Kyla och minusgrader!!

E

Emina

När anser ni att det är FÖR kallt för att rida, då menar jag ute eller i oisolerat ridhus? Hur kraftig/stark kyla klarar hästarna av att bli ridna i? Dom "drar" ju i sig kalluften, och ännu mer vid ansträngning (lungor m.m).

Sv: Kyla och minusgrader!!

Jag vet ingenting om hur mycket hästen klarar, men jag tror den är tåligare än vi i alla fall! Så när du känner att det är för kallt för att rida som vanligt så har nog inte hästen så stora problem. Så det borde ju vara hur frusen du är som sätter stopp...

Hästar klarar av att dra i sig "kalluft" på ett helt annat sätt än vi människor. Luften passerar lång väg innan den kommer ner i luftstrupen och är då uppvärmd.

Vart gränser går när det är för kallt för att rida, den sätter man nog själv. Hästarna klarar mycket mer än vad de flesta tror. Jag själv t ex har väldigt svårt att dra i mig kalluft pga "köldastma", men kan inte sätta ett exakt gradantal, utan det beror på om det blåser eller inte, om jag bara skrittar eller inte. Blir det riktigt kallt så skrittare jag kanske bara 30 minuter. Riktigt kallt är då kallare än minus 15 grader. Då har jag svårt att trava och galoppera eftersom jag då drar i mig mer luft. Att skritta mer än 30 min klarar jag inte - då fryser jag ihjäl...

/Lizzie

travhästar tävlar året runt.
dom skall värmas upp och sen prestera maximalt.
vet ej om det finns någon nedre -gräns för köra lopp.
en sådan prestation som dom måste åstakomma under ett lopp gör jag och pållen inte ens under dom mest gynnsamma omständigheter när det gäller väder.

Ut och skritta går i nästan allt väder här i mellersta sv iaf. Jag har varit med om att det en gång va så kallt att fötterna domnade efter 5-10 min skritt. Då fick jag vända efter som att jag inte kunde röra dem alls och var rädd att de skulle förfrysa. Gammelkusen traskade på som vanligt med spetsade öron och visade inte speciellt stor entusiasm när hon var tvungen att vända innan vi kommit iväg. ;)
Dressyr är en annan sak. Man ska inte anstränga sig i för hård kyla. Men ut och lunka på i skritt är ingen fara. De är vana att vandra mer än halva dygnet i kyla.

Jag var ute och red i 25 minus en gång, skritt bara men det var i kallaste laget för mig. Kanske 15-20 grader för att svara på frågan.

det finns en gräns..på -22/25 tror jag och beroende på om det blåser eller inte, allare än så ställs tävlingarna in.Men detta är ju rena tävlingshästar..så orkar man jälv så finns det nog ingen gräns för hobbyridning.

när det är is och stenhårt överallt och hästen inte alls vill komma ut och bli riden, speciellt i snöstorm då.

Jag har satt MIN gräns vid -20, iaf för lite längre ridpass.

Hästen klarar betydligt mer än det, om man inte racar för mycket.

Jag sätter mig inte i vagn när det är kallare än -25, då domnar ansikte och händer bort alldeles för snabbt. Rida kan jag däremot göra oavsett kyla, jobbigt bara när ögonfransarna fryser ihop. Och så rider jag barbacka för värmens skull.

martha skrev:
det finns en gräns..på -22/25 tror jag och beroende på om det blåser eller inte, allare än så ställs tävlingarna in.Men detta är ju rena tävlingshästar..så orkar man jälv så finns det nog ingen gräns för hobbyridning.

Men är inte den gränsen mer för kuskarnas skull än för hästarnas? ;)

behöver hästen ridas, så rider jag oavsett temp.
men inte i snöstorm eller åskväder.

Jag rider inte om det är kallare än -25 och när det är så kallt är jag MYCKET noga att värma upp längre än vanligt. Men det största problemet är att jag inte har hittat några kläder/utrustning som gör att jag inte fryser. För grejen med kallt väder är ju att underlaget i snö ofta är perfekt, alltså inget kladd, och då vill jag ut!

Har däremot funderat på hur det är att ha ett metallbett i munnen när det är så kallt men det verkar ju gå bra så det kanske inte är nåt att oroa sig över.

Minns förr förra vintern då jag och en komps var ute och red i 1 ½ timme, i - 27 grader! :o Hästarna verkade i bry sig nämnvärt om kylan och vi både travade och galopperade, även om det inte var i samma utsträckning som vanligt. Dock så vart det lite kallt om fingrarna, men men...

hästmyran skrev:
Har däremot funderat på hur det är att ha ett metallbett i munnen när det är så kallt men det verkar ju gå bra så det kanske inte är nåt att oroa sig över.
Annars så finns ju gummibettvarianten :idea: att bruka under den period man vanligtvis skulle springa och värma bett i händerna! ;)

-20 räcker gott och väl för att få mig att stanna på backen, det går inte att rida mer än sporadiska stunder i sådan kyla innan man förvandlas till en isklump. :crazy:

hästmyran skrev:

Jag funderade på precis det när jag var ute och red igårkväll!! Men jag har ju aldrig hört någonting om det....

Jag ger mig helst inte ut om det är kallare än -15 å absolut inte kallare än-20 men det har väl hänt att det varit -25 men då har det bara varit lugn skritt med täcke på hästen.

Jo, gummibett är bra, det ska jag komma ihåg. I mitten av munnen borde det ju inte vara något problem eftersom där är varmt, men utåt kanterna. Ingen som har varit med om att bettet har haft tendenser till att fastna i hästens mun? Hoppas inte...

Jag brukar för övrigt strunta i att ha fötterna i stigbyglarna när det är kallt, blir faktiskt varmare om fötterna då och sen rida barbacka med ett tjockt täcke under på hästen gör att ens egna muskler håller igång bättre och alltså håller värmen bättre.

tror det måste bli ganska kallt innan bettet fastnar i munnen...Men om man har bettet ute och sen tränsar utan att värma det så kanske det blir lykstolpseffekten...hehe...stackars häst i så fall!

Ja, nej det skulle aldrig falla mig in (efter att som de flesta, ha testat lyktstoplstricket som liten!) och som tur är är det oftast över noll i stallet. Får springa med tränset ur den varma sadelkammaren och tränsa fort som tusan!!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 612
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka