Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det mest effektivaste sätt att kyla benen är att spola med kallt vatten minst 15min men max 30.
Efter det ska kyllera vara effektivt, vill man att det övergår till värmande kan man linda över.
Å till sist liniment mm vilket också funkar.
Så jag rekommenderar kylleran
Okej tack Jo jag hade tänkt att jag först kyller direkt efter jag ridit sen är det ju bara att borsta bort leran och värma över natten. Altenativt kyla över natten och sen linda när man rider dagen efter.
spolar man då ca 15 min på varje ben man vill kyla, eller sammanlagt? har funderat lite på det. det är väl per ben? /Annelie
spolar man då ca 15 min på varje ben man vill kyla, eller sammanlagt? har funderat lite på det. det är väl per ben? /Annelie
De man kan göra med kylleran är att direkt efter applicering sätta plastfolie över å linda på det så övergår leran till att bli värmande
Ahh. smart Värt att testa.
Men vilken typ av linda är bäst då? Brukar ha bandagetter på benen istället för lindor.
hur man kyler ben vet jag hur man gör hehe. smart ide att spola lite på andra benet samtidigt : ) ibland tycker jag att det är lite smådrygt att stå i 15 min var på båda frambenen (som jag brukar kyla) så jag brukar bara stå en stund å sen sätta på lera eller isbalsam.
förra året så funderade jag på vilken av dem som kylde bäst. isbalsam eller kyllera. så jag satte på lera på ena armen å isbalsam på den andra. min kyllera blev inte superkall på en gång, utan det gick sakta och desto mer jag rörde på armen desto kallare blev det. medans isbalsamet blev väldigt kallt efter sådär 5 min (det står på flaskan att den ska kyla snabbare än is...) så ja, båda blev väldigt kalla och jag var tvungen att skölja bort det när det började bli kallare, då min mor inte tyckte att det var så bra att kyla på mina armar.. men jag tyckte att leran skulle bli kallare fortare.. men ja, bättre än inget ifall man ska kyla och är lat som jag är ibland.
/annelie