det alldeles för mycket för både sig själva och hästarna.

Jag lindar min femåring om nätterna. Hon har inga problem med benen, och jag hoppas att detta åtminstone gör något för att förebygga att problem uppstår. Hon har tendenser till att bli gallig i sina bakben, men detta försvinner när hon är lindad.
Jag antar att du syftar på boken Unghästar, och författaren är ju faktiskt veterinär, vilket ju känns betryggande.

Mina två 12åringar står lindade runt om om nätterna. Med liniment efter hårda pass och tävling.
Anledningen till att jag lindar är att den ena varit halt ett tag och är nu under igångsättning och den andra tävlar och tränar en hel del - i hoppning.

Unghästar tycker jag att man kan linda efter hårda pass, ex konditonsjobb med cantring, hoppning och dyl. Det som händer är ju att man ökar blodcirkulationen och det är ju inte fel!

Vi har flera som står lindade på nätterna, tävlingshästar, och ett avelssto med dåliga bakben.
Att linda unghästar vid ridning ser jag däremot inte som något dåligt. Inte att kyla ner med balsam/lera heller.

ja, precis! han är ju veterinär, och det gör att man tänker efter lite....

Men vad är ett hårt pass? :confused:

Min häst är inte gallig alls, han har torra och rena ben. Men jag vill ju gärna behålla dom så!! Därför undrar jag vad som är bäst - ridlindor, kylgele och nattlindor, eller bara låta benen vara....

Kan man försämre hästens ben om man lägger på kylgele efter nästan varje ridpass? (Min andra häst får iofs blisterskador då.... :smirk:)

Hårt är ju olika för alla hästar men när du känner att hästen tagit ut sig och kanske behöver lite extra så passar det väl att sköta om benen.

Kyler gör man ju först för att stoppa ev blödningar och sen värmer man för att få igång blodcirkulationen. Varken knasigt eller onödigt.

Ang att benen blir klena är det lika troligt som att din näsa blir smalare av att ha en klädnypa på.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Jaha då var det dags igen. Har under hela förra vintern och våren rehabiliterat min pålle från en skada på dels gaffelbandet dels på...
Svar
7
· Visningar
1 852
Senast: gicageli
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 016
Senast: Starstedt
·
Hästvård Jag har en olycksdrabbad 1-åring. Någon här kanske redan läst om vad hon gått igenom- en senskada i februari i år, allvarlig kolik...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023