O

Otrivin9

JAg har aldrig fattat de me kvoter. Haha :D Knaaaas. Nån som kan ge mig lite "Fakta" om det. TAck !! ;)
 
Sv: Kvoter ??

Inte jag heller, men om du dividerar smältbart råprotein(smrb) med Energi (MJ) så får du fram kvoten...en kvot kring 6 sägs vara bra.....
 
Sv: Kvoter ??

Det är en fingervisning hur förhållandet mellan Smrp och MJ ska vara. En vuxen häst brukar ha en kvot runt 6-7 unghästar och dräktiga ston runt 8-9. Har man för hög kvot så kan det bli ett rejält proteinöverskott och det är svårt att hålla hullet på en vuxen häst. En för lågkvot kan bidra till att hästen är fet men har inga muskler.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp