Kvot på 14!?

mizzmaria

Trådstartare
Jag har precis lånat ut min häst på foder och tänkte att jag skulle hjälpa dom med foderstaten. Fick analysen på deras hö och den har en kvot på 14! Kan det stämma och isf är det vanligt? Tycker det verkar väldigt högt men det är det kanske inte?
Brukar alltid få tillsätta en massa extra protein via kraftfodret men nu behövs det ju "bara" mängder med energi.

Ville eg bara få bekräftat att det inte är jag som räknat fel (har kollat flera gånger) då jag aldrig haft en så hög kvot förr.

Här är analysen förresten:
MJ 7,2
Smrp 100,8
Ca 2
P2,9
Mg 1

Hoppas nån kan svara :)

Sv: Kvot på 14!?

En gång för ungefär 10 år sedan kade jag ett hö med ungefär samma kvot. Kommer ihåg att smb rp var runt 120 g. Så jodå, det är möjligt.

Jag tror inte du behöver bekymra dig så mycket. Proteinöverskott från grovfoder är ju sällan farligt. Jag vill dock minnas att min häst fick proteinknutor det året.

Jag hade sådant hösilage förra året. Det var helt okej eftersom det mest var avelsston som skulle äta men jag kunde inte ställa ut en bal i hagen :grin:

Problemet var ju för ridhästarna som blev smällfeta - nu var min kvot något lägre men värdena var skyhöga så behoven uppfylldes ju med jättelite foder....

Kan du byta ut lite mot halm kanske?

Annars är som sagt inte proteinöverskottet i sig farligt.

Pust, vi fick en kvot på 12 i år med 103 g smrp. Vi ska köpa ett "kasst" hö att blanda ut med så borde det bli mer lagom.

Hade också en sån kvot (fast högre proteinvärde) när jag hade kallblod. Trots alla dystra prognoser från stallkamraterna var hästen jättefin i hullet, pälsen glänste som attan och det blev ett väldigt billigt år.

Men behöver du verkligen tillsätta så mycket energi då? Hur mycket av hästens mj-behov saknas när du ger den önskade mängden hö?

Pust, vi fick en kvot på 12 i år med 103 g smrp. Vi ska köpa ett "kasst" hö att blanda ut med så borde det bli mer lagom.

Då kanske du skulle ringa min f.d höleverantör då...han lyckades med att få 11 g smrp per kg/foder i år...:eek: (energi 8.5 MJ)
Så jag har 1 ton med löv hemma på loftet..:mad:som jag dessvärre hann ta hem före analysen kom... Som tur är fick jag tag på bra hö av en annan.... men fy vad sur jag blev:mad:

Ja en del energi behövs iaf, svårfött fullblod :grin:
Har räknat på 12 kg hö men det är inte alls säkert att han äter ens det men iaf då landar det på 86,4MJ. Han behöver iaf minst 120MJ.
Har löst det med korn, betfor, olja och då hamnade jag på 120. Tyvärr höjde kornet upp proteinet lite men det känns som att det blir väldigt mycket olja och betfor om jag skippar kornet?

Tack alla för era svar :bow:
Blev helt förskräckt först när jag räknade :D

Har hört nånstans att ju mer protein ju osmakligare är höet enligt hästarna, någon mer som hört det? Så är det kanske inte, hoppas inte det iaf!

Fick tag på ett hö hos en bekant idag med 6 g i protein :D Det är helt ogödslat ängshö, jättefin hygienisk kvalitet men ruttet näringsinnehåll. Dock perfa att blanda ut med, kvoten blir nästan normal då och så kan de få större mängd hö än om de enbart fick det kraftiga :p Ska köpa några såna storbalar tänkte jag.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det tror jag inte, våra hästar äter vårt hö med riktigt god aptit. Det är jättegrönt och fräscht :d

Jag hade sådant hösilage förra året. Det var helt okej eftersom det mest var avelsston som skulle äta men jag kunde inte ställa ut en bal i hagen :grin:

Problemet var ju för ridhästarna som blev smällfeta - nu var min kvot något lägre men värdena var skyhöga så behoven uppfylldes ju med jättelite foder....

Kan du byta ut lite mot halm kanske?

Annars är som sagt inte proteinöverskottet i sig farligt.

Stämmer verkligen det? Att hästar blir feta på protein. Jag har alltid strävat efter hög kvot på mina ponnier för att hålla dem i bra hull och med en bra överlinje, har aldrig haft feta ponnier pga högt proteinintag.

Stämmer verkligen det? Att hästar blir feta på protein. Jag har alltid strävat efter hög kvot på mina ponnier för att hålla dem i bra hull och med en bra överlinje, har aldrig haft feta ponnier pga högt proteinintag.

Om man har en analys av energi och proteininnehållet i grovfodret så tillför inte ett ev proteinöverskott en enda MJ. Energin från proteinerna är redan medräknad i fodrets energiinnehåll.

En lättfödd ponny dvs en med ett lågt energibehov bör precis som du skriver må bra av en hög kvot. Sedan säger ju inte kvoten ngt om mängderna överhuvudtaget, bara om förhållandet mellan proteiner och energi.

Jag skulle kunna tänka mig att om man har en svårfödd häst så kan det vara knepigt om man har ett foder med hög kvot för då finns nog risken att den får för lite energi och kanske inte kan bygga de muskler man vill.

Nej, men om du läser igen så skrev jag att värdena var skyhöga -alltså även MJ. Proteinet i sig hade jag inga problem med, men hela fodret i sig var så kraftigt att det inte gick att ge fri tillgång -behovet för MJ överskreds med mängder. :)

Finns många som inte skördar i tid, eller som inte sköter om vallen etc som de ska.

Nej, jag håller inte med alls. Vi diskuterade igenom vad vi eftersträvade för värden, då vi redan förra året fick föl, och inte enbart behöver hö till våra "vuxna" hästar. Vi gjorde en analys själva då, och ville gärna ha en högre proteinhalt om det var möjligt, den låg då på 34 g smrp om jag minns rätt.. Han lovade då att skörda tidigare om vädret tillät och se över vad han sådde in i vallen. Höet såg bra ut, och han "trodde" det var likvärdigt som året innan minst. Då jag skickade in analysen och tog upp resultatet på 11 g smrp, så berättade han att några andra kunder som hade islandsponnyer hade bett att han skulle skippa klöver bla. för det inte skulle vara bra för deras hästar..:confused:
Om han då vill följa deras önskemål borde han väl upplyst oss om detta, men uppenbart trodde han inte det skulle påverka värdena, eller så är han helt enkelt oschysst. Dessutom verkar marken vara på väg att bli urkalkad, ednligt kunniga jag talat med..... Och det hade han heller ingen ANING om......:mad:

Jo men absolut, det är alltid mitt mål att han ska äta så mycket hö som möjligt!
Tyvärr är han ju ingen storätare direkt :(

Jag har vissa år behövt höja MJ utan att höja proteinet. Tyvärr fungerar inte min på betfor.
Nu sist så blev det Salsa havrefri med 12MJ o 70g smbrp + olja. Det var det foder jag kunde hitta med minst kvot. Inte ens Krafft Groov 60 (fd Ponny) hade lägre.
Tänk också på att du har mer P än Ca i grovfodret.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 363
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 787
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka