kvot MJ/smrp ??

S

Shadowfaxe

Har läst på flera ställen att kvoten mellan energi och smältbart råprotein bör ligga runt 6. Vad innebär det? Varför ska det vara så?
Jag har räknat ut en foderstat till min häst där kvoten blir 4,3. Vad innebär det för hästen? Är det ingen bra foderstat?
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Kvoten mellan smrp o energi är det fråga om, smrp/MJ.
En kvot på 4,3 innebär en ren proteinbrist o hästen kommer att ta av sina muskler för att ersätta proteiner på viktigare ställen.
PL
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Ok! Men enligt foderstatsprogrammet (Hippocampus) får hästen tillräckligt med protein (drygt 500 g) ? Kvoten har väl inget med den totala mängden protein att göra utan förhållandet till energin, hästen får alltså för mkt energi. men vad har kvoten för betydelse rent fysiologiskt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kvot MJ/smrp ??

Först måste du räkna ut hur mycket Mj din häst behöver.
Vad för sorts häst du har, växer, svårfödd, arbetstillägg osv...
När du har kommit fram till hur mycket han/hon behöver, vi säger 65 mj.
Så räknar du detta gånger 6.
För varje mj måste du lägga till 6 smrp. Då blir kvoten mellan smrp och mj 6. Fast behöver hästen mer tex ska muskla sig mer eller något så kan kvoten lika bra bli kanske 7.75. Men du ska aldrig fordra en häst med en kvot som blir under 6. Då tar hästen av sina muskler och du kommer att se att hästen tunnar ut över ryggen och revbenen. Detta visar sig oftast till jul och i januari. Det tar alltså så lång tid innan du märker skillnaden. OM hästen har gått på bete och ätit upp sig nu. Men då är det ju redan för sent. Så långt ska man aldrig gå. Det tar ju flera månader att få upp hästen i hull igen. Hästen mår inte bra heller av det.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Kvoten 6 (6 g SMRP per MJ) är uträknad genom en rad forskningar där man kommit fram till ett de flesta hästar mår bäst av att ligga på en kvot på 6..

det är precis som talet pi (3,14) det har ingen bestämt men om man tar en perfekt rund cirkel och delar omkretsen med radien*2 så får man fram talet pi...


till saken.. har höet en kvot på under 6 bör man lägga till ett fodermedel med en kvot som är högre än 6 för att få kvoten till 6.. lusern är ett bra fodermedel som har hög kvot (12,35)..
har höet en hög kvot på 7-8 så bör man lägga till ett energifodermedel OM hästen ifråga är väldigt lättfödd och känns som en obakad degbulle att träna.. krafft ponny har en låg kvot liksom betfor och olja..
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Tack för svaren allihop! Ok, ingen verkar riktigt veta VARFÖR kvoten ska vara just 6, men men... Hur kommer det sig att inte foderstatsprogrammet Hippocampus reagerar på att min kvot blir fel? Enligt programmet har jag lagom mycket protein men lite för mycket energi, vilket inte spelar någon roll om hästen inte blir tjock eller alltför pigg. För det kan väl omöjligen vara så att hästen kommer tappa muskler om den får sitt proteinbehov uppfyllt, bara för att energin är för hög!? Det tycker jag verkar mycket skumt! Jag vill ge så mkt grovfoder som möjligt och har därför inte möjlighet att sänka energin (har ett energirikt hö), ska jag då fodra på ÄNNU mer protein bara för att få upp kvoten? Trots att behovet redan är uppfyllt? Det är ju inte bra med för mkt protein heller...
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Varför kvoten är 6: för att flest hästar mår bäst på just den kvoten och det finns ingen annan förklaring. forskat och dokumenterat och man följer den kvoten när man ska räkna foderstater.. så är det bara..

om din häst ska gå på 70 MJ energi bör proteinkvoten således vara 420 g, har du då 420 g protein i foderstetan med 90 MJ energi så är proteinhalten bra men energin för hög.. detta kommer att medföra att hästen jobbar upp för 90 MJ energi men får då förlite proteiner och kommer att ta av sina muskler..

för mycket protein från grovfoder är ingen fara då grovfodret är hästens naturligaste föda..

vad har du för kvoter i höet? jag rekomenderar lusern, det höjer kvoten samtidigt som det fortfarande bara är stråfoder du ger..
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Aha, ok då förstår jag. Tack förklaringen! Får kanske börja ge mer lusern då!
Mitt hö (-silage) ligger på en kvot strax under 4. Energin är 7,3 MJ och smrp 29 g/kg. Ts-halten är 70%. Jag ger 14 kg per dag plus 0,5 kg luserhack och 1 kg müslifoder (12,5 MJ, 91 g smrp). Jag antar att hon inte behöver müslin egentligen, men hon är så fin på det så jag vill gärna ge litegrann. Det är ett varmblod på 6 år som jobbas 6 dagar i veckan 1-1½ timme.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

jag skulle nog rekommendera: 10 kg hö, 2,5 kg lusern och 1 kg müsli..
då får du rätt kvot.. och ha kvar müslin som du har tills säcken är slut och sen byta till kraffts müsli som har liiite högre proteinkvot..

och müsli är juh sådant trevligt foder att fodra med oxå.. det ser jättesmaskigt ut :)
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Men måste man inte blanda Kraffts müsli med havre? Eller är det meningen att vara "ensamt" kraftfoder?
10 kg hösilge låter väldigt lite! Jag tror häststackaren skulle bli galen av hunger :crazy: Hon har aldrig fått så lite i sitt liv, stod på 14 kg HÖ förut. Men kanske jag kan dra ner lite, om jag ger mer lusern. Tack för tipsen!
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Hippocampus räknar lite fel på behovet tror jag då protein/energi kvoten aldrig blir rätt om man räknar efter det programmet.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

oj.. jadu.. det är ganska mycket med 14 kg hö.. men ditt silage var inte så himla blött öndå.. 10 kg motsvarar juh 7 kg TS och din häst väger nog ganska mkt mindre än 700 kg antar jag :)
lusernet är juh såpass att det tar en stund för hästen att äta oxå.. hästen din ska nog överleva på 10 kg hö :smirk:

och jag brukar strunta blankt i vad krafft säger om sina produkter.. de dom ger förslag på är som sagt bara förslag när dom har ett eget påhittat hö.. jag räknar alltid efter analysvärdena på MJ, SMRP, Ca, P och Mg för att få fram en bra foderstat.. man får juh göra som man vill själv :)

jo förresten.. med den foderstaten ligger din häst på 90 MJ vilket är rätt normalt för att normalthårt arbetande varmblodstravare :)

ha det bra!
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Ja, 14 kg hö är mycket! Grejen är att hon äter väldigt snabbt. Hon äter upp 7 kg hö på mindre än 2 timmar (även med hönät)! Och med tanke på att hästar ska äta större delen av dygnet... Men hon har ju halm, så hon klarar sig nog! Äter nog upp ca 1 halmbal under natten!

Konstigt att Hippocampus har fel... Det är ju trots allt skapat av SLU...! De borde väl veta, tycker man. Vem kan man lita på egentligen?

Jag gör nog så att jag ersätter en del hö med lusern, och så får vi se hur det funkar! Ska kolla hur lång tid det tar för henne att äta ett kilo lusern, kan ju vara intressant att jämföra med höet. Tack för hjälpen!
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Men vänta nu!!! Du säger att hästen får tillräckligt med protein enligt programmet, men i så fall ger du ju väldigt mycket för mycket energi = fet häst. Om din häst behöver så mycket energi så täcks INTE proteinbehovet.

Samma sak när det gäller vilket kraftfoder man använder, det finns inga MÅSTEN, utan man får utgå efter var man hamnar när man ser vad som händer med värdena när man lagt till den mängd grovfoder man tänkt ge osv.

ALLT utgår från DITT öga. Alla tabeller osv är bara riktvärden.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

men ska hon inte vara lite försikig med så mycker (2,5kg) lucern då lucern innehåller mycket Kalcium?
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Eftersom lusern räknas som ett grovfoder så är det ingen fara så länge man ser att fosfor behovet är täckt! Visst är det onödigt med mycket extra kalcium, men det är nog ingen fara! Dom kissar väl ut överskotten!?
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Vad händer om man har en för hög kvot? Jag har ett foder med en kvot på 11. Är det skadligt med för mycket protein?
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Men hon har ju halm, så hon klarar sig nog! Äter nog upp ca 1 halmbal under natten!

Halm är också mat, 10 kg (om nu dina balar väger så mycket) ger 40 MJ energi och ingen protein, har du inte räknat med det så har du en betydligt lägre kvot än den du tänkt dig.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Inte farligt, men onödigt. Kroppen får ju jobba hårdare. När jag hade hösilage med mycket protein i så gick det åt mer MJ för att min ponny skulle hålla hullet än när proteinet låg mer normalt.
 
Sv: kvot MJ/smrp ??

Om grundförutsättningarna är att man inte har analys så måste man chansa och då är det bättre att ge snälla proteiner från exv lucern i stället för att använda soja eller krafft protein där överskottet kan vara skadligt.

Ibland är det en fördel att kunna ge hästen mer mat, det är bra för hästen att ha något att tugga på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp