kylliniment på gammal häst. Inte bra??

Varmblod90

Trådstartare
Igår fick jag höra att man ska inte använda liniment med kylande egenskaper på gammal häst för det förstör huden. Hur kan det göra det?
Är det att en gammal häst ha sämre blodcirkulation och att det är därför? Det är det ända jag kan komma på:crazy:

Sv: kylliniment på gammal häst. Inte bra??

Låter som en typisk skröna som någon utan större kunskap har snappat upp. Bry dig inte om det!

Det hade jag oxå gjort men nu är det så att en veterinär har sagt detta till min kompis. Som ha en gammal ponny som ha svullnat upp vid kotan. Och denna veterinär sa att man ska inte använda kyl liniment på gamla hästar för det förstör huden.
När min kompis sa detta till mig så tappade jag hakan, har aldrig hört detta och inte heller läst..Därför tänkte jag att någon här inne på buke hört något om detta. I mina öron låter det jätte konstigt:crazy:

Tycker fortfarande det låter underligt! Fråga veterinären vad h*n menade, eller fråga en annan vet vid tillfälle. Det kan inte ha handlat om en specifik gammal häst som reagerade negativt på ett liniment, och att vet menade att om hästen reagerar negativt så ska man (så klart) sluta?

Min 24- åriga ponnydam kyls med isbalsam ett par gånger i veckan utan några som helst negativa bieffekter, och jag har som sagt aldrig hört talas om att kylliniment skulle vara skadligt för äldre hästar.

låter skumt att han sa just gammla hästar.
dock är kylprodukter mkt starka och alla mina hästar får blisterskador vid regelbunden använding.

dessutom blir det kvar rester i pälsen så om benen blir blöta reaktiveras det! kan ge riktigt otäcka skador under benskydden.

kylande liniment är inte att leka med och jag använder det därför endast vid akuta skador.

Jag tycker oxå det låter väldigt konstigt! Liksom varför skulle just en äldre häst ta skada av det liksom:crazy:
Ska fråga en veterinär nästa gång faktiskt..

Gäller det även liniment som är först kylande och sedan värmande som tex blue lotion ?

Jag har aldrig hört talas om det. Min gammelpålle fick isbalsam på benen efter ansträningning så länge jag hade hand om honom (tills han var 22 år), och han fick aldrig några negativa reaktioner på det.

Det enda jag hört beträffande kombinationen gammal och kyla, är att man inte ska kyla gamla skador.

Gamla skador som orsakar stelhet = värma (liniment eller linda)
Ny, akut skada = kyla (helst med rinnande kallt vatten)
Nyare skada som är på väg att läka = påskynda läkningsproceduren med hjälp av växelvärme (kylliniment eller först kyla med vatten, sedan lägga på värmande pad) för att öka blodcirkulationen.

Jag har använt kylbalsam på min 19 åring. Men så tog den gamla flaskan slut den hade dessutom stått ganska länge och innehållet hade kanske inte så stor effekt längre.

Men i alla fall jag tog fram en ny flaska (har den i stallet kommer just nu inte på exakt vilken sort det var) och dagen efter är hästen jättesvullen i frambenen?!

Slutade med just det kylbalsammet och tog arnika istället och svullnaden försvann. Trodde att just min häst råkade vara överkänslig mot just det linimentet men veterinären som i TS inlägg kanske hade rätt i att gamla hästar är känsligare för kylbalsam

Eller så är det så att många äldre hästar har kanske en liten gammal skada som man inte vet om och då reagerar negativit på kylbalsam/kylliniment?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur