uma

Trådstartare
Öh... Känner mej helkorkad då jag inte vet vad förkortningen KWPN står för. Vad är det för ras?! Sett förkortningen i massor med annonser men vet inte vad det är (trots att jag hållit på med häst i 27 år...) Pinsamt! Nån som kan informera mej om denna ras? Tacksam för upplysningar =O)

Sv: Kwpn?

Hej Uma,

Vad förkortningen står för har du redan fått svar på. Jag skulle vilja göra ett litet tillägg.

KWPN har fler inriktningar, bla en för ridhästar och en för körhästar. Jag har nyligen köpt häst och eftersom jag är förtjust i flera av de dressyrlinjer som finns inom KWPN:s ridhästinriktning, så har jag kollat mkt på annonser på holländska hästar. Men det kan vara lurigt att se i annonserna om det handlar om KWPN ridhäst eller körhäst.

Själv sökte jag ridhäst (sto eftersom jag också är avelsintresserad) med talang för dressyr.

Ofta kunde det stå typ så här i annonserna: "Sto KWPN med full stam, talang för dressyr med mycket goda gångarter."

När jag ringde och frågade om hästen, så var det tyvärr uppenbart i många fall att man försökte "mörka" att det handlade om en TP (körhäst) för jag har råkat ut för FLERA säljare som slingrat sig enormt när jag har ställt en rak fråga om det är en TP eller RP. De (säljarna) har låtsats att de inte förstått frågan men jag har bett dem läsa högt ur passet om det står RP eller TP.

Varför gör de då på detta viset? Jo för körhästarna står i ett betydligt lägre pris i Holland (du kan få en trevlig ung individ för 20-30 000 kronor). Medan en RP ligger betydligt högre. Kunskapen om de olika inriktningarna i KWPN:s stambok är inte så utbredd här i Sverige, och det är tyvärr lätt att lura köpare att tro att de köper ett halvblod av ridhästmodell för ett mycket bra pris. Nu kan den enskilda TP:n naturligtvis vara mycket trevlig att rida på också, men som köpare känner man sig nog rätt lurad i efterhand när man upptäcker att man betalat ett överpris. Samt om man köpt ett sto och tänkt sig avla "gröna papper" i ASVH.

Så om du håller på att leta häst så kan detta vara bra att känna till!

Mvh
Tua

Sv: Kwpn?

Tack för svaren! Letar inte häst "på riktigt" men gillar att kika runt lite. Har en mys-häst (korsning hbl/nsv) nu men hon har pålagringar (artros) på båda hovlederna fram, så jag vet inte hur länge till hon kommer att hålla. Prognosen är inte så god... Tar en dag i taget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 229
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: jemeni
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka