Kycklingar i stall??

T

Tooveee

Vet inte om jag lagt den här tråden rätt så moderator får flytta om det blev fel.

Jag har hört av många att det är farligt att ha höns/kycklingar i samma stall som hästar. Stämmer det eller stämmer det inte?

Då det ev. kommer flytta in kycklingar i samma stall där min häst står är jag fundersam om det kan vara skadligt lr liknande..

Otroligt tacksam för svar!!

Sv: Kycklingar i stall??

höns ruggar o damma en del, inte så bra för hästarna.

Små kycklingar tror jag inte det är ngn fara med.

Ok, det är just små kycklingar det gäller och jag tycker verkligen att dom är urgulliga men är bara lite orolig för hästens del .

Hönor dammar ju endel och dessutom så bör man setill att hålla ordentligt rent hos dom för de luktar apa om man slarvar med det.

När jag var i Estland så hade dom höns och kaniner i en box och getter i en annan box i häst-stallet. Dessa två boxar var precis vid bakdörren på stallet som stod öppen.

Både höns och getter luktar ju en del men det var inte så farligt när det var öppet där.
Upplevde det inte så dammigt men rätt ofräscht ändå.
Tilläggas bör kanske att jag har väldigt svårt för alla fåglar. Fåglar är äckliga enligt mig :grin: ;)

Höns för väl med sig någon parasit som inte är så bra för hästarna har jag för mig? Jag är nästan helt 100 på att jag fått lära mig det av en veterinär en gång, men det är några år sedan så minnet kan svika :angel:

knapp

Jag har lärt mig att "alla" höns har loppor och att man i hönshuset "alltid" har en burk Etotal.

:p

I en annan del av mitt stall har vi en "box" med 3 hela väggar som hönorna bor i. Den enda väggen som är halvöppen ligger bort från hästdelen. Våra hästar har aldrig fått några lustiga sjukdomar, parasiter eller problem med damm som har med hönsen att göra. Sköter man sedan om sina hönor så stinker de inte så mycket, i princip inget alls.

Jag har också hört mycket men aldrig riktigt fattat vad det är som är farligt med höns.

Men ett par kycklingar bör inte vara nåt problem isåfall. ;)

Okej tack, känns bättre nu. Man blir ju lite nervös när endel säger att det är rentav farligt..

Hur många kycklingar är det och hur länge ska dom vara där?

Vet inte om det är farligt för hästars hälsa eller inte men enligt min gamla häst var höns i alla fall totalt livsfarliga och gick inte att passera på närmre håll än 20 meter :laugh:

Höns och kycklingar har kvalster som inte är bra för hästarna och som kan påverka deras andningsvägar. Precis som allt annat som far omkring i luften i stallet. Hästar är känaliga så det är ju därför man har större krav på luften i ett stall till hästar än till ex till kor eller får.

Har man bara några små rackare som kutar runt i ett bra ventilerat stall så är det inga problem tror jag. Har man vuxna djur som knallar runt bör man se til att de behandlas regelbundet mot ohyra.

Och senast igår läste jag att hönsens löss(eller var det loppor) går på häst också, så man ska inte ha dom ihop.

Nu är min källa förvisso apotekets sån lilla folder, men den är från 1988 (tror jag det var) så jag tror inte den är sååå pålitlig..

/Lavinia, som inte heller gillar fåglar

Alltså buren de ska bo i står på ben och är kanske 100x50cm bred + att det har tak. Tror ni fortfarande att det kan göra skada?

Framförallt luktar det! De har höns i stallet jag rider, och jag måste alltid byta kläder innan jag går i närheten av folk efter att ha varit där.. Men det är ju vuxna höns, i fuktigt, något oventilerat stall. Hästarna verkar dock inte ta nån synbar skada, och de flesta har stått där i en herrans massa år.

Anledningen till att man inte ska ha häst och höns i samma byggnad är för att röda hönskvalster även går på hästar. Det hjälper inte att man har dem i en egen bur eftersom kvalstrerna kan förflytta sig. Nu har inte alla höns dessa kvalster men risken finns och om man väl fått in dem är det mer eller mindre omöjligt att bli av med dem. Angående att behandla mot ohyra så finns det inga medel som är godkända för behandling av ohyra på höns i Sverige. Alla medel innebär livstids karens.
Höns dammar ganska mycket men det beror snarare på att de sand/damm/torvbadar än att de avger oerhört mycket mer damm än andra djurarter.
Angående lukt av höns så ser inte jag det som ett problem. Just nu är det skitigt i mitt hönshus (ska städas i helgen) och ändå luktar det inte särskilt mycket. Blir skiten fuktig och det är varmt så stinker det dock :crazy:.
Jag skulle inte låta min häst bo i samma byggnad som hönsen mer än i nödfall.
/Shaggy som har både häst och höns

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 471
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 163
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka