kylbalsam!

L

Landi

Hej!
min häst blir lätt varm om hovarna, då har jag fått råd att smörja på kylbalsam vilket jag har gjort, men ska jag smörja på hovarna eller ska jag smörja precis innan hovarna.. ( på "foten, benet" ) ?
Och känner jag att han är farm om hovarna ska jag smörja in honom före eller efter ridning?

tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: kylbalsam!

Att en häst blir varm om hovarna är normalt, däremot är det inte normalt när det uppstår puls i hoven. Så jag ser ingen orsak att använda kylbalsam, vilket i sig inte var svar på din fråga.

Att en häst blir varm om hovarna är normalt, däremot är det inte normalt när det uppstår puls i hoven. Så jag ser ingen orsak att använda kylbalsam, vilket i sig inte var svar på din fråga.

men han har typ nå knep med fötterna.. Men jag frågade ägarna och dom sa att jag skulle smörja på lite.. Är det onödigt? vet inte riktigt hur jag ska göra? Det är väll smartast att smörja på eftersom att ägarna säger det.. Och dom litar jag på! så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.. hjälp?:confused:

Har ägarna sagt det så, får du väl rätta dig efter deras önskemål. Dock funkar ju inte kylbalsam särskilt bra på hornet, att smörja benet lär inte hjälpa hoven. Prova att kyla med kallt vatten, fast som sagt jag vet inte riktigt vitsen om inget sjukdoms tillstånd föreligger.:confused:

men han är jätte stor!! han har hur tjock hals som helst och är jätte tung så han har lite problem med hovarna för det nöter så mkt på benen/fötterna... Men ja.. jag ska testa det...

Hovar blir varma för att blodcirkulationen i dem ökar. Det gör den ju helt naturligt när hästen rör sig i hage eller under ridning, och det finns det ingen anledning att "göra något åt". Sedan kan hoven också bli varm av olika sjukdomstillstånd som fång, hovböld och liknande. Då har den ofta puls också, och skall förstås inte ridas.

Ledsen att jag inte heller svarade på din fråga, men jag förstår faktiskt inte riktigt vad kylbalsamet skall vara bra för...?

Hovar blir varma för att blodcirkulationen i dem ökar. Det gör den ju helt naturligt när hästen rör sig i hage eller under ridning, och det finns det ingen anledning att "göra något åt". Sedan kan hoven också bli varm av olika sjukdomstillstånd som fång, hovböld och liknande. Då har den ofta puls också, och skall förstås inte ridas.

Ledsen att jag inte heller svarade på din fråga, men jag förstår faktiskt inte riktigt vad kylbalsamet skall vara bra för...?

jag har fått råd av ägaren att jag ska göra det så kommer jag fortsätta med det... För jag vet inte riktigt säkert varför jag ska ha kylbalsam på hovarna men det måste juh vara någon andledning.. så det jag vela ha svar på va vart jag ska smörja..! För att jag tror inte att dom säger till mig att jag ska smörja på hovarna utan någon anledning....! jag litar på dom...

Du kan väl fråga dem? (och gärna skriva svaret här också, så vi får veta....)

Nu har jag pratat med Ägaren, och det var en missuppfattning...
Det var så att jag skulle smörja in kylbalsam på benen på grund av hans ( ibland ) Gräsgallor... Det va mitt fel.. men som tur var så smörjde jag aldrig in på hovarna så, inget kom till skada ;) ( inte för att det hade gjort någon skada derekt, men men :P )
Men nu är det iaf av klarat och d har fått reda på varför.. och de va inte hovana utan gräsgallorna...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka