Kyla/Värma

E

Egonson

Vilka skador och åkommor ska man kyla, vilka ska man värma?
Jag är inte så bra på sådant, men jag har lärt mig att muskler som är stela/sträckta/ömma ska värmas/masseras.

Hur är det med senor och liknande?

Sv: Kyla/Värma

Skador = Kyla

Träningsvärk, ömhet i muskler sk överträningssymtomer samt äldre muskelskador = Värme/liniment.

Okej. Det verkar ganska logiskt.
Nu börjar det gå upp lite ljus i huvudet här :)

När jag jobbade på strömsholm så kylde vi hästarnas ben efter hårt arbete (kota och senor) sedan torka och på med stallbandage. Alltså först kyla sen värme.

Boj skrev:
Skador = Kyla

Träningsvärk, ömhet i muskler sk överträningssymtomer samt äldre muskelskador = Värme/liniment.

Ett förtydligande kanske kan vara på sin plats, kyla på skador som resulterar i svullnader i angränsande områden till skadan.

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 256
Senast: Rugge
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 114
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar