Sv: Kyla eller värma?
Ok, denna galla verkar sitta vid området för tarsalsenskidan, en genomgående hasgalla som du sade.
Så långt är jag med =)
Jag tror dock att vet. menat att det fanns en fyllnad i hasleden vid undersökningen eftersom det stod ledgalla på papperet.
Näe, det var bara den gallan (som är på bild). Så nog så att vet benämnde slarvigt med? Vet började nämligen med att säga att 'ja han har ju inga gallor och är inte svullen' och jag sa 'jo, den häääär..' och det var då vet sa 'äsch, den där, sådana är inget att bry sig om'. Fast den ändrade han sig ju om betydelsen
Strax framför-nedanför tarsalsenskidan på utsidan kan den laterala ledfickan till tibiotarsalleden palperas, om du har en fyllnad här så kan du flytta gallan fram och tillbaka genom att trycka på insidan-framsidan, bredvid den stora venen. Däremellan känner du en hasLEDsgalla.
Nu förlorade jag dig, det där behöver jag nog förklarat bättre? (Så jag kan klämma på herrn i stallet sen och se)?
Det enda sambandet jag skulle kunna tänka mig till fyllnad i tarsalsenskidan med hasledsdefekten skulle vara nå´n sorts sekundär felbelastning, men gallan har inget med ledens status att göra.
Som sagt, den beter sig inte alls som sådan agallor brukar nej =/ Sekundär felbelastning.. han försöker ju så långt det går spara VB, och hålla det 'rakt', t ex i galopp (som är det som retar gallan värst av allt) så lägger han bakdelen in till vänster, tar in HB under kroppen så den bär mer vikt och sätter ut VB utanför (han går på dubbla spår/tre spår) och försöker ha den att bara skyffla på med och hålla den så RAK som möjligt. Det är i VB defekten sitter.
Den hasledsdefekten skulle jag vilja se i original!!! Är den stor? Placeringen är ju inte sååå långt ifrån ett hyfsat vanligt OCD-ställe som hos araber inte är helt ovanligt. Den må ju vara nå´t alldeles extra om veterinärerna reagerat som de verkar ha gjort.
När valacken far till himlen ska jag KRÄVA att få hans has, jag ska se det där irl. Jag har ju sett röntgenbilden, men jag måste se det i orginal med. Nu hoppas jag ju den dagen dröjer, men när den kommer så..
Veterinärerna hade aldrig sett något liknande. En hel veterinärklinik var in och hängde kring datorn och sa 'Vad är det DÄR? Häftigt!' och 'Nåt sånt där har jag aldrig sett!?'. De där bilderna mailades runt en hel del med och hela tiden var det 'Åh, intressant, det har jag aldrig sett'. Typiskt valacken iofs att slå till med något nytt..
Men som sagt, ingen hade sett något liknande.
Från början efter rtg så hade de tre teorier, de var medfödd defekt/missbildning, gammal OCDskada eller resterna av en gammal cysta.
Efter artoskopin (som OCKSÅ förvånade dem, dels för defekthelvetet var större än på rtg, och dels för att det inte såg ut somd e förväntat sig omkring) bestämde de sig för en OCD-defekt, dvs gammal OCD.
Defektområdet är halcvirkelformat inåt, som man tagit en glasskopa och gröp ur. Det syntes på rtg. Vid artroskopin syntes att i övre delev av defekten fanns det en bit som de trodde de skulle kunna plocka loss, svårt att förklara utan att rita på papper, men det satt en bit som var nästan helt loss, en lååång spricka och biten satt bara fast på en pytteytteliten bit. Så glada i hågen tänkte de att 'BINGO, vi kan göra något!'. Bara för att inse att den satt som berget och inte alls ville komma loss.
Defekten är drygt 2 cm.
Kan citera ur vetpapper (du verkar förstå veterinärtermerna bättre än mig till och med så du borde förstå dem
)
OBS.. vid jmfrtg på HB så hittade en smärre avvikelse med. Rullkammarna och det som sitter ovanför.. iaf, den delen, var något mindre än normalt, alltihop alltså, som man bara krympt ner det en litena ning. Fullständigt proportionerligt och så, men nååååågot mindre än normalt. Detta fästes dock ingens törre vikt vid (och han har aldrig haft problem med den hasen).
Efter röntgen:
RTG hasled VB 4 projektioner samt jämförande HB (5 projektioner sederad). RTG visar oregelbundenhet i mediala styrlisten VB - på den mest dorsala punkten (missbildning, gammal OCD eller cysta?). Klinisk signifikans osäker.
Efter artroskopi:
Operation allmän anestesi med artroskopi hasled VB visar äldre oestochondrosdefekt ca 2 cm stor på mediala tallurullkammen med blottat subchondralt ben som hade normal täthet, inga synliga sekundära ledskador, normala ledbrosk i övrigt
Det vet SA (och ritade och visade) var dessutom det där med den där biten de trott de skulle kunna få loss men som satt som berget, och att de hittat yttepytteytte ojämnheter (taggit tror jag ordet han använde) brosk atts krapa bort. Men den generella, både av min vet och OP vet (båda var med) inställningen var en enorm besvikelse att de inte kunde 'göra' något, det fanns inget därinne de kunde göra och de verkligen bad om URSÄKT för det flera ggr och uttryckte önskan att de kunde gjort något som gjorde skillnad (Artroskopin gjordes ffa av diagnostiska skäl så jag var ju inte så förvånad att de inte kunde göra något, men klart jag hade hoppats lite).
Att det var normal bentäthet och inte poröst på det blottade subchondrala benet förvånade också.
När jag ska fråga eller berätta något om Vision på kliniken säger jag bara (oavsett vilken veterinär jag pratar med) 'du vet min valack, han med den där skumma hasledsdefekten' och de vet direkt vilken häst det är
De har fö daterat uppkomsten av den till kring ettårsåldern (fast det STÅR ingenstans i papprena, antagligen av försäkringstekniska skäl, men på min fråga daterade den till då), och han har gått igenom X antal böjprov UA. Fram tills aug 03, åtta år gammal. Och efter att jag trappat upp träningen och försiktigt introducerat böjda spår. Hästen gick som en klocka och låg på LA-nivå den sommaren och har aldrig varit bättre. Tills det gick över gränsen (antagligen) och nu går det inte att backa.
(men soms agt, han är T-märkt maj 04, med böjprovshälta och initialhälta som betecknades som kronisk. Och han är böjd UA söndagen innan julafton i år, och utan initial rörelsestörning. Men galoppen är som den är, dock har han nu senaste veckan hittat HÖgalopp igen, vilket under över ett år varit försvunnen och som jag trodde utgått ur registret, så han klarar sin pensionärstillvaro fint =))