kylgel eller lera

Olympus

Trådstartare
Vad är bäst tycker ni? Jag har haft kylgel på min häst som jag masserar in på benen efter varje ridtur, men det börjar ta slut nu så funderar på om jag ska köpa gelen eller leran.
Så vad tycker ni bukare?

Sv: kylgel eller lera

Det mest effektivaste sätt att kyla benen är att spola med kallt vatten minst 15min men max 30.
Efter det ska kyllera vara effektivt, vill man att det övergår till värmande kan man linda över.
Å till sist liniment mm vilket också funkar.

Så jag rekommenderar kylleran :)

Det mest effektivaste sätt att kyla benen är att spola med kallt vatten minst 15min men max 30.
Efter det ska kyllera vara effektivt, vill man att det övergår till värmande kan man linda över.
Å till sist liniment mm vilket också funkar.

Så jag rekommenderar kylleran :)

Okej tack :) Jo jag hade tänkt att jag först kyler direkt efter jag ridit sen är det ju bara att borsta bort leran och värma över natten. Altenativt kyla över natten och sen linda när man rider dagen efter.

Senast ändrad:

spolar man då ca 15 min på varje ben man vill kyla, eller sammanlagt? har funderat lite på det. det är väl per ben? /Annelie

Okej tack :) Jo jag hade tänkt att jag först kyller direkt efter jag ridit sen är det ju bara att borsta bort leran och värma över natten. Altenativt kyla över natten och sen linda när man rider dagen efter.

De man kan göra med kylleran är att direkt efter applicering sätta plastfolie över å linda på det så övergår leran till att bli värmande :)

spolar man då ca 15 min på varje ben man vill kyla, eller sammanlagt? har funderat lite på det. det är väl per ben? /Annelie

På min häst har brukar jag bara kyla frambenen genom att spola. Om man har ett munstycke på slangen gör man strålen bred så den kommer på utsidan av det närmaste benet å insidan av det andra. Sen rinner det vatten ner över resten av benen. Så kan man växla sida också.
Så brukar jag göra :)

Sorry läste fel!
Ja, det ska va 15min sammanhängande kylning på varje ben man vill kyla.

De man kan göra med kylleran är att direkt efter applicering sätta plastfolie över å linda på det så övergår leran till att bli värmande :)

Ahh. smart:idea: Värt att testa.
Men vilken typ av linda är bäst då? Brukar ha bandagetter på benen istället för lindor.

hur man kyler ben vet jag hur man gör :p hehe. smart ide att spola lite på andra benet samtidigt : ) ibland tycker jag att det är lite smådrygt att stå i 15 min var på båda frambenen (som jag brukar kyla) så jag brukar bara stå en stund å sen sätta på lera eller isbalsam.
förra året så funderade jag på vilken av dem som kylde bäst. isbalsam eller kyllera. så jag satte på lera på ena armen å isbalsam på den andra. min kyllera blev inte superkall på en gång, utan det gick sakta och desto mer jag rörde på armen desto kallare blev det. medans isbalsamet blev väldigt kallt efter sådär 5 min :crazy: (det står på flaskan att den ska kyla snabbare än is...) så ja, båda blev väldigt kalla och jag var tvungen att skölja bort det när det började bli kallare, då min mor inte tyckte att det var så bra att kyla på mina armar.. men jag tyckte att leran skulle bli kallare fortare.. men ja, bättre än inget ifall man ska kyla och är lat som jag är ibland.
/annelie

hur man kyler ben vet jag hur man gör :p hehe. smart ide att spola lite på andra benet samtidigt : ) ibland tycker jag att det är lite smådrygt att stå i 15 min var på båda frambenen (som jag brukar kyla) så jag brukar bara stå en stund å sen sätta på lera eller isbalsam.
förra året så funderade jag på vilken av dem som kylde bäst. isbalsam eller kyllera. så jag satte på lera på ena armen å isbalsam på den andra. min kyllera blev inte superkall på en gång, utan det gick sakta och desto mer jag rörde på armen desto kallare blev det. medans isbalsamet blev väldigt kallt efter sådär 5 min :crazy: (det står på flaskan att den ska kyla snabbare än is...) så ja, båda blev väldigt kalla och jag var tvungen att skölja bort det när det började bli kallare, då min mor inte tyckte att det var så bra att kyla på mina armar.. men jag tyckte att leran skulle bli kallare fortare.. men ja, bättre än inget ifall man ska kyla och är lat som jag är ibland.
/annelie

Haha alltid bra att testa!

Jo förstod att du visste hur man kylde :p Ville bara ge tips hur man kan kyla två ben samtidigt ;)

Leran i sig e ju inte kylande utan den drar åt sig värmen ur benen å avger den till luften utanför.

Isbalsamet e väl mest till för akuta situationer, inte som regelbunden kylning.

okey. då förstår jag kylleran. :)
jo men ifall isbalsamet skulle vara för akutfall å sånt så borde den ha kylt snabbare tycker jag. jag märker inte heller någon skillnad dagen efter oavsett ifall jag har använt isbalsamet eller leran. förutom att det sitter lera på benen :angel: blev tipsad om isbalsamet av en jag känner som jobbade i en liten hästaffär. nu har den varit slut ett tag, men leran finns det lite kvar. så jag tror jag köper både en hind lera och kylgel. känns endå bäst att ha båda att välja mellan ;)
/Annelie

*kl*

Man kan även använda tidningspapper.
Kyllera+tidningspapper+fleecelinda.

Efter ett hoppass kan jag se resultat efter stund på min hästs ben efter att först:
spola hästens ben i 10-15 min med iskallt vatten sen lägger jag på ett tjockt lager med kyllera. Benen känns då kalla efter en stund för att efter leran torkat sakta börjar bli varma.
Jag använder även olika liniment men ser inte samma resultat efter ett tag.
Så jag föredrar helt klart leran!

Har köpt leran idag men har inte testat den ännu. Har lite gel kvar som jag tänkte andvända tills det är slut.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat