Kvot 5,6 bra?

Teresa00

Trådstartare
Jag undrar ifall kvoten 5,6 på ett hö är bra? Kan jag ge endast hö och inget kraftfoder? :) Det gäller en lätt-normalfödd häst.

Sv: Kvot 5,6 bra?

Min lätt-normalfödda häst ser inte fin ut på en kvot lägre än 7.

Man brukar säga att kvoten ska ligga på minst 6 för att balansen mellan protein och MJ ska passa en normal häst.

Okej för jag måste ge minst 8 kg för att han ska få i sig tillräckligt med grovfoder för sin storlek, men om jag kompletterar med kraftfoder kommer han få i sig för mycket MJ :crazy:

Är oxå nyfiken på värdena...
Men anta att Mj=7 och kvoten är 5,6 då ligger ju smrp på 39.
Får hästen 8 kg hö blir det ju 56 Mj 312 srp (vilket min B-ponny som tränas står på).
Gissningsvis väger hästen runt 500 kg eftersom ts skrivit att 8 kg är minigiva för hästen... Då bör den ju även klara av ett Mj ända upp till 8 utan att det blir "för mycket"? Jag förutsätter att den utför någon form av arbete...

Om Man då tillsätter endast 1 hg soja blir kvoten 6 och Mj höjt med ca 1,5
2 hg ger kvot 6,5 och mj ökar med ca 2,5
3 hg ger kvot 7 och mj ökar med ca 3,5-4
Inga större ökningar av Mj som jag skulle bli orolig över. Jag skulle tvärtom vara ganska glad om jag lyckats få tag i så pass bra värden på grovfoder i år ;)

MJ är 8,6 och smältbart råprotein 48,6 g
Just nu får han ca 65 MJ/dag, jag vill inte ge honom mer än 70 MJ/dag, då kommer han nog bli ganska tjock..
Med 8 kg av höet per dag får han i sig ca 69 MJ :) Det jag kan komplettera med är betfor, havre eller hippo grow alfa :)

MJ är 8,6 och smältbart råprotein 48,6 g
Just nu får han ca 65 MJ/dag, jag vill inte ge honom mer än 70 MJ/dag, då kommer han nog bli ganska tjock..
Med 8 kg av höet per dag får han i sig ca 69 MJ :) Det jag kan komplettera med är betfor, havre eller hippo grow alfa :)

Varken havre eller betfor kommer att nåt för att få upp proteinkvoten så av de tre alternativen är det bara Hippo Grow alfa som är aktuellt.

Men sen finns ju tex Krafft Muskel som det krävs betydligt mindre av och som även ger mindre mängd energi.

Inga större mängder behövs tillsättas. Det räcker med 4hg Hippo G Alfa.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama