Kvot vid fri tillgång...

B

B-uke

Har på skoj testat att öka högivan i foderstatsprogramet från 6 till 16 kg, med följden att kvoten sjönk från 6,7 till 5,1.

Ni som ger fri tillgång, har ni analyserat hö?

Sv: Kvot vid fri tillgång...

Alltid analyserat hö, och när man ger fri tillgång extra viktigt att ha en tillräckligt hög kvot.

SÄg att jag uppskattar hästen på fri tillgång äter 10 - 15 kg. Då ska kvoten stämma BÅDE om hästen äter 10 eller 15 kg.

Dvs om 10 kg hö och 1 kg havre ger en okej kvot, så om jag inte ändrar något och hästen äter 15 kg hö, och 1 kg havre, så ska kvoten FORTFARANDE vara okej.

Just för man inte kan veta exakt hur många kilo de petar i sig, de äter mer vissa dagar/perioder (t ex när det är kallt) osv.

Med för låg kvot blir det som du beskriver, när grovfodret ökas så blir det lägre kvot då man inte ökar proteinfodermedel i samma utsträckning.

OBS dock att jag eg skiter i om kvoten är 5 eller 10, med 'okej kvot' menar jag att hästens proteinbehov är täckt oavsett. Sen vad kvoten blir beror på en hel massa. Mina små bantarponnyer t ex som kräver mycket mindre MJ än tabell, men samma proteinbehov som tabell, de får automatiskt en väldigt hög kvot. Men det är för de får så mkt mindre MJ än tabellhästen.

Omvänt så vissa svårfödda har proteinbehov enligt tabell men ett mycket högre MJ-behov. Dessa hästar kommer hamna på en låg kvot.

Ytterligare andra har förhöjt proteinbehov jmf med tabell, medan MJ är normalt, de får en högre kvot.

Så kolla hur behovet är täckt först, och kvoten i andra hand. Däremot så för en normal häst så en kvot över 6 täcker behovet vid fri tillgång. Men kvoten är ett latmanssätt att uppskatta om tillräckligt, och inte helig. Däremot är behoven heliga =)

Tackar för det svaret! Har en hungup på kvoter, det snurrar kvoter och MJ- och proteinbehov dagarna i ända, detta jag funderat på i flera dagar.:)

Våra hästar får fri tillgång på analyserat hö, med foderstater beräknade efter vad de äter i normalfallet. Att det sedan varierar lite från dag till dag hur mycket de äter är inget jag fäster mig vid, det är ju knappast så att hästen far illa av 50g protein mer ena dagen och 50g mindre nästa. Jag har faktiskt aldrig sett det som ett problem att givorna kan variera. Långvariga avvikelser från det normala har jag faktiskt bara märkt av 3 tre situationer:
1) Om det blir extremt kallt på vintern äter de överlag mer - men då är det ju i första hand extra energi som behövs för att hålla värmen, så då struntar jag i hur proteinkvoten förändras.
2) När det finns mycket gräs i hagen på vår/höst äter de mindre hö - men då är det ändå i princip omöjligt att försöka göra en nogrann foderstat eftersom man inte vet varesig hur mycket gräs de får i sig eller vad gräset innehåller, det ändras ju snabbt.
3) I slutet av dräktigheten äter stona mindre och mindre (mindre plats i magen) - men då uppdaterar jag ju ändå foderstaten ofta för att täcka de ökande behoven.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka