Nafayette

Trådstartare
Är ganska nybörjare på hund. Hade på 90 talet en berner men annars har jag varit hundlös fram tills nu.

Och utvecklingen har tydligen gått framåt sen dess :D

Min fråga är om detta med kylmattor.
Fungerar dom bra och vad ska man titta efter om man vill införskaffa en sådan?
Det är denna rejäla värme som fått mig att fundera på saken.

Kanske någon här vet?

1903016_10203131945332921_2883064510848226099_n.jpg

AM och lille Bilbo Karlsson :D

Är ganska nybörjare på hund. Hade på 90 talet en berner men annars har jag varit hundlös fram tills nu.

Kanske någon här vet?

Jag skulle säga att det beror på hur man bor, och vad man gör med hunden... Jag har aldrig känt något behov av en kylmatta, sådana här varma dagar stå lägger sig våran i skuggan, badar gärna om möjlighet ges och när jag är bekymrad så blöter jag ner en handduk och lägger på honom en stund, eller doppar tassarna i kallt vatten.
Men vi har svalt inne, ännu svalare i källaren med betonggolv och kan välja att vara lugna när det är som varmast och vara aktiva på morgonen eller på kvällen istället.
Om hunden ska jobba, eller vara med på ställen där det är svårt att komma åt kyla/svalka så kan jag tänka mig att behovet är betydligt större!

Det jag önskar mig mest är en hundbil som man kan växla mellan kyla och värme även när den står still, det vore helt underbart men den investeringen kan jag inte riktigt motivera i dagsläget... ;)

Jag har en kyldyna/matta och ja den fungerar.

Men min hund avskyr den :(, den är tydligen äcklig att ligga på eller öht gå på.

Den går inte att lägga på t.ex. parkettgolv eftersom den avger lite fukt.

Tanken är väl att ha den i buren på sommaren när vi är iväg på olika arrangemang tyvärr lär han inte gå och lägga sig på den frivilligt här hemma.

Jag har en superbra till bilburen och har ett tunt lakan på - det fungerar kanon även i bil utan ac :) Det skulle dock inte vara någon ide att lägga den på annan plats, för ingen skulle nog gå dit och lägga sig då dom har så invanda liggplatser (typ soffan)

Jag kan motvilligt erkänna att kyltäcket (hurtta) faktiskt är effektivt. En blöt dyna vete sjutton om de skulle lägga sig på dock, bättre då med en balja vatten de kan doppa sig i. Och jag använder bara kyltäcket vid pauser i hårt arbete i värmen, aldrig när de bara jamsar runt, den påfrestningen tycker jag nog att de ska klara av utan hjälpmedel.

Jag har en kyldyna till min och först tyckte hon den var skitäcklig men har vant sig och kan lägga sig självmant på den och gnaga ben tex. Tycker den verkar fungera bra.

Vårisländske fårhund har både kyltäcke och en tunn kylduk. Båda fngerar jättebra, framför allt när han måste åka bil.

Jag är lite tveksam till täckena (det känns lite dumt att kyla muskler i onödan? Det kanske inte blir så kallt iofs..), men skulle kunna tänka mig att köpa en kyldyna till bilen :)

Det blir inte kallt av täcket, däremot hjälper det hunden att komma ner i normaltemp snabbare. Vi räddade ett par tävlande hundar från värmeslag med hurttatäcken förra sommaren (förare som inte har vett att köra hunden lugnt i värmen).

Fast det måste väl vara lite kallt, annars kyler det ju inte?
Hur fungerar det om det inte blir kallt mot hunden?

Kan tänka mig att det är skillnad på att använda det på en hund som har en del päls, jämfört med en korthårig dito.

Och är det akut, t ex vid värmeslag, så spelar det så klart ingen roll om musklerna blir kalla eftersom det knappast är prio ett då. Tänkte mer på regelbunden användning t ex efter träning med en korthårig hund, där det kanske inte alltid behövs - egentligen.

Kanske någon här vet?

1903016_10203131945332921_2883064510848226099_n.jpg

Mina fullkomligt vägrar att befatta sig med kylduken som jag har. De skulle aldrig ställa sig, eller än mindre lägga sig, på den. Så jag använder den "mekaniskt" för att kyla ljumskar, runt hals, "i armhålor" och tassar. Senaste LC-provet så var det en av de första varmare dagarna under sommaren, ca. 23 grader och sol och banan var 1070 meter lång. Då uppskattades det faktiskt att skritta ner med kylduken lindad runt halsen.

Fördelen med kylduken är att den svalkar utan att blöta ner. Lägger man en genomblöt handduk över en het hund så kommer hunden att kunna svettas ännu sämre. Den blir typ kokt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 599
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka