KWPN-sto söker hingst, tips?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elinabergh
  • Startdatum Startdatum
Sv: KWPN-sto söker hingst, tips?

Jag kanske var otydlig, detta är för eget bruk jag ska inte starta upp en affärsverksamhet kring denna häst inom avel, jag ville bara ha goda tips och råd gällande en hingst.

Nog förstår jag att få har avlat på dessa sortens hästar iom de säljs i fåtal utanför Hollands gränser och är inte godkända i så många avelsförbund.

Det jag menade med att lägga in info ang hennes härstamning var att prestationer finnes och hennes halvsyster har blivit bedömd i dressyr och hoppning med goda resultat. Hon är inte fram avlad för att fungera optimalt som dressyr häst men talang finnes (jag är inte helt bakom fd beridarelev i Tyskland etc). Med rätt ridning och träning kan man omforma hästar om talang finnes. Sedan att det finns svagheter iom hästen är avlad för annat ändamål får man acceptera. Att det inte räcker till de allra högsta klasserna är jag helt införstådd i. Tanken var nu att korsa detta sto med ett halvblod så jag får ev fram något som jag gillar.

Vad tycker din tränare?

Ofta kan man ju få bra inpass av kunnigt folk i närheten, menar jag?

Fåtal utanför Hollands gränser?!
Det kommer lastbils laster varje vecka med Holländare tillhörande TP registret.

Anledningen till att få avlat på dessa hästar har nog mer med att göra att de som köpt dom antingen är tillräckligt smarta för att inse att de inte passat i ridhäst avel, de få som avlar på dom är gissningsvis väl insatta i rasen och avlar efter dens ras standard.

Om du nu ändå ska avla för eget bruk, vad är det hon har som du känner att du vill ha en till av? och varför tror du inte att det går att köpa en redan avlad häst med dessa egenskaper?

Sorry
Sent svar, avelssäsongen över.
Min har 2 superfina avkommor med Rambo.
Mycket elastiska, bra modell. 2 åringen blir stor, är som en gummiboll och älskar att hoppa. Kul färger har de också, en isabell och en fux med gråblonda strimmor i taglet.

Det har är skojigt
Hur är det med morganhingstar är de också godkända?

Min TP har saddlebred, gelderländer, morgan och hackney samt arab och fullblod typ vid 1600-talet.
Hon är ca 155 men ger fullsizeföl, blev med barn som 2 åring på väg till Sverige.

Har hittat supersöt morgan runt Eskilstuna om man ville ha ny egen häst någon gång.

Hur blev det, betäckte du?
Jag kollade på hennes stam, och jag känner inte igen någon av hästarna i stammen. Kunde inte låta bli att fundera på vad jag hade valt om jag nu bestämt mig för att hon skulle vara i avel, den är ju inte helt lätt.

Hon är långlinjerad, hög manke, inget sluttande kors, mycket framben med höga lyft och bra påskjut bakifrån. Något trång bak och känns lite högre bak.

Söker dessa ting hos en hingst: kort rygg med sluttande kors, höga ben, inte trång bak, stark överlinje, bra psyke, gärna dressyr hingst och gärna över 165cm i mkh.

Jag tror jag hade letat efter en hingst som hade hennes fördelar, som inte hade samma svagheter.. Kanske hellre en normal än en som är extrem på andra hållet, om du gillar henne som hon är och är medveten om att det inte blir gröna papper, så hade jag nog letat efter en som var så lik som möjligt, fast bättre. Mest för det verkar vara ganska stor spridning på vad hon kan förväntas ge med tanke på raserna i stammen. Du behöver ju inte alls välja att avla efter SWB´s avelsmål eftersom det inte är ett SWB du har, men jag rekommenderar iallafall att du väljer en godkänd hingst, gärna A-premierad eller Elit..
Efter det hade jag hade absolut tittat efter en som har bra ryggverksamhet, som bevisat att den nedärver det. Gummiboll.. Inget bra bud just nu faktiskt.. Har du en film på hur hon rör sig?
/U

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
666
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 875
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka