true_blue

Trådstartare
Jag skulle vilja veta vilken forskning det är man hänvisar till när man pratar om kvoter smrp/energi?

Har tittat lite runt, men finns inget utom här på Bukefalos och så

detta från en foderproducent:

Högt eller lågt proteininnehåll:
Ett idealiskt grovfoder för en vuxen häst (alltså inte för växande unghästar eller dräktiga och digivande ston) har ett förhållande mellan smältbart råprotein och energi (gram SRP/MJ) som ligger mellan 5-6 (se grovfoderanalysen), vilket gör foderstaten mycket enkel att balansera.
Om förhållandet är lite lägre än det ideala (4-5 g SRP/MJ) kan foderstaten ganska lätt kompletteras till balans med ett proteinrikt kraftfoder, som t.ex. soja.
Om förhållandet är mycket lågt (2-3 g SRP/MJ) är det bästa sättet att i första hand ersätta en del av ordinarie grovfoder mot ett hetluftstorkat proteinrikt vallfoder, som t.ex. lucernpellets, för att inte foderstaten ska bli för komplicerad.
Om förhållandet är högre (7-9 g SRP/MJ), vilket det kan vara om man använder ensilage eller hösilage, gäller det att sätta samman kraftfoderstaten så den blir så energirik som möjligt samtidigt som något eller några kg av ordinarie grovfoder byts ut mot halm, vilken inte innehåller något protein. Det är viktigt att halmen håller god hygienisk kvalitet. Om den häst man beräknar foderstaten för inte har alltför hårt arbete gör det inget om förhållandet (g SRP/MJ) blir lite högt, dvs hästen får ett litet proteinöverskott. Har man däremot en häst som skall göra stora prestationer (hård träning/tävling) skall man undvika att få en alltför hög kvot mellan protein och energi. Foderstaten kan kompletteras med vegetabilisk olja och betfor hellre än att alltför mycket av ordinarie grovfoder byts ut mot halm.

mvh/T_B :)
 
Sv: Kvoter

De flesta tycks hämta kvotinformationen från Planck och Rundgren (2002 ?). Den boken har i sin tur lite snålt med referenser då den är väldigt populärt skriven. Om just kvoterna har en referens eller inte kan jag inte svara på utan att titta i boken dock.

Hoppas att det var svaret på din fråga!

mvh/
Majola
 
Sv: Kvoter

"De bygger på rekommendationer ur NRC nr 6 1989 (National Research Council: Nutrient requirement for horses) och de ansluter sig väl till nya system i t.ex. Holland och Frankrike." Står det i förordet.
 
Sv: Kvoter

De svenska foderrekommendationerna utarbetades av och revideras av en arbetsgrupp inom SLU. I Sverige har vi ett system där vi plockat lite från USA:s, Hollands och Frankrikes värderingssystem.

Vilken forskning som ligger till grund för våra rekommendationer vågar jag inte svara på på rak arm, men jag kan tänka mig att det är en kombination av svenskt och internationellt arbete.
 
Sv: Kvoter

Det finns i stort sett ingen forskning om “kvoten” när det gäller vuxna hästar. Man har utgått ifrån genomsnittsbehovet av protein resp energi hos genomsnittshästen och satt förhållandet däremellan som en riktlinje för ett genomsnittsbehov. Mycket intressant foder foderforskning pågår i Frankrike, Holland och i Kentucky. Framför allt holländarna varnar för att slaviskt följa en kvot utan föredrar att bedöma protein och energibehovet var för sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
567
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 597
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp