Kvot MJ/protein

Hannely

Trådstartare
Har försökt smyga in den här frågan här och var, utan att riktigt få svar. Vet att det finns en massa litteratur om det, men jag har inte riktigt tid att läsa artiklar som inte har med skolan att göra just nu.... Så nån av alla foderorakel här kanske kan svara lite enkelt och kortfattat :angel:
Jag vet att kvoten Mj/prot ska ligga över 6. Men varför? Hindras upptaget av prot om MJ är för högt eller vad beror det på?

En fråga till, när det pratas muskler här så nämns nästan enbart protein som viktigt och avgörande. Men borde inte byggandet av muskler också kräva mer energi? Eftersom utveckling av muskler till stor del beror på ökad belastning och upprepad ansträngning, som i sin tur kräver energi? Spånar bara här, hoppa gärna in!
 
Sv: Kvot MJ/protein

Jag har letat artiklar om detta. Men inte hittat ett enda tillgängligt arbete som visar behovet av att hålla en kvot. Tvärtom finns det däremot många artiklar som kommit fram till att det är dumt att höja proteinhalten i takt med energin för hästar som presterar mkt. Då får hästen mer protein än den behöver för reparation av muskler och tillverkning av olika äggviteämnen. Proteinet omvandlas till energi men den processen kostar energi, salter och mkt vätska När hästen arbetar mer och man ger den mer ”bensin” bör man alltså sänka alltså kvoten protein/energi.. Proteinbehovet hos den vuxna hästen ändrar sig inte så mkt som energi behovet. Och ja, det måste ju gå åt energi för att hästen ska använda sina muskler så att de kan byggas upp. Så för att ställa frågan på sin spets en dåligt musklad häst som har en hög protein/energikvot kanske skulle få mer muskelmassa om man behöll proteingivan men gav mer energi. Alltså sänkte kvoten. Under förutsättning att hästen fick ca 0,6 gram smältbart råprotein per kg per dag vilket är det genomsnittsliga behovet för vuxen häst utan föl i magen eller vid sidan.
 
Sv: Kvot MJ/protein

Här kommer lite info.En häst på c:a 600 kg bör ha 11 MJ per 100 kg. kroppsvikt.Och då blir kvoten 5.5 g SRP. per MJ.Vid arbete ökar behovet:Lätt arbete 1-4 MJ, en timmes lättare träning 5-8 mj och hård träning 9-12 MJ och allt räknat per 100 kg kroppsvikt.Högpresterande hästar bör få tilllägg på 13-15 MJ.SRP blir då för varje tilllägg 6 g.Hoppas det var till nån hjälp.
 
Sv: Kvot MJ/protein

Ja,det pratas inte mkt. om energi.Hade ett fullblod en gång och han hade mkt. nerv och hur kul är det att höja energi då?Men det var man tvungen att göra dels för att livliga hästar gör av med mer energi än lugna och får en sån häst inte tillräckligt med energi har den svårt att sätta muskler.Sen får man inte glömma att fodra med ögat det tycker jag själv är bästa foderstaten.För till slut kan man ju bli tokig på alla siffror och kvoter.
 

Liknande trådar

J
Foder & Strö Jag har en fundering kring kvoten mellan protein/energi. För vuxna hästar ska den ju vara runt 5,5-6 och unghästar något högre. Anta att...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp