Sv: Kvot vid fri tillgång...
Alltid analyserat hö, och när man ger fri tillgång extra viktigt att ha en tillräckligt hög kvot.
SÄg att jag uppskattar hästen på fri tillgång äter 10 - 15 kg. Då ska kvoten stämma BÅDE om hästen äter 10 eller 15 kg.
Dvs om 10 kg hö och 1 kg havre ger en okej kvot, så om jag inte ändrar något och hästen äter 15 kg hö, och 1 kg havre, så ska kvoten FORTFARANDE vara okej.
Just för man inte kan veta exakt hur många kilo de petar i sig, de äter mer vissa dagar/perioder (t ex när det är kallt) osv.
Med för låg kvot blir det som du beskriver, när grovfodret ökas så blir det lägre kvot då man inte ökar proteinfodermedel i samma utsträckning.
OBS dock att jag eg skiter i om kvoten är 5 eller 10, med 'okej kvot' menar jag att hästens proteinbehov är täckt oavsett. Sen vad kvoten blir beror på en hel massa. Mina små bantarponnyer t ex som kräver mycket mindre MJ än tabell, men samma proteinbehov som tabell, de får automatiskt en väldigt hög kvot. Men det är för de får så mkt mindre MJ än tabellhästen.
Omvänt så vissa svårfödda har proteinbehov enligt tabell men ett mycket högre MJ-behov. Dessa hästar kommer hamna på en låg kvot.
Ytterligare andra har förhöjt proteinbehov jmf med tabell, medan MJ är normalt, de får en högre kvot.
Så kolla hur behovet är täckt först, och kvoten i andra hand. Däremot så för en normal häst så en kvot över 6 täcker behovet vid fri tillgång. Men kvoten är ett latmanssätt att uppskatta om tillräckligt, och inte helig. Däremot är behoven heliga =)