Kyla kan vara orsak till kolik

Sv: Kyla kan vara orsak till kolik

nämen... vilket geni!! :grin:
:D

Tror knappast att det är minusgraderna som orsakar koliken utan som de skriver - för lite vatten.

Tänkte precis samma sak ;)

För lite vatten och för kallt vatten är inge bra..

Nu är det ju vanligt att folk inte lägger ut vatten till sina hästar vintertid då de tycker hästarna kan äta snö o vattnet fryser. Jag får ofta reaktioner av hästfolk över att jag vattnar mina hästar ute vintertid. Många tror det räcker att de har vatten inne nattetid

Jag som hoppades på en vettigare artikel. Vårt sto fick kolik för första gången i sitt liv (snart 20) här om veckan. Hon dricker o äter precis lika mycket som innan och har aldrig fodras utan tillgång till vatten. Där trodde veterinären att koliken kunde ha samband med kylan (inte för lite vatten). Hästen hade på dagen fått stå otäckad i solen pga det fina vädret, kanske att hon ändå blev kall o spände sig då? Buke verkade tycka hälften hälften i min tråd ang det.

Att ge hö utan vatten är ju bara så idiotiskt :mad:

Det där har väl var och varannat stall märkt denna vinter, har sett ett antal kolikanfall bara i ett stall de här kalla veckorna.

En häst i mitt stall fick kolik för några dagar sen, veterenären sa då att det berodde på att hästen hade fått för lite vatten och det vattnet hade varit för kallt...
Det var i alla fall inte roligt att hitta hästen i hagen när han mådde så dåligt. USCH för kolik. :/

Nu är det ju vanligt att folk inte lägger ut vatten till sina hästar vintertid då de tycker hästarna kan äta snö o vattnet fryser. Jag får ofta reaktioner av hästfolk över att jag vattnar mina hästar ute vintertid. Många tror det räcker att de har vatten inne nattetid

Och det tycker jag är lite skämmande att folk inte ser bättre till hästarnas behov av vatten. Det skrivs ju om det i stort sett varje vinter (var reportage i ridsport nyligen vill jag minnas) hur viktigt det är med tillgång till frostfritt vatten, speciellt om man fodrar grovfoder i hagen.

Vatten är en del av fodret och en häst skall enl många veterinärer ha fri tillgång till vatten dygnet runt.

Jag är SÅ glad över min typ "ThermoBar" som jag införskaffade förra vintern! Vattnet håller sig något kallare än ljummet även vid -20, och mina två hästar som går ute från tidig morgon till sen kväll dricker tillsammans c:a 30 liter ur den varje dag. Helt perfekt!

Jag fick lära mig att när det är fruset ute ska hästarna ha ljummet vatten och ingen av dom fick någonsin kolik och dom fick hö i hagen.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 867
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 533
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar