Kyla med vatten/lera/...?

I

Iccic

Vad är mest effektivt att kyla med? När är kyllera bättre än vatten, och tvärt om?

Sv: Kyla med vatten/lera/...?

Har iaf hört, för att vatten ska vara effektivt som kylning bör man spola av varje ben ca 20 min!!!! Å´med 4 ben blir det liiite länge.....Vet inte hur effekten med kyllera är.

Jag har använt kyllera innan. Det funkar jättebra. Det enda jobbiga är att borsta bort allt dagen efter...

Vatten tycker jag är bäst på de vis att det inte är lika krångligt, sedan blir inte lindor och likande leriga... Som någon sa innan så ska man kyla varje ben i 15-20min, men då kan man köpa kylslangar som kyler alla benen på samma gång :idea: deeutom behöver man bara stå och titta på då hästen bens kyls... :p

Senast ändrad:

Tycker swe clay är jättebra, min lille kuse brukar tapa det mesta av leran i hagen så det brukar inte bli så mkt att tvätta bort :)

om hästen har små sår på benen ska man inte använda lera. då är det bättre med vatten!

lera är jobbigt att borsta bort, jag brukar använda kylgelé istället, mycket smidigare! man ska inte glömma handskar bara annars blir det väldigt kallt om fingrarna efter en stund...

*Lånar knapp

När kyler ni era hästar?
Läste i min unghästbok att man ska kyla benen helst med kyllera efter varje ansträngande arbetspass!

Jag använder Swede Clay kyllera efter hårda pass, tex galopp i skogen, hoppning eller hårt dressyrpass. Tycker det funkar bra. Det mesta av leran ramlar av efter ett dygn i hagen nu på sommaren så det är inte så jobbigt dagen efter heller. Hade kylbalsam förut men det blev mycket dyrare, då en halvlitersflaska kostade över hundringen, och fyra kilo lera kostar åttio spänn.

Tiggertjejen skrev:
*Lånar knapp

När kyler ni era hästar?
Läste i min unghästbok att man ska kyla benen helst med kyllera efter varje ansträngande arbetspass!

Jag undrar en kanske dum sak... När ska man kyla och när ska man linda ( = värme) Jag brukar linda min pålle på natten efter att jag ridit hårt, men det värmer ju. ?

Kyla använder man när man vill minska blodcirkulationen, dvs vid slag, hård ansträngning, blödningar mm. Värme ökar blodcirkulationen, dvs när man vill få mer syre-och blodtillförsel till musklerna.

Följdfråga då: Hur lång tids vattenkylning motsvarar kyllera?

Ingen aning.. :angel: Men det blir ju en succesiv/långvarig nedkylning då leran liksom drar ut värmen sakta men säkert. Vet inte vad det motsvarar i tid för vattenspolning.

Mest effektiva kylningen är att kyla med kallvatten. Men det behövs minst 15-20 minuter/ben för att det ska vara någon nytta.

Jag kyler bara efter ordentliga träningspass. Tex ett intensivt pass flera timmar ute, hoppträningar och distanstävlingar.

Det bästa är nästan alltid vatten. Har man tid och orkar stå och spola får man MYCKET bättre effekt! speciellt om hästen har sår.. sen kan man ju lägga på kyllera över natten.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Grazing
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 281
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar