S

Silly

Nån som kan rada upp vilka kvoter man normalt ska gå efter på en vuxen häst (gränsvärden, optimala värden) och vilka förändringar man eventuellt bör göra.

/Silly

Sv: Kvoter

Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1.3 och 1,8 idealiskt.
MJ/smrp-kvoten ska ligga på minst 6.

Båda dessa kvoter gäller för vuxna hästar.

Sv: Kvoter

Vad gäller MJ/smbrp-kvoten så är det varierande vad hästarna behöver (olika individer). En del klarar sig BRA på en kvot på 5 och andra behöver en på 8-9.

Men riktlinjen, innan man lärt sig individens behov, är 6gram smbrp/MJ - vilket är forskningsresultat för vad genomsnittsbehovet för alla slags vuxna, odräktiga/ej digivande hästar.

Vad gäller Ca/P-kvoten så bör den ligga kring 1.5-2.5 MEN högre kvot gör inget heller. Bara den inte är lägre än 1.2!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2