Kvot eller mängd?

kvandi

Trådstartare
Sitter o klurar lite på foderstatsberäkning... Kom fram till att årets hösilage ger mycket mer energi än protein. Men den mängd som ges täcker ändå upp proteinbehovet medan energin är way to much. I vinter skall dessutom ges 20% mer vilket höjer energi-givan ännu mer!

Då undrar jag helt enkelt, skita i kraftfoder och bara gå på att hästen får sin mängd näring/foder tillgodosedd (både ts, smbrp och MJ) eller skall jag på något sätt lägga till protein så att kvoten mellan energi o protein blir 6?

Men nu funderar jag allvarligt på att dra ner på hösilaget och istället ge halm för tuggbehovet, kraftfoder för proteinet. Vill inte ha en fet häst o för mycket energi ger väl feta hästar om de inte använder upp det?

Sv: Kvot eller mängd?

Jag skulle backa energiintaget genom att ge halm, i de fall din häst äter halm. MEN se till att kvoten är minst 6, personligen har jag aldrig tillämpat kvoten 6 på islandshäst då jag tycker att den är för låg med tanke på att de kan utvinna mer energi i grovfodret än vad analysen anger. Öka även intaget av srp på något sätt, exempelvis soja är ett bra fodermedel.

Mängden är ju det viktiga, MEN går man ifrån rätt kvot för mkt blir det oftast ändå probelm. Speciellt om mna har en lättfödd häst blir det ju precis som du säger. Jag skulle välja mellan två alternativ om jag vore du:

Antingen dra ner lite på hösilaget och byta ut så mkt som behövs mot lucernhack, alternativt uppblötta pellets men det blir inte lika långt tugg, den tiden hästen är inne i boxen. Behövs det så komplettera med lite halm så att den inte behöver stå utan för länge.

Eller komponera ihop något med hösilage och till exempel soja. Ge så mkt hösilgare som "får plats" när du fått upp proteinet tillräckligt. Fast jag undviker soja pga miljö mm.

Det beror ju lite på hur stor obalansen mellan Mj och smrp är också, är det bara lite som ska rättas till räcker det kanske att byta en liten del mot lucern eller en riktigt proteinrik kraftfoderblandning, typ krafft protein om hästen går med på att äta det och ändå ge en rätt normal silagegiva.

En svårfödd häst kan det vara rena jackpoten för. Vissa svårfödda håller allra bäst hull om proteinbehovet täcks enligt tabell, och de får sitt verkliga MJ-behov. Dvs kvoten blir låg. Det kostar nämligen MJ att ta hand om proteinöverskott. Andra svårdfödda fungerar bäst på en hög kvot oavsett, dvs man tar med kvoten upp i paritet till verklig MJ - dessa hästar tycks ha ett individuellt behov långt över tabellbehov.

Normalfödda och/eller lättfödda blir oftast feta som julgrisar av att överfodra MJ för att nå behovet av SRP. Så jag skulle likt andra talare se till att få NER MJ och upp SRP.

Exakt en sån svårfödd häst har vi hemma, men hästen i tråden står inackorderad o är betydligt mer lättfödd ;) "Hemma-hästen" blev mager som sjutton när kvoten var för hög förra vintern, vi proppade i honom lusern hack, och blev även rekomenderade foder typ "build up"... Men nåt var ju fel när en frisk häst visar revbenen, vi var på avmagringsutredning hos veterinär o även där fick vi order att "fodra upp honom"! Men efter ett par veckor på fri tillgång på hö insåg vi att det går inte... så han fick fri tillgång på halm, mindre hö och rejält med musli av en sort med låg kvot, han tjockade på sig en hel del av det! Då fick jag lärt mig att överblivet protein kräver energi för att tas omhand. Bra var dock att min tredje häst- en fet grabb- gick ner mot matchvikt :angel:

Men det blir ju tvärtom för hästen i tråden, speciellt när hon e lättfödd. Jag skall göra som ni säger o försöka få mindre hösilage, mer halm och istället ett kraftfoder som jämnar ut det. För hon kan nog bli rejält tjock trots arbete... Lite svårt bara när man står i lösdrift, kan inte ritkigt väga upp maten exakt då. Men min hagkompis är inne på samma spår som jag o tror på halm som komplement! (behöver jag lägga till att en stor del av hästarna i inackorderingsstallet faktiskt är lite för tjocka än normalt... ;) )

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 103
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur