Sv: Kycklingar i stall??
Om det är några små kycklingar tror jag knappast att det är för litet så länge de är små (beroende på hur många de är naturligtvis). Men de växer ju snabbt, och jag undrar ju hur det är tänkt sedan, för där kan de ju bara vara några veckor. Eller ska TS bara ha dem medan de är riktigt små?
Vi har haft höns i flera omgångar i stallet... de första vi hade smittade mycket riktigt min stallkompis häst med löss, men det var inte särskilt svårt att behandla varken hästar eller höns mot det, även om det kändes önödigt då vi hade kunnat kolla hönsen först... detta var dock över 15 år sedan...
Efter det har vi bara haft fd hönshushöns i några omgångar ("uttjänta" värphöns från ett kommersiellt hönshus) och de har aldrig smittat några hästar med löss eller annat. De är kontrollerade under uppfödningen, och kan ingen smitta så blir de inte heller smittade.
Dammet... ja, vet inte om jag tycker det har varit så farligt. Vi har oftast haft spån i botten ett rejält lager och sedan ett lager halm på. Har inte märkt att det dammar något värst. Dock så har vi ett väl ventilerat stall med många kubikmeter luft per häst (två hästar på ca 80 kvm golv) med ventilationsschakt ut och bra genomströmning av luft utan att det drar. Det beror väl lite på hur många man har också. Det som rör upp damm är ju när de flaxar omkring, men jag tycker halmen band det mesta och dämpade det, samtidigt som de kunde sprätta i det och komma åt spånet under som är mer "sprättvänligt".
Däremot så luktar höns som sagt, och jag gillar inte alls lukten som blir i ett stall med hästar och höns, och nu har vi inga höns sedan några år.