Shaggy

Trådstartare
Så har man då lyckats ställa till det för sig och skaffat en häst till. Eftersom denna häst bara är 2,5 år (arab) så gäller ju lite andra kvoter och behov än för en fullvuxen. Jag har letat lite efter information och hittat att hästen ska ha en kvot på ungefär 6,5 och har ett energibehov på 59 MJ. Låter detta rimligt?
Hästen behöver muskla på sig endel men är enligt nuvarande ägare lättfödd.
Själv tycker jag kvoten låter extremt låg men min andra häst är långt utanför tabellerna vad gäller kvoten så jag har egentligen ingen koll alls.

Sv: Kvoter

Kvoten stämmer på pappret i alla fall. I "Hästens näringsbehov och utfodring" anger de att en unghäst på 12-18 månader ska ha en kvot på 6,5. Det är den högsta unghästålder de anger, så i teorin så gäller väll en kvot på 6 efter det. Men om det fungerar i praktiken är jag inte rätt person att uttala mig om. Tyckte själv att det lät lite lågt, men jag är inte så insatt i unghästars behov.

Även energimängden stämmer enligt boken. Kanske är det den du har använt? I sånna fall gör jag ju inte så stor nytta! Hoppas nån annan har några erfarenheter, så du kan få lite bättre hjälp!

Tack för ditt svar. Nej jag har inte den boken utan har letat på nätet. Hittade dessa siffror på hippocampus men den sidan räknade så fel så jag blev tveksam till om den räknat behoven rätt.
Felräkningen bestod i att den klagade på brist på fosfor och sa att jag bara gav 7,8 g när jag lätt kunde se att jag tillsatt minst 40 g.

Kom på en fråga till ska jag höja kvoten iochmed att hon är ruskigt tunn över ryggen? På kort var hon fin i ryggen i sommras så det borde inte vara brist på "träning".

Alla hästar har ju lite olika behov, så det är nog möjligt att din häst behöver stå på en högre kvot.

Mitt tips till dig är att du tänker på hur arabhästen växer och utvecklas. De tenderar ju att utvecklas något långsammare än andra hästraser. Dock är det ju individuellt.. Men en högre kvot under längre tid kan ju vara motiverat om du räknar med att din häst kommer växa mer.

Sedan vill jag påstå att fullblodsraser ofta kan kräva en högre kvot än "genomsnittshästen". Uppemot 6,5-7 men ibland ännu högre än det, för att hålla sig fina.

Inte att glömma är ju att alla hästar är individer och kan kräva mer/mindre än vad man tror på pappret.. Så om du ser till vad hästen haft för tidigare foderstater kanske du får ett bättre hum.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 634
Senast: Hedinn
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 959
Senast: åke
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka