Kyld bröstmjölk?

Embe

Trådstartare
Jag har bara en ganska enkel fråga för er erfarna men ack så klurig för en nybörjare ;)

Inatt har jag för första gången använt mina nyinköpta bröstmjölksuppsamlare vid amning för jag läcker ganska mycket i början av amningssessionerna (sonen är snart 4 v).

BVC-damen rekommenderade sådana, och att jag sedan kan hälla över det som läckt i en behållare under max 24h och sedan frysa det hela, och jag tror det kommer att fungera bra :) Jag insåg efter natten att jag läcker (ännu sålänge) så pass mycket att det borde räcka fint för att försörja lillen åtminstone ett mål om dagen senare så pappan kan mata när jag måste vara längre i stallet eller så - om den lille accepterar flaska dvs.

Nåväl - nu till frågan - separerar sig bröstmjölk i kylen eller är den dålig? :confused: Mjölken är nämligen väldigt skiktad just nu såg jag när jag öppnade kylen.
Skakar jag på burken så går den ihop sig igen men det ser helt klart mystiskt ut när den är separerad...

Hittade ingen info när jag googlade så jag tänkte att det är lika bra att fråga här!

Tack på förhand för hjälpen :bow:

/nybörjar-Embe

Sv: Kyld bröstmjölk?

Min mjölk såg alltid lite konstig ut vid förvaring i kylen. Separerad som du säger. Och dessutom kunde den börja lukta lite surt även om den inte stått där länge alls. Läste någonstans att det inte är någon fara alls! Helt normalt att det ser ut så.

Visst är det 1 dygn hållbarhet i kylskåp har jag för mig? (eller var det 3 dygn?) så länge du håller dig till det ska det inte vara någon fara.
Men det är ju bra att kyla ner mjölken så fort som möjligt efter uppsamling eller utpumpning.

Den separeras, precis som all ohomogeniserad mjolk! ;)

3 dagar kan man ha den i kylen, men ju snabbare den aker in i frysen desto battre. Du kan ju frysa in mindre mangder i isbitsfack och sedan ta ett par stycken till var maltid.

Håller med ovanstående, med tillägget att du ska INTE blanda mjölk av olika temperaturer. Kyl ner den nya mjölken innan du häller över i "gamla" behållaren.

Som någon redan svarat så separerar den, helt normalt.

Intressant är att iaktta hur olika mjölken är sammansatt. Ibland är det typ fifty/fifty med fett och vätska och ibland är det bara en liten fettrand överst. Kroppen är i all sin outgrundlighet fantastisk som fixar detta!!!:bow:

Ah, och mjölkens sammansättning är en tanke också. Det som läcker ut borde vara den lätta "förmjölken" som släcker törsten bra, men inte den feta eftermjölken. Så det KAN vara så att den urläckta mjölken inte helt gör barnet nöjt.

Först, tusen tack för era svar allihop!! :bow: Matnyttiga tips! :bow:

Sedan, just denna aspekt Madick tar upp på slutet, med den feta eftermjölken, har jag också funderat på. Jag tänkte att innan jag fryser den läckta mjölken så skall jag se till att mjölka ur lite fet också "för säkerhets skull".

Bebisen fick det som läckt under dagen i flaska av sin far nu på kvällen, så kompletterade jag med bröstet efteråt och det gick hur bra som helst :love: Så nu skall här sparas och mjölkas och frysas så pappan kan ta något mål någon gång ibland så småningom, när jag behöver vara i stallet lite längre eller så. Nu vet vi ju att det fungerar i alla fall :love:

En annan fråga som uppkom nu när han fick flaskan - vi använde minsta sortens Esska diflaska med napp för "normalflytande vätska". Vi tyckte dock att det rann väldigt fort ur den? Så pass att pappan fick pausa så att sonen skulle hinna svälja undan. Det kanske alltid är så? Någon som har tips på en bra flaska?

Vi har också en MAM med minsta nappen, skall nog prova den istället nästa gång, när nu det kan tänkas bli.

Tack igen för era svar!

Senast ändrad:

angående flasknappar så har jag inte fått det att funka något bra med de runda napparna, utan bara med anatomiska. när jag försökte med runda nappar så rann det över, läckte och rann för fort mest hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka