Kyllera efter tävling??

N

nasse_ruules

hej, jag ska nästa säsong tävla fälttävlan. Eftersom et är en ganska stor påfrestning för benen (+ att det ofta blir ganska varmt under terräng-skydd) så tänkte jag att kyllera kan vara bra att dra på direkt efter målgången och med kyllera på skritta av hästen sen.

Eller får man inte använda sånt på tävling??
Eller är det bättre att ha liniment på?? Jag har hört att kyllera har bättre kyleffekt :confused:
ELLER ska man ha först kyllera och sen värmande liniment??
Hur länge kan kyllera sitta på?? trillar den av när den har torkat??

Nu blev det många frågor samtidigt, men skulle bli väldigt glad för svar och hjälp :bump: :)

Sv: Kyllera efter tävling??

Vill man ha en kylande effekt så finns det ju speciella bandage som man lägger i kallvatten (eller kyl/frys) och sedan sätter på benen på hästen. Mkt smidigare än att hålla på med kyllera (som enligt mig är ett elände att borsta bort) :)

Kylleran torkar ju rätt så fort, men du får räkna med några timmar, sen så går det ju inte att borsta bort allt.
Jag brukade ha kyllera, tidningspapper och bandage under hemresan, sen bytte jag när jag kom hem om det inte var allt för sent.
Jag gillade faktiskt det.

Vi använder kyllera när hästarna gått löp. Sätter på det så att hästen får skritta av med det på.

Det torkar efter 2-3 timmar och trillar av efter ett par dagar om du inte borstar bort det.

okej tack så mycket för alla svar!! jag trodde att det skulle sitta kvar ett par timmar max :angel: men oavsett om man använder kyllera eller kylbandage, hur länge ska det sitta på??
det lättaste skulle väl vara att bara spola av benen med kallt vatten, men min häst blir som galen av sprutande vatten... :angel: han tror typ att det är ett osynligt monster elr nåt, börjar resa sig och bråka ;) så jag måste liksom hitta andra sätt ;) :bump:

Liknande trådar

Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 744
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 581
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 546
Senast: nullo-modo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka