Kyl och frys!

strawberrysylt

Trådstartare
Min pappa har en frysbox modell gigantisk, som han använder 1/10 av samt ett kylskåp där läget är likadant. Han behöver nya grejor, så han slipper betala för att kyla massa onödigt utrymme. Det som ska in istället för gamla är en kombinerad kyl och frys som uppfyller följande kriterier:

- 185 cm hög, 60 cm bred och 60 cm djup
- Frysen ska vara nästan lika stor som kylen, alltså ingen liten fryslucka bara.
- Frysen ska vara underst, kylen överst
- Den får inte låta för högt! Viktigt!

Tipsa mig gärna om jag glömt något man ska tänka på!

Märke spelar inte så stor roll så länge det är bra och priset, tja behöver ju inte vara den allra billigaste, men en basic kyl och frys, inget extra flådigt, liksom.

Tänkte passa på nu under mellandagsrean! Någon som har tips? :laugh::banana:

//r

Sv: Kyl och frys!

Kolla prisjakt.nu. Då kan ni filtrera på storlek, energiåtgång, ljudnivå, pris m.m. Mellandagsrea skulle jag inte hoppas för mycket på, det är allmänt känt att det inte är så mycket till rea i elektronikvaruhusen (antingen höjer de ord.pris precis innan eller så annonserar de om saker de inte har hemma).

valfri kombi fungerar.. iom 185cm höjd så är det ofta 3-4lådor frys i de. finns nog ingen kombinerad med frysen i övre halvan. 60djup/bred är standard så alla av standardstorlek passar. höjden är lite knepigare att hitta exakt, men du behöver ändå luft över kylen för ventilation..

att observera, kolla så att tänkt frysdel har en pip för tömning av vatten vid avfrostning av frysdelen.. Jag trodde det var standard men exvis Siemens har tydligen inte förstått att en frys behöver frostas av ibland.

en annan grej som jag tycker är minst lika viktigt är inredningen i kylen & frysen, den ska kännas stabil och vara rymlig, det är den tyvärr inte i särskillt många.

miele och gram kan jag varmt rekommendera.

att observera, kolla så att tänkt frysdel har en pip för tömning av vatten vid avfrostning av frysdelen.. Jag trodde det var standard men exvis Siemens har tydligen inte förstått att en frys behöver frostas av ibland.
Nej, gud i himlen, köp ingenting så omodernt i alla fall. Givetvis köper man ju en man inte behöver avfrosta.

valfri kombi fungerar.. iom 185cm höjd så är det ofta 3-4lådor frys i de. finns nog ingen kombinerad med frysen i övre halvan. 60djup/bred är standard så alla av standardstorlek passar. höjden är lite knepigare att hitta exakt, men du behöver ändå luft över kylen för ventilation..

en annan grej som jag tycker är minst lika viktigt är inredningen i kylen & frysen, den ska kännas stabil och vara rymlig, det är den tyvärr inte i särskillt många.

miele och gram kan jag varmt rekommendera.

På elgiganten har de inte mindre än 29 olika kylskåp med frysen överst ;)

Sen behöver man ju inte frosta av de nya moderna frysarna, det sköter dem ju själv :idea:

Till TS:

Elektrolux/Husqvarna, Miele och Samsung brukar ha bra vitvaror och uppfyller de krav ni har :)

Tack så hemskt mycket för tipsen allihop! Ja, en man inte behöver frosta av låter jättebra, det kommer pappa aldrig att komma sig för att göra iallafall! Men, blir det mycket dyrare?

Ska kolla sidorna/märkena ni tipsade om!

//r

En som avfrostar sig själv i rätt storlek kostar ca 6-7000kr sen finns det både lite billigare och lite dyrare än så.
Men då har ni hamnat i en vettig mellanklass.

Går ibland att få tag i billigare, nya och begagnade. Våran frys har jag för mig kommer från en idrotssklubb, är kanske max 3år gammal fick den för ett billigare pris men den återsåldes i en affär.

Tack för svaren båda två!

Vi var inne på Elon idag jag och pappa och kollade och de hade en Whirlpool som vi tyckte såg rätt bra ut. Det var visserligen inte självavfrostande frys då, men killen i affärn sa att såna låter lite mera, så känns som vi kan frosta av den själva ibland hellre, blir ju inte en så stor frys. Den skulle låta 39 decibel, det skulle tydligen vara det minsta vad jag förstod. Denna kostade ca 4500:- tror jag, sen pratade killen om en annan som också var typ lika som skulle kosta ca 4000 på mellandagsrean, minns inte vilket märke dock.

Men tror ni denna Whirlpoolen kan vara bra?

//r

Jag hade inte köpt en Whirlpool eller annat sånt billighetsmärke som bara håller tills garantin gått ut efter en vecka eller två..
Jag hade satsat på ett märke som är erkänt att de håller länge.

Aha, jag visste inte att Whirlpool var ett billighetsmärke, har ingen koll på sånahär produkter... Men, var inne o kollade på Mieles hemsida och där verkade de kosta runt 12000:-, tror jag och det känns lite för mycket, tycker jag.

Men ska kolla upp Husqvarna! Det märket har vi på kylen just nu och den är typ 25 år gammal och håller och håller och håller...:laugh:

//r

Jag har en Frys från Electrolux från 1974 som fungerar alldeles utmärkt. Kylen från samma tid bytte jag 2010 ut till en Bosch (väldigt tyst) när frysfacket inte pallade längre. Det var inte jättedyrt.

Nej, gud i himlen, köp ingenting så omodernt i alla fall. Givetvis köper man ju en man inte behöver avfrosta.

jag skulle inte köpa en självavfrostande frys även om jag förstår vitsen med det och att det är "bekvämt"/"modernt". Bekymret, vilket är varför jag inte köpt en själv är att självavfrostande frysar torkar ut luften i frysfacken så pass att livsmedel som innehåller vätska och inte förvaras i absolut täta påsar blir förstört, inte om utan när.

jag tar gärna smällen att jag måste frosta av den den 1 gång per år, med total tidskonsumption på ungefär 30minuter än att ha förstörd mat i frysen.

jag skulle inte köpa en självavfrostande frys även om jag förstår vitsen med det och att det är "bekvämt"/"modernt". Bekymret, vilket är varför jag inte köpt en själv är att självavfrostande frysar torkar ut luften i frysfacken så pass att livsmedel som innehåller vätska och inte förvaras i absolut täta påsar blir förstört, inte om utan när.

jag tar gärna smällen att jag måste frosta av den den 1 gång per år, med total tidskonsumption på ungefär 30minuter än att ha förstörd mat i frysen.

Tack då spar jag min antika frys tills den lägger av själv.:)

Tack allihopa för svaren!

Ska kika på en Electrolux! Eller Bosch, en sån har min mormor och den verkar bra!

//r

Är det verkligen fakta? Jag har inte märkt av någonting sådant alls och vi har haft självavfrostande frysar länge nu och vi är inte speciellt noga med vissa grejer som åker ner i frysen i ärlighetens namn. Speciellt inte grönsaker och sånt som gärna kan ligga med öppen påse ett tag.

Jag hade inte köpt en Whirlpool eller annat sånt billighetsmärke som bara håller tills garantin gått ut efter en vecka eller två..
Jag hade satsat på ett märke som är erkänt att de håller länge.

Whirlpool har inte varit dåligt när jag eller min familj köpt. Föräldrarnas mikro från Whirlpool åkte ut när dom renoverade köket, inte för den gått sönder. Då måste den ha varit 15 år eller mer. Min egen är 11 eller 12 år och fungerar fortfarande perfekt.

Däremot har föräldrarnas kyl/frys av Elektrolux och andra kända märken gamla inte hållt lika länge. Bara deras första från 1980 höll ett bra tag, men inte de nyare modellerna.

Vi har en Whirlpool mikro som är runt 15 år, och jag hade tidigare en annan som funkade fint när jag gav bort den efter sådär 10-12 år. På landet har vi en Whirlpool kyl som fungerar utmärkt sedan 10-12 år. Att framhålla egna subjektiva erfarenheter som generell och absolut sanning kan vara litet missvisande.

Vi har en Whirlpool mikro som är runt 15 år, och jag hade tidigare en annan som funkade fint när jag gav bort den efter sådär 10-12 år. På landet har vi en Whirlpool kyl som fungerar utmärkt sedan 10-12 år. Att framhålla egna subjektiva erfarenheter som generell och absolut sanning kan vara litet missvisande.

Konstigt att personalen på Ikea berättade att det var ett problem då...
Då Ikea iaf förut hade samarbete med Whirlpool och sålde deras vitvaror...

Så nej det är inte bara mina egna erfarenheter, snarare personalen på Ikea som gav råd att köpa vitvaror från annat märke på annat ställe.
De lär ju veta hur mkt reklamationer de får in liksom ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·
Utrustning Jag är inte nöjd med min torkanordning, just nu har vi en "garderob" som är ca 2 meter lång och 40 cm djup. I den så finns det tre...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka