Kyla eller värma?

Alexandra_W

Trådstartare
Nu när jag kommer ihåg det..

Valacken har ju en skelettdefekt i hasen som retar leden (mer eller mindre beroende på vad han gör) och en hasledsinflammation som betecknades som kronisk, som jag dock lyckats bli av med nu.

Dock reagerar han med att få en genomgående hasledsgalla om hasen ansträngs. Den där komme roch går lite som den vill beroende på vad han gjort i hagen etc. Men den blir alltså värre av rörelse och böttre av vila rent generellt, även om den kan förbli opåverkad av vila i flera dagar innan den beslutar sig för att gå ner.

När jag har ridit ett pass som kan betecknas lite 'hårdare' (läs jag har galopperat mer än några språng) så brukar hasledsgallan poppa upp. När den är som värst är det som ett halv ägg på båda sidor av hasen i storlek.

Och varenda gång jag ridit och konstaterat att 'jaså, du är tillbaka..' så står jag och velar mellan att kyla eller att värma, men det slutar med att jag gör - ingenting. Eftersom jag inte kan bestämma mig för om det är bäst att kyla eller värma. En cirkulationsrelaterad galla skulle jag ju värma, mend en här?

Så, vad anser ni, kyla eller värme?

Sv: Kyla eller värma?

Svårt att avgöra.. Jag skulle nog kyla initialt, sen massera in arnika. Då stannar du evt småbristningar och hjälper leden att återhämta sig. :)

Eller bara arnika.

Arnika har jag provat, men det ger nada effekt. (på gallan alltså, iofs ger det nada effekt på mina händer med, men det ska ju inte funka riktigt så att det ska kyla/värma)

Jag har funderat på Blue Lotion, den både kyler ju först och värmer sen?

Senast ändrad:

Blue lotion funkar jättebra, först kylande o sen värmande. Mina händer blev helt beroende av det ett tag när jag jobbade och linimentade dressyrhästar varenda dag. När jag sen var ledig ett par dar så blev jag helt stel i händerna....

Vet dock inte om "dina" gallor behöver värme eller kyla, tycker både och låter bra!?

Tillägg till din andra tråd ang kyllera; blue lotion är ju rätt mkt mildare än tex radital, det kanske vore nåt där också? Har aldrig upplevt det som blistrande (har däremot sett fula blistringssår med radital, även utan lindor uppepå)

Hannely skrev:
Blue lotion funkar jättebra, först kylande o sen värmande. Mina händer blev helt beroende av det ett tag när jag jobbade och linimentade dressyrhästar varenda dag. När jag sen var ledig ett par dar så blev jag helt stel i händerna....

Vet dock inte om "dina" gallor behöver värme eller kyla, tycker både och låter bra!?

Tillägg till din andra tråd ang kyllera; blue lotion är ju rätt mkt mildare än tex radital, det kanske vore nåt där också? Har aldrig upplevt det som blistrande (har däremot sett fula blistringssår med radital, även utan lindor uppepå)

Jo jag gillar Blue Lotion och har aldrig lyckats blistra ens hyperkänsliga valacken.

Fats jag vill inte ha det på lilldamens muskler, jag vill ju BARA ha värme där, inte kyla =/ Annars vore det det givna valet, för BL törs jag utan problem täcka över

Det jag tycker vore intressant att diskutera är om gallan är dålig eller om den är bra?
Jag är inte så säker på hasens synoviala strukturer men de här "genomgående hasledsgallorna" som man brukar kalla det, tycker jag oftast verkar sitta i en bursa där baktill? Bursan ska minska friktionen där senorna går över ben, en fyllnad lär väl tyda på att det behövs mer vätska -för mycket friktion? Problemet sitter inte i bursan -det sitter i senorna (eller kanske snarare senornas muskelkropp?)?
Eller är det i själva hasleden han blir fylld? Ledvätska?

Stellas gallor blir avsevärt mindre av våra "has-övningar" -när jag stretchar och checkar av hasernas rörlighet brukar jag dels stretcha framåt - sätta ner hennes ben "framåt-sträckt" och fippla med lite rörelser/cirklar både runt hasen och massera uppåt på skanken och baksidan låret (där semitendinosus går -muskel som är rel "senig" [kort muskel, långa senor-muskelfästen] och går ner till has-spetsen), samt sedan vid stretchingen bakåt kolla av rörlighet samtidigt som jag fipplar lite med musklerna även då.

Detta pysslar jag från första början mest med för att jag märkt hur MINA egna "gallor" (haha...) -särskilt i min ena fotled, reagerar på sträckning+massage och avslappning+massage.

Nu beter sej Stellas gallor inte som Visions, de BLIR mindre av (lagom mycket) rörelse. För mycket rörelse och de blir större, men för mycket stillastående är i alla lägen värst.

Jag tror varken kyla eller värme påverkar gallorna (för det mesta)? Däremot kan kylan eller värmen påverka så att det -om det gör ont, inte gör lika ont.
Jag drar ännu en gång en parallell till mej själv och mina fotleder, det blir inte nån skillnad på mängden vätska om jag tex använder mej av isbalsam eller ett värmande liniment - men jisses så SKÖNT jag tycker det är med kylan.
Min mor tycker tvärtom att det är skönt med VÄRME. Där är vi olika, säkerligen också hästarna...

Det hjälper inte med enbart magnetpadden du nämnde nån gång?

evis skrev:
Det jag tycker vore intressant att diskutera är om gallan är dålig eller om den är bra?
Jag är inte så säker på hasens synoviala strukturer men de här "genomgående hasledsgallorna" som man brukar kalla det, tycker jag oftast verkar sitta i en bursa där baktill? Bursan ska minska friktionen där senorna går över ben, en fyllnad lär väl tyda på att det behövs mer vätska -för mycket friktion? Problemet sitter inte i bursan -det sitter i senorna (eller kanske snarare senornas muskelkropp?)?
Eller är det i själva hasleden han blir fylld? Ledvätska?

Stellas gallor blir avsevärt mindre av våra "has-övningar" -när jag stretchar och checkar av hasernas rörlighet brukar jag dels stretcha framåt - sätta ner hennes ben "framåt-sträckt" och fippla med lite rörelser/cirklar både runt hasen och massera uppåt på skanken och baksidan låret (där semitendinosus går -muskel som är rel "senig" [kort muskel, långa senor-muskelfästen] och går ner till has-spetsen), samt sedan vid stretchingen bakåt kolla av rörlighet samtidigt som jag fipplar lite med musklerna även då.

Detta pysslar jag från första början mest med för att jag märkt hur MINA egna "gallor" (haha...) -särskilt i min ena fotled, reagerar på sträckning+massage och avslappning+massage.

Nu beter sej Stellas gallor inte som Visions, de BLIR mindre av (lagom mycket) rörelse. För mycket rörelse och de blir större, men för mycket stillastående är i alla lägen värst.

Jag tror varken kyla eller värme påverkar gallorna (för det mesta)? Däremot kan kylan eller värmen påverka så att det -om det gör ont, inte gör lika ont.
Jag drar ännu en gång en parallell till mej själv och mina fotleder, det blir inte nån skillnad på mängden vätska om jag tex använder mej av isbalsam eller ett värmande liniment - men jisses så SKÖNT jag tycker det är med kylan.
Min mor tycker tvärtom att det är skönt med VÄRME. Där är vi olika, säkerligen också hästarna...

Det hjälper inte med enbart magnetpadden du nämnde nån gång?

Gallan är ju en klassisk genomgående hasledsgalla (blandar du inte ihop med piphas, elelr vad menar du med 'där baktill') dvs den blir på in och utsidan, där, om du tittar på hasen från sidan - det går 'in' lite som en fördjupning (eh, fattade du det där, annars får jag rita och förklara).

VAD som orsakar den är en bra fråga sådär rent medicinskt, vad som dock är klart (iaf enligt veterinärerna) är att den kommer som en reaktion på att leden retas/ansträngs. Dvs det är inte bara en kosmetisk grej utan det är en indikation på att hasleden INTE mår bra och inte riktigt 'tål' det den utsätts för riktigt som den ska.

Han har fö aldrig varit minsta yttepytte gallig någonsin eller någonstans innan det här, och gallan kom i samband med att hasledsdefekten upptäcktes, att gallan dök upp vid ansträngning var ett av de absolut första tecknen på att allt inte stod rätt till i hasen.

Magnetskydden påverkar för det mesta gallan positivt, så den går ner. Men jag släpper ju inte ut i hage med magnetskydden, och jag försöker alltid rida så jag kan släppa ut honom efter (med tanken att då kan han VÄLJA om han vill stå still eller röra sig).

Värme har ingen som helst effekt whatsoever på själva gallan, inte kyla vad jag märkt heller (inte kylt den aktivt, men den blir inte bättre av att det är 30 grader kallt t ex).

Sen GALLAN struntar jag eg i, men det den orsakas av, det är där jag undrar om det lindrar mest att kyla eller att värma liksom (eller om ingetdera är någon vits)?

Nåja, får väl köra trial and error helt enkelt ;)

Alexandra_W skrev:
Gallan är ju en klassisk genomgående hasledsgalla (blandar du inte ihop med piphas, elelr vad menar du med 'där baktill') dvs den blir på in och utsidan, där, om du tittar på hasen från sidan - det går 'in' lite som en fördjupning (eh, fattade du det där, annars får jag rita och förklara).
Hej! Jag gör ett litet inhopp för att försöka klargöra detta ofta missförstådda begrepp: skillnaden mellan en hasledsgalla och en genomgående hasgalla.
En hasledsgalla är en fyllnad i hasledens översta ledavdelning (jag antar att det är här din häst har galla, då det är i LEDEN hans problem sitter). Denna kallas ibland FELAKTIGT för "genomgående hasledsgalla", det är onödigt att tillägga "genomgående" eftersom en hasledsgalla alltid kan kännas dels på framsidan/insidan, dels mellan hälbenet och skenbenet på utsidan.

En genomgående hasgalla är en fyllnad i tarsalsenskidan och ska inte förväxlas med fyllnad i leden. Det går nog lättare att förstå om ni kan titta på en anatomibild samtidigt.

Så, för att slippa sammanblandning av begreppen (som tyvärr även används slarvigt av veterinärer och i facklitteratur) så skippa ordet "genomgående" vid beskrivning och prata om fyllnad i hasleden respektive tarsalsenskidan, så vet alla vad som avses. ;)

zesel skrev:
Hej! Jag gör ett litet inhopp för att försöka klargöra detta ofta missförstådda begrepp: skillnaden mellan en hasledsgalla och en genomgående hasgalla.
En hasledsgalla är en fyllnad i hasledens översta ledavdelning (jag antar att det är här din häst har galla, då det är i LEDEN hans problem sitter). Denna kallas ibland FELAKTIGT för "genomgående hasledsgalla", det är onödigt att tillägga "genomgående" eftersom en hasledsgalla alltid kan kännas dels på framsidan/insidan, dels mellan hälbenet och skenbenet på utsidan.

En genomgående hasgalla är en fyllnad i tarsalsenskidan och ska inte förväxlas med fyllnad i leden. Det går nog lättare att förstå om ni kan titta på en anatomibild samtidigt.

Så, för att slippa sammanblandning av begreppen (som tyvärr även används slarvigt av veterinärer och i facklitteratur) så skippa ordet "genomgående" vid beskrivning och prata om fyllnad i hasleden respektive tarsalsenskidan, så vet alla vad som avses. ;)

Om jag bara visste var tarsalsenskidan satt så nog skulle jag det ;)

Det som står i V:s vetpapper är 'lindrig genomgående hasledsgalla VB' och på annat ställe 'blir galllig hasleden VB vid ansträngning' och jag hävdar med bestämdhet att det är just en genomgående hasledsgalla han har... Men jag kan ha fel?

Ska försöka förklara..

Gallan sitter på ut och insida om hasen.. Om man känner på hasen, bak mot hasspetsen, på utsidan av benet så blir det ju en fördjupning/försänkning över (vad jag antar är) senor och grejer. DÄR sitter gallan, och på motsvarande ställe på insidan. trycker man på den på utsidan så buktar det ut på insidan och vice versa. Dvs man kan 'flytta' den litegrann från utsida till insida och tvärtom.

Enligt mig skolexempel på just genomgående hasledsgalla (alltså det man brukar benämna så) och som enligt din definition ovan skulle benämnas genomgående hasgalla (minus led mao) alt tarsalsenskidefyllnad??

Alexandra_W skrev:
Om jag bara visste var tarsalsenskidan satt så nog skulle jag det ;)

Det som står i V:s vetpapper är 'lindrig genomgående hasledsgalla VB' och på annat ställe 'blir galllig hasleden VB vid ansträngning' och jag hävdar med bestämdhet att det är just en genomgående hasledsgalla han har... Men jag kan ha fel?

Ska försöka förklara..

Gallan sitter på ut och insida om hasen.. Om man känner på hasen, bak mot hasspetsen, på utsidan av benet så blir det ju en fördjupning/försänkning över (vad jag antar är) senor och grejer. DÄR sitter gallan, och på motsvarande ställe på insidan. trycker man på den på utsidan så buktar det ut på insidan och vice versa. Dvs man kan 'flytta' den litegrann från utsida till insida och tvärtom.

Enligt mig skolexempel på just genomgående hasledsgalla (alltså det man brukar benämna så) och som enligt din definition ovan skulle benämnas genomgående hasgalla (minus led mao) alt tarsalsenskidefyllnad??
Precis där är problematiken, det som "brukar" benämnas genomgående hasledsgalla är oftast galla i tibio-tarsalleden alltså galla i hasledens översta ledavdelning,
men egentligen är det en fyllnad i tarsalsenskidan som heter genomgående hasgalla (OBS inget med "led" i ordet).

Tyvärr så har jag inte någon bild jag kan lägga ut här, men kanske jag kan maila över en hasanatomibild?

zesel skrev:
Precis där är problematiken, det som "brukar" benämnas genomgående hasledsgalla är oftast galla i tibio-tarsalleden alltså galla i hasledens översta ledavdelning,
men egentligen är det en fyllnad i tarsalsenskidan som heter genomgående hasgalla (OBS inget med "led" i ordet).

Tyvärr så har jag inte någon bild jag kan lägga ut här, men kanske jag kan maila över en hasanatomibild?

Jag är med var tibiotarsalleden är, så ingen fara för min skull =)

Men visst är hans en genomgående hasgalla (fyllnad i tarsalsenskidan)? Och just det som (felaktigt då) benämns genomgående hasledsgalla men SKA benämnas genomgående hasgalla? (Så jag slipper säga/skriva fel i fortsättningen)?

Och då är vi tillbaka till - kyla eller värma? Den kommer alltså inte (som normalt är) av taskig cirkulation utan som ett direkt svar på ansträngning av hasleden? (hans defekt sitter på en rullkam, den.. *tänka* inre..)

Alexandra_W skrev:
Jag är med var tibiotarsalleden är, så ingen fara för min skull =)

Men visst är hans en genomgående hasgalla (fyllnad i tarsalsenskidan)? Och just det som (felaktigt då) benämns genomgående hasledsgalla men SKA benämnas genomgående hasgalla? (Så jag slipper säga/skriva fel i fortsättningen)?

Och då är vi tillbaka till - kyla eller värma? Den kommer alltså inte (som normalt är) av taskig cirkulation utan som ett direkt svar på ansträngning av hasleden? (hans defekt sitter på en rullkam, den.. *tänka* inre..)
Men om det är pga en defekt i hasleden som hästen fyller på med ledvätska vid ansträngning så är det en hasledsgalla han har och inte en genomgående hasgalla (dessa är nästan alltid mer ett skönhetsfel och brukar mkt sällan vara tecken på problem eller sjukdom) - alltså tolkar jag det som tvärtom :D men jättesvårt att diskutera så här utan att kunna peka! :crazy:
Jag tror att vet. menar LEDgalla när det står så, sen skulle det inte stått genomgående på papperet om man ska vara korrekt.

Han kan ju ha en fyllnad i tarsalsenskidan också - det är väldigt vanligt.

När det gäller din egentliga fråga ( :o som jag inte svarat på då det blev lite för intressant med begreppen...) så tycker jag att man måste ta hänsyn till ledens status, och den känner jag inte till i dagsläget. Är han stel eller har början till degenerativa förändringar så kan värme hjälpa, men är leden fräsch och bara utsätts för mindre "trauma" pga sin defekt vid viss ansträngning så tror jag att det kan vara bättre med lite kyla direkt efter ansträngning.

zesel skrev:
Men om det är pga en defekt i hasleden som hästen fyller på med ledvätska vid ansträngning så är det en hasledsgalla han har och inte en genomgående hasgalla (dessa är nästan alltid mer ett skönhetsfel och brukar mkt sällan vara tecken på problem eller sjukdom) - alltså tolkar jag det som tvärtom :D men jättesvårt att diskutera så här utan att kunna peka! :crazy:
Jag tror att vet. menar LEDgalla när det står så, sen skulle det inte stått genomgående på papperet om man ska vara korrekt.

Han kan ju ha en fyllnad i tarsalsenskidan också - det är väldigt vanligt.

När det gäller din egentliga fråga ( :o som jag inte svarat på då det blev lite för intressant med begreppen...) så tycker jag att man måste ta hänsyn till ledens status, och den känner jag inte till i dagsläget. Är han stel eller har början till degenerativa förändringar så kan värme hjälpa, men är leden fräsch och bara utsätts för mindre "trauma" pga sin defekt vid viss ansträngning så tror jag att det kan vara bättre med lite kyla direkt efter ansträngning.

Jag ska fixa en bild och visa exakt var den sitter, det här MÅSTE reda ut =)

Jag hävdar att det är en genomgående hasgalla, dvs EXAKT samma typ som normalt är enbart ett skönhetsfel (därför jag nedan skrev 'som normalt är av taskig cirkulation'), men inte beter sig som en sådan.

Han hade iaf i aug 03 inga degenerativa förändringar (inte rtg sen dess) utan problemet är att det SAKNAS en stor bit på en rullkam.. en stoooor bit. Detta ger en retning i leden när benet böjs över en viss grad (då delar soms ka glida mot varandra hakar och hackar i varandra istället) och det retar på sikt igång en ledinflammation.

Stel är han inte, men han sparar gärna benet och undviker hopböjning så defekten tar i.

Ska fixa en bild på exakt var gallan sitter, una momento.

zesel skrev:
:rofl: Ja, tack!!! Mitt försök att reda ut begreppen verkar bara röra till det ännu mer! ;)

Nu ska vi se, EXAKT är att ta i, då måste jag gå ut och studera det hela i detalj, men sådär på ett ungefär, du ser ju området iaf. (Det är då den röda pluppen :devil: ). Bilden är tagen efter hasledsartroskopin, därför benet är rakat.

http://hem.passagen.se/visenz/galla.jpg (om det inte fungerar ta bort http:// och klistra in igen)

Sen, var defekten sitter kan vi ta på en gång:

http://hem.passagen.se/xyplex/has1.jpg
http://hem.passagen.se/xyplex/hasbild2,jpg

(båda bilderna är teckningar jag letat upp på nätet, och den darriga 'ringen' är mitt verk för att visa var någonstans defekten sitter, hade lite svårt att förklara det utan bild till en början)

Kanske ska tillägga att han aldrig haft minsta problem med gallor av någon typ innan. Och att vet först avfärdade den här som 'äsch, sådana där är inget att bry sig om' men sen togd en på allvar när vi upptäckte hältan och ffa rtgdefekten.

Att han blev gallig där var ett av de första tecknen på att något var fel, och sen den dagen har den där spökat runt. Ibland är den HELT borta, och ibland är den som ett halvt ägg på vardera sida. Och finns ett tydligt samband med ansträngning, underlag och sådana saker. Galopperar jag (då tar defekten i mest) så kommer den garanterat, röjer han mycket i hagen kommer den, är underlaget tungt (lera, djup snö) så kommer den. Går ner av vila, även om han (över)ansträngt rejält kan ta ett par dagar innan den går ner. T ex nu sist, jag släppte på honom i lite snabbare galopp i söndags, och gallan poppade upp som på beställning, i sin maximala size. Inte förrän idag har den börjat går ner.

Blir aldrig någonsin sämre av vila, tvärtom brukar det vara det som gör den bättre. ( T ex så om han är lite gallig vid intag efter en dags röj i hagen så är gallan nästan alltid borta på morgonen).

Påverkas inte ett smack av värme, magnetskydden hjälper dock.

'dåliga dagar' kommer den bara hans krittar. Enda gångend en en längre period hållit sig borta sedan den dök upp var under en väldigt låååång boxvila..

Ok, denna galla verkar sitta vid området för tarsalsenskidan, en genomgående hasgalla som du sade.
Jag tror dock att vet. menat att det fanns en fyllnad i hasleden vid undersökningen eftersom det stod ledgalla på papperet. Strax framför-nedanför tarsalsenskidan på utsidan kan den laterala ledfickan till tibiotarsalleden palperas, om du har en fyllnad här så kan du flytta gallan fram och tillbaka genom att trycka på insidan-framsidan, bredvid den stora venen. Däremellan känner du en hasLEDsgalla.

Det enda sambandet jag skulle kunna tänka mig till fyllnad i tarsalsenskidan med hasledsdefekten skulle vara nå´n sorts sekundär felbelastning, men gallan har inget med ledens status att göra. Jag skulle inte tro att värme eller kyla gör varken från eller till men prova du dig fram.

Den hasledsdefekten skulle jag vilja se i original!!! Är den stor? Placeringen är ju inte sååå långt ifrån ett hyfsat vanligt OCD-ställe som hos araber inte är helt ovanligt. Den må ju vara nå´t alldeles extra om veterinärerna reagerat som de verkar ha gjort.

Hmmm, detta som du skriver om hur gallan kommer och går gör ändå att jag tror det handlar om en ledgalla, för jag har svårt att tro att senskidan skulle påverkas så mycket. Är du helt, helt bombsäker på att inte hasleden fyller i? Den ligger ju bara aaningen längre fram, samt känns även på framsidan-insidan... Om du klämmer på gallan samtidigt som du känner på framsidan-insidan bredvid stora venen om det putar ut där så kan du skilja dem åt, samt att tarsalsenskidan går längre upp än ledfickan.

Senast ändrad:

Ok, denna galla verkar sitta vid området för tarsalsenskidan, en genomgående hasgalla som du sade.

Så långt är jag med =)

Jag tror dock att vet. menat att det fanns en fyllnad i hasleden vid undersökningen eftersom det stod ledgalla på papperet.

Näe, det var bara den gallan (som är på bild). Så nog så att vet benämnde slarvigt med? Vet började nämligen med att säga att 'ja han har ju inga gallor och är inte svullen' och jag sa 'jo, den häääär..' och det var då vet sa 'äsch, den där, sådana är inget att bry sig om'. Fast den ändrade han sig ju om betydelsen ;)

Strax framför-nedanför tarsalsenskidan på utsidan kan den laterala ledfickan till tibiotarsalleden palperas, om du har en fyllnad här så kan du flytta gallan fram och tillbaka genom att trycka på insidan-framsidan, bredvid den stora venen. Däremellan känner du en hasLEDsgalla.

Nu förlorade jag dig, det där behöver jag nog förklarat bättre? (Så jag kan klämma på herrn i stallet sen och se)?

Det enda sambandet jag skulle kunna tänka mig till fyllnad i tarsalsenskidan med hasledsdefekten skulle vara nå´n sorts sekundär felbelastning, men gallan har inget med ledens status att göra.

Som sagt, den beter sig inte alls som sådan agallor brukar nej =/ Sekundär felbelastning.. han försöker ju så långt det går spara VB, och hålla det 'rakt', t ex i galopp (som är det som retar gallan värst av allt) så lägger han bakdelen in till vänster, tar in HB under kroppen så den bär mer vikt och sätter ut VB utanför (han går på dubbla spår/tre spår) och försöker ha den att bara skyffla på med och hålla den så RAK som möjligt. Det är i VB defekten sitter.

Den hasledsdefekten skulle jag vilja se i original!!! Är den stor? Placeringen är ju inte sååå långt ifrån ett hyfsat vanligt OCD-ställe som hos araber inte är helt ovanligt. Den må ju vara nå´t alldeles extra om veterinärerna reagerat som de verkar ha gjort.

När valacken far till himlen ska jag KRÄVA att få hans has, jag ska se det där irl. Jag har ju sett röntgenbilden, men jag måste se det i orginal med. Nu hoppas jag ju den dagen dröjer, men när den kommer så..

Veterinärerna hade aldrig sett något liknande. En hel veterinärklinik var in och hängde kring datorn och sa 'Vad är det DÄR? Häftigt!' och 'Nåt sånt där har jag aldrig sett!?'. De där bilderna mailades runt en hel del med och hela tiden var det 'Åh, intressant, det har jag aldrig sett'. Typiskt valacken iofs att slå till med något nytt.. :crazy:

Men som sagt, ingen hade sett något liknande.

Från början efter rtg så hade de tre teorier, de var medfödd defekt/missbildning, gammal OCDskada eller resterna av en gammal cysta.

Efter artoskopin (som OCKSÅ förvånade dem, dels för defekthelvetet var större än på rtg, och dels för att det inte såg ut somd e förväntat sig omkring) bestämde de sig för en OCD-defekt, dvs gammal OCD.

Defektområdet är halcvirkelformat inåt, som man tagit en glasskopa och gröp ur. Det syntes på rtg. Vid artroskopin syntes att i övre delev av defekten fanns det en bit som de trodde de skulle kunna plocka loss, svårt att förklara utan att rita på papper, men det satt en bit som var nästan helt loss, en lååång spricka och biten satt bara fast på en pytteytteliten bit. Så glada i hågen tänkte de att 'BINGO, vi kan göra något!'. Bara för att inse att den satt som berget och inte alls ville komma loss.

Defekten är drygt 2 cm.

Kan citera ur vetpapper (du verkar förstå veterinärtermerna bättre än mig till och med så du borde förstå dem ;))

OBS.. vid jmfrtg på HB så hittade en smärre avvikelse med. Rullkammarna och det som sitter ovanför.. iaf, den delen, var något mindre än normalt, alltihop alltså, som man bara krympt ner det en litena ning. Fullständigt proportionerligt och så, men nååååågot mindre än normalt. Detta fästes dock ingens törre vikt vid (och han har aldrig haft problem med den hasen).

Efter röntgen:

RTG hasled VB 4 projektioner samt jämförande HB (5 projektioner sederad). RTG visar oregelbundenhet i mediala styrlisten VB - på den mest dorsala punkten (missbildning, gammal OCD eller cysta?). Klinisk signifikans osäker.

Efter artroskopi:

Operation allmän anestesi med artroskopi hasled VB visar äldre oestochondrosdefekt ca 2 cm stor på mediala tallurullkammen med blottat subchondralt ben som hade normal täthet, inga synliga sekundära ledskador, normala ledbrosk i övrigt

Det vet SA (och ritade och visade) var dessutom det där med den där biten de trott de skulle kunna få loss men som satt som berget, och att de hittat yttepytteytte ojämnheter (taggit tror jag ordet han använde) brosk atts krapa bort. Men den generella, både av min vet och OP vet (båda var med) inställningen var en enorm besvikelse att de inte kunde 'göra' något, det fanns inget därinne de kunde göra och de verkligen bad om URSÄKT för det flera ggr och uttryckte önskan att de kunde gjort något som gjorde skillnad (Artroskopin gjordes ffa av diagnostiska skäl så jag var ju inte så förvånad att de inte kunde göra något, men klart jag hade hoppats lite).

Att det var normal bentäthet och inte poröst på det blottade subchondrala benet förvånade också.

När jag ska fråga eller berätta något om Vision på kliniken säger jag bara (oavsett vilken veterinär jag pratar med) 'du vet min valack, han med den där skumma hasledsdefekten' och de vet direkt vilken häst det är :crazy:

De har fö daterat uppkomsten av den till kring ettårsåldern (fast det STÅR ingenstans i papprena, antagligen av försäkringstekniska skäl, men på min fråga daterade den till då), och han har gått igenom X antal böjprov UA. Fram tills aug 03, åtta år gammal. Och efter att jag trappat upp träningen och försiktigt introducerat böjda spår. Hästen gick som en klocka och låg på LA-nivå den sommaren och har aldrig varit bättre. Tills det gick över gränsen (antagligen) och nu går det inte att backa.

(men soms agt, han är T-märkt maj 04, med böjprovshälta och initialhälta som betecknades som kronisk. Och han är böjd UA söndagen innan julafton i år, och utan initial rörelsestörning. Men galoppen är som den är, dock har han nu senaste veckan hittat HÖgalopp igen, vilket under över ett år varit försvunnen och som jag trodde utgått ur registret, så han klarar sin pensionärstillvaro fint =))

zesel skrev:
Hmmm, detta som du skriver om hur gallan kommer och går gör ändå att jag tror det handlar om en ledgalla, för jag har svårt att tro att senskidan skulle påverkas så mycket. Är du helt, helt bombsäker på att inte hasleden fyller i? Den ligger ju bara aaningen längre fram, samt känns även på framsidan-insidan... Om du klämmer på gallan samtidigt som du känner på framsidan-insidan bredvid stora venen om det putar ut där så kan du skilja dem åt, samt att tarsalsenskidan går längre upp än ledfickan.

Nej, jag är inte hellt bomsäker ;) Innan aug 03 var 'hasen' för mig den där utstickande grejen på bakbenet :angel: Jag blev förvånad när jag fick se dels en rtgbild på en has, dels en hasled de har därinne för att visa på. Att det som sticker ut på hasen är som ett benutskott, och att det är 'tomt på ben' mellan där (eh, fattade du det där?)

Därför jag bille ha mer förklaring så jag kan kolla och klämma på herrn och se mer.

vad menar du med framsidan-insidan? Där någonstans jag blir förvirrad?

*laddar upp för att undersöka saken vid nattfodringen*

Liknande trådar

Hästvård Kort historik om det nu mot all förmodan finns NÅGON som lyckats missa det. Hästen ifråna är 9 år, utdömd 10 maj -04 pga en...
2
Svar
25
· Visningar
2 871
Senast: goamarie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4